آقای جبلی! همه جای دنیای شما با همه جای دنیای واقعی فرق می‌کند

آقای جبلی! همه جای دنیای شما با همه جای دنیای واقعی فرق می‌کند

موفق‌ترین کمپانی‌های سریال سازی جهان متعلق به بخش خصوصی است. موفق‌ترین سریال‌هایی که جهانی شده‌اند را هم همین پلتفرم‌های خصوصی می‌سازند و بدون اینکه هیچ نظارتی و یا دخالتی از سوی دولت روبرو باشند.

 پیمان جبلی، رئیس تازه صداوسیما در اظهار نظری عجیب  در خصوص ورود ساترا به شبکه نمایش خانگی گفت:« در جمهوری اسلامی ایران و در قانون اساسی یک صداوسیما داریم. از این جهت کار ویژه تلویزیون در همه جای دنیا فیلمسازی یا سریال‌سازی است. سریال‌سازی در همه جای دنیا وظیفه تلویزیون است. بر این اساس هر کار نمایشی در خارج از صداوسیما حتماً باید تحت نظارت صداوسیما باشد. البته تلاش می‌کنیم با نیرو‌ها و مجموعه‌های خارج از صداوسیما که اقدام به تولید سریال می‌کنند جلساتی داشته باشیم و خود را رقیب آنها نمی دانیم.»

فکر کردم اشتباه خواندم اما دوباره و دوباره تکرار کردم و دیدم بله، رئیس صداوسیما گفته  که «سریال‌سازی در همه جای دنیا وظیفه تلویزیون است»! این همه جای دنیا را آقای رئیس جدید از کجا آورده است؟ او دقیقا کجای دنیا را می‌گوید؟ همین الان که شما دارید این یادداشت را می‌خوانید، بسیاری از کشورهای جهان دارای شبکه‌های خصوصی هستند.

شاید اگر این حرف‌ها را یکی مدیر سنتی ناآشنا با جهان می‌زد، آنقدر متعجب نمی‌شدیم اما از کسی که سفیر بوده و مدیریت شبکه العالم را به عهده داشته، شنیدن چنین حرف‌هایی تعجب برانگیز است.

موفق‌ترین کمپانی‌های سریال سازی جهان متعلق به بخش خصوصی است. موفق‌ترین سریال‌هایی که جهانی شده‌اند را هم همین پلتفرم‌های خصوصی می‌سازند و بدون اینکه هیچ نظارتی و یا دخالتی از سوی دولت روبرو باشند. حالا معلوم نیست چگونه رئیس صداوسیما می‌گوید سریال سازی وظیفه تلویزیون است.

در قانون اساسی هم تعبیر صدا و سیما آمده است و هم رادیو تلویزیون. به همین خاطر برخی معتقدند انحصار شامل صدا و سیماست و می توان رادیو و تلویزیون را عین صدا و سیما ندانست و به شبکه های خصوصی مجوز داد.

ضمن این که در قانون اساسی و در اصل 44 بانک و بیمه و کشتی‌رانی هم دولتی است ولی با تفسیر موسّع در مجمع تشخیص مصلحت، امکان خصوصی سازی آنها فراهم شد و البته شامل صدا و سیما نشد. با تفسیر آقای جبلی اما نه تنها رادیو تلویزیون همان صدا و سیماست که کل تولید تصویری غیر سینمایی هم در انحصار صدا و سیماست!

نکته دیگری که جبلی به آن اشاره کرده این است که ما رقیب شبکه نمایش خانگی نیستیم. اقای رئیس صداوسیما؛ اجازه بدهید این حرف شما را هم قبول نکنیم. اگر رقیب نبودید، ساترایی علم نمی‌شود که سریال‌های شبکه نمایش خانگی را قلع و قم کند. سانسور به اندازه‎‌ای است که یکی از این پلتفرم‌ها مجبور شد از پخش یک سریال خود به دلیل بی‌سروته شدن جلوگیری کند.

چگونه می‌گویید رقیب نیستیم و «تلوبیون پلاس» به صورت رایگان را راه‌اندازی کردید؟ نه آقا؛ شما رقیب شبکه نمایش خانگی هستید و اصلا آن را به چشم یک هوو نگاه می‌کنید. اگر اینگونه نبود سعی نمی‌کردید که نظارت بر روی تولیدات آن را به صورت انحصاری در اختیار خود بگیرید و اجازه نفس کشیدن به آنها را ندهید. شما اکر دوست بودید که مسیر را هموار می‌کردید و هر روز با سنگی بزرگ این راه را تنگ‌تر نمی‌کردید.

کاش مدیران ما یاد می‌گرفتند که پای تصمیم‌های خود بایستند و با حرف‌هایی که دود از سر آدمی بلند می‌کند، به شعور مخاطب خود توهین نکنند.
منبع: عصرایران؛ مصطفی داننده

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.