۴ نکته درباره اولین لایحه بودجه دولت انقلابی؛ رئیسی روی کمک‌های بلاعوض بیگانگان حساب باز کرده؟
وابستگی اولین لایحه بودجه دولت انقلابی به اراده بیگانگان

۴ نکته درباره اولین لایحه بودجه دولت انقلابی؛ رئیسی روی کمک‌های بلاعوض بیگانگان حساب باز کرده؟

آیا در این شرایط تحریم که مردم ایران حتی امکان استفاده از منابع ارزی بلوکه‌شده در خارج را برای تامین ضروریات زندگی ندارند و دورنمای مذاکرات هم با توجه به عدم پذیرش طرف‌های خارجی نسبت به متن‌های پیشنهادی هیات مذاکره‌کننده ایرانی روشن نیست، چگونه امکان دریافت ۲ میلیارد یورو کمک بلاعوض خارجی و تبدیل آن به ریال و واریز آن به خزانه وجود دارد؟

امروز اولین لایحه بودجه برای سال ۱۴۰۱ در حالی توسط رئیسی به مجلس ارائه شد که وی همچنان از عدم کسری بودجه و عدم وابستگی به اراده بیگانگان سخن می‌گفت! اما علاوه‌بر درخواست استفاده از ۲۶ میلیارد یورو تسهیلات مالی خارجی در تبصره ۳ -که استجازه آن معمولاً در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود- موضوع اجازه استفاده از دو میلیارد یورو کمک بلاعوض بلاعوض خارجی نیز مطرح شده است!

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ در بند "د" لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ درخواست شده که "به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف ۲ میلیارد یورو کمک‌های بلاعوض بین‌المللی از سوی موسسات و سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از حوادثی مانند زلزله، سیل و همچنین اجرای طرح‌های توسعه‌ای در و زیربنایی کشور دریافت و پس از تسعیر و واریز آن به خزانه دارایی کل کشور صرف هزینه‌های مرتبط نماید."

۴ نکته درباره اولین لایحه بودجه دولت انقلابی؛ رئیسی روی کمک‌های بلاعوض بیگانگان حساب باز کرده؟
با این درخواست دولت انقلابی از مجلس شورای اسلامی حداقل چهار سوال مطرح می‌شود.

۱. آیا قرار است در سال آتی زلزله یا سیلی در ایران رخ دهد که دو میلیارد یورو برای جلوگیری از آن‌ها از طرف سازمان‌های بین‌المللی به صورت بلاعوض به جمهوری اسلامی ایران کمک شود؟!

۲. آن طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی کدام طرح‌ها هستند؟ چرا شفاف اعلام نمی‌شود؟!

۳. آیا در این شرایط تحریم که مردم ایران حتی امکان استفاده از منابع ارزی بلوکه‌شده در خارج را برای تامین ضروریات زندگی ندارند و دورنمای مذاکرات هم با توجه به عدم پذیرش طرف‌های خارجی نسبت به متن‌های پیشنهادی هیات مذاکره‌کننده ایرانی روشن نیست، چگونه امکان دریافت ۲ میلیارد یورو کمک بلاعوض خارجی و تبدیل آن به ریال و واریز آن به خزانه وجود دارد؟

۴. آیا دریافت این مبلغ ارزی به اراده بیگانگان هم بستگی دارد؟ یا تنها اراده دولت انقلابی در لایحه بودجه برای تحقق آن کافی است؟

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.