این قیمت‌های بازیگوش!

این قیمت‌های بازیگوش!

سه روز پس از دستور سیدابراهیم رییسی به نهادهای نظارتی برای «شناسایی عوامل پشت پرده گرانی‌ها»، معاون وزیر صنعت نیز در جمع برخی مدیران صنایع شهرستان ساوه و فعالان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی در سخنان عجیب و دستوری گفت: «هرگونه افزایش قیمت كالایی كه امسال صورت گرفته همین امشب اصلاح شود و به قیمت سال قبل برگردد.»

سه روز پس از دستور سیدابراهیم رییسی به نهادهای نظارتی برای «شناسایی عوامل پشت پرده گرانی‌ها»، معاون وزیر صنعت نیز در جمع برخی مدیران صنایع شهرستان ساوه و فعالان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی در سخنان عجیب و دستوری گفت: «هرگونه افزایش قیمت كالایی كه امسال صورت گرفته همین امشب اصلاح شود و به قیمت سال قبل برگردد.» عباس تابش با تاكید بر اینكه «در دنیا هیچ كشوری نیست كه در اقتصاد دخالت نكند و دولت‌ها نقش تنظیم‌گر در اقتصاد جوامع را دارا هستند»، گفت: «هرگونه افزایش قیمت كالا همین امشب اصلاح شود. به استناد قانون، دولت با هرگونه افزایش قیمت برخورد قانونی خواهد كرد. نباید بر هم زننده نظم عمومی توزیع كالا باشیم و اگر تولیدكنندگان به قیمت قبل از سال برنگردند با آنها برخورد خواهد شد.»
روزنامه جوان: پشت پرده به مدیران دولتی وصل است
در این میان نكته جالب این است كه روزنامه جوان، از روزنامه‌های پیش‌روی اصولگرا و از حامیان سیدابراهیم رییسی نیز نسبت به برخورد دستوری دولت با معضل گرانی، انتقادات تندی را مطرح كرده است. روزنامه جوان در شماره روز پنجشنبه هفته‌ پیش نوشت: «رییس‌جمهور دیروز اعلام كرد، دستگاه‌های نظارتی پشت پرده گرانی‌های اخیر را بررسی و دلایل آن را شناسایی كنند. اگر گرانی‌ها علتش «پشت‌پرده» است یعنی این پشت‌پرده است كه دارد مدیریت می‌كند نه دولت‌ها. دولت سیزدهم مثل بقیه دولت‌ها با مردم «عهد» بست و «مسوولیت» پذیرفت و «قول» داد و «انتظار» ایجاد كرد. تا اینجا طبیعی بود. بعد از این مقداری انتظارها بیش از اندازه شد، زیرا همگان دیدند كه هماهنگی قوا و نهادها در اوج قرار گرفته است و این، انتظارها را چند برابر كرد.»
هر چند روزنامه جوان از بعد دیگری به این ادبیات دستوری نگریسته است؛ چه اینكه نوشته است: «توقع آن است كه دولت اگر به پشت‌پرده باور دارد، پوست مافیای پشت‌پرده را غلفتی از جا بكند و روی بام رسوایی بیندازد و مرده مافیا را در برق آفتاب رها كند تا عبرت دیگران شود. رییس‌جمهور انقلابی باید از دستوراتش، حرارت بلند شود و حركتش، موج بلند و فریادش، آتش به‌پا كند.» روزنامه جوان در ادامه نوشته است: «فقط در یك روز این خبرها را در كانال‌های خبری می‌توان خواند: «دام تولید داخل زیادتر از نیاز است، ولی مافیای گوشت اجازه ارزان‌ شدن نمی‌دهد»، «مافیای خودرو مانع پیشرفت این صنعت است»، «مافیای دارو اجازه نمی‌دهد یارانه به دست بیمار برسد.» حتی دیروز كسی از «مافیای دانش‌بنیان‌ها» یاد كرده بود! بقیه انواع مافیاها كه مثل نقل ‌و نبات در دهان مردم و كارشناسان است: مافیای سیب‌زمینی، مافیای گوجه، فرنگی‌جات، میوه، شكر، روغن‌نباتی، موز. همین كه ما می‌گوییم مافیای كنكور، مافیای تعلیم ‌و تربیت، مافیای كتاب‌های درسی، مافیای آموزشگاه‌ها، اینها یعنی یك پشت‌پرده. اما این پشت‌پرده در همه جا هست و اتفاقا وصل كامل به مدیران دولتی است. هیچ مافیایی بدون نفوذ در بدنه دولت‌ها موفق نبوده است.»
روزنامه رسالت نیز چند روز پیش در یادداشتی با اشاره به عملكرد دولت نوشت: «در مورد مسائل خُرد و روزمره، علی‌رغم تلاش‌های فراوان و البته تحقق برخی تفاوت‌ها به‌نسبت دولت قبل، اما برآیند توفیق در این قسمت، نامطلوب و ضعیف است. مردم بیش از رشد فروش نفت، رشد قیمت‌ها را لمس كرده‌اند و بیش از افزایش حقوق‌ها، افزایش نرخ خدمات را تجربه كرده‌اند. رعایت توازن و اولویت‌دهی مناسب به این نظام مسائل، نیازمند خردورزی و مشورت‌پذیری مسوولان مختلف در حوزه‌های گوناگون است تا سرمایه اجتماعی از دست رفته به‌ مرور بازگردد و خانواده ایران اسلامی گرم‌تر و مهربانانه‌تر گردهم ‌آیند.»
در این میان، عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب در حساب توییتری خود به اظهارات معاون وزیر صمت و دستور او برای كاهش یك‌شبه قیمت‌ها نوشت: «‏شاید تعجب كنیم، آیا مگر ممكنه معاون وزیر بود و بدون حداقل دركی، دستور داد كه قیمت‌ها از شب تا صبح به قیمت سال بعد (قبل) برگردد؟ به نظرم هر فرد با حداقلی از شعور هم می‌داند كه این دستور نامعقول و نشدنی است، پس چرا صادر می‌كند؟ فشارهای شدید پشت صحنه سیاست در ایران ریشه این دستورات عجیب است.»
چندی پیش، حبیب‌الله بوربور، دبیركل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی نیز در گفت‌وگویی به خبرآنلاین گفته بود: «امروز كسی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی است كه می‌گوید می‌خواهد هزار نفر را بیرون كند. چنین سخنی زلزله ۸ ریشتری در آن وزارتخانه ایجاد می‌كند. نكته دیگر آنكه مسوولان ذی‌ربط بعد از كلی كار كارشناسی می‌گویند «سیب‌زمینی با قیمت كیلویی ۱۰ هزار تومان در میادین شهرداری عرضه می‌شود»، با اعلام چنین قیمتی كشاورز محصولش را به یك‌سوم این قیمت می‌فروشد. وی با بیان اینكه در كشور تولید هست اما مدیریت مشكل دارد، گفت: «معتقدم وزرا و معاون اول آقای رییسی باید اول فكر كنند، بعد تصمیم بگیرند و كار كنند. در واقع نخست ارزیابی كنند ببینند این حرفی كه می‌زنند یا تصمیمی كه می‌گیرند درست است. اتفاقاتی كه این روزها می‌افتد واقعا مردم را ناراضی می‌كند و ما به عنوان اصولگرا نمی‌توانیم جوابگوی مسائل باشیم، با وجودی كه خودمان این دولت را انتخاب كردیم.» هر چند رییس‌جمهوری نسبت به وضعیت تورم در كشور نظر دیگری دارد. رییسی در دیدار با هنرمندان، «دستور مهار اسب سركش تورم را برنامه اصلی معیشتی دولت در ۸ ماه گذشته عنوان كرد و گفت: موفقیت دولت این است كه ظرف هشت ماه توانسته تا حدی جلوی سیل تورمی گذشته را بگیرد.»
رییسی با اشاره به میزان تورم در دولت گذشته، چهار سال تورم ۴۰درصد را عامل اصلی گرانی‌ها دانست و با اشاره به اقدامات دولت برای مهار تورم و گرانی گفت: موفقیت دولت این است كه ظرف هشت ماه توانسته تا حدی جلوی سیل تورمی گذشته را بگیرد و نرخ رشد تورم مهار شده و در ماه‌های آتی كمتر و كمتر خواهد شد. سیدابراهیم رییسی در حاشیه دیدار هنرمندان درخصوص علت گرانی‌ها با بیان اینكه چهار سال تورم بالای ۴۰درصد و رشد اقتصادی نزدیك به صفر، علت اصلی گرانی‌هاست، گفت نرخ رشد تورم مهار شده و در ماه‌های آتی كمتر و كمتر خواهد شد. رییسی افزود: اتخاذ تصمیمات مهم پولی و مالی در این مدت موجب شد كه نرخ تورم دوازده ماهه از حدود ۶۰درصد در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۶درصد در اسفند ۱۴۰۰ رسیده؛ یعنی بیش از ۱۳ واحد درصد كاهش داشته است. وی با بیان اینكه اقدامات انجام شده توسط دولت به این معنی نیست كه در این مدت قیمت كالاها و خدمات افزایش نداشته است، تصریح كرد: موفقیت دولت این است كه ظرف هشت ماه توانسته تا حدی جلوی سیل تورمی گذشته را بگیرد. رییسی همچنین تاكید كرد: دولت اقدامات موثر در هر دو بخش، یعنی تداوم اصلاح سیاست‌های پولی-  مالی و مبارزه با گران‌فروشی را ان‌شاءالله با جدیت پیگیری خواهد كرد تا بتوانیم فشار گرانی بر معیشت مردم عزیز را به تدریج كم و كمتر كنیم.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.