بحران شهرکرد ؛ جون از بی آبی در اومد ، صداوسیما نیومد ...

بحران شهرکرد ؛ جون از بی آبی در اومد ، صداوسیما نیومد ...

نکته مهم این است که صداوسیما به عنوان اصلی ترین رسانه کشور تا چه اندازه در بازتاب این مشکلات مردم شهرکرد سهم داشت؟ چه کمکی برای مردم گرفتار منطقه بود؟ به غیر از چند مورد بسیار معدود شاید بتوان گفت دیگر هیچ خبری از این مشکلات مردم استان چهارمحال و بختیاری در صداوسیما دیده نشد.

حدود 11 ماه از ریاست پیمان جبلی بر سازمان صداوسیما گذشته است، رئیسی که ادعای تحول در صداوسیما را داشت اما واقعیت این است که هیچ نشانی از این دگرگونی دیده نمی‌شود.
در روزهای اخیر بحران بی آبی در شهرکرد یکی از مهمترین اتفاقات کشور بود آن هم در استان چهارمحال و بختیاری که به یکی از پر آبترین استانهای کشور شناخته می‌شود. در پی گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ و خروج این چشمه از مدار آبرسانی شهرکرد مشکل قطعی آب در این شهر به وجود آمد و حالا در آستانه ورود به پانزدهمین روز خود است.

کار به جایی رسید که آبرسانی با تانکر یا به صورت توزیع آب بسته‌بندی انجام شد و حتی جمعی از مردم شهرکرد در اعتراض به این مشکلات، دست به اعتراض زده‌اند.
امروز خبری منتشر شد که گویا با اقدامات صورت گرفته‌، نیاز آبی شهرکرد تامین شده، اما باتوجه به خالی بودن مخازن و عقب‌ماندگی در مصرف آب تا حدودی کمبود وجود دارد.
نکته مهم این است که صداوسیما به عنوان اصلی ترین رسانه کشور تا چه اندازه در بازتاب این مشکلات مردم شهرکرد سهم داشت؟ چه کمکی برای مردم گرفتار منطقه بود؟ به غیر از چند مورد بسیار معدود شاید بتوان گفت دیگر هیچ خبری از این مشکلات مردم استان چهارمحال و بختیاری در صداوسیما دیده نشد.

از ذکر این نمونه می‌خواهیم به صداوسیمای دوران جبلی بپردازیم که اتفاقا مصطفی وثوق‌ کیا (فعال فرهنگی) در همین چند روز گذشته، به چند نکته جالب توجه اشاره کرده است:

«صداوسیما در دوران ریاست پیمان جبلی یک کلیدواژه دارد و آن هم تحول است . خب این تحول زودتر ازهمه در بخش سیاسی رخ داد و اخبار صداوسیما یک تغییراتی کرد که محسوس بود در این دوره صداوسیما سعی کرد از اخبار عقب نیفتد و با گزارش های جذاب هر دو جناح را بنوازد ( خلاف دوره های قبل که عموما اصلاح طلبان را نوازش می داد ) نمونه اش هم شد پوشش تجمع اعتراض آمیز مردم اصفهان برای آب و هک پمپ بنزین ها .

واقعا برای ما که دیده بودیم صداوسیما چطور خودش را به نفهمیدن می زد و از کنار مسایل مطرح شده در جامعه سوت زنان رد میشد هیجان انگیز بود ، البته خیلی ها انذار می دادند که باید دید این تغییرات ادامه دار است یا نه .

خب کم کم که گذشت گویا ترمز تغیرات را کشیدند ( از کجا مشخص نیست ) خود رئیس صداوسیما در یک برنامه دانشجویی گفت که رسما بهش تذکر دادند اما نگفت کجا ! البته می شد حدس زد کجاها ولی خب صلاح نیست به گفتنش .
القصه که ظاهراً فیتیله تحول در صداوسیما را پایین کشیدند که هیچ ، یک کنترل زد ( ctrl + z ) زدند و همه چیز دارد به عقب برمی گردد نمونه اش هم بازگشت خانم آمنه سادات ذبیح پور که در بدو بازگشت چند گزارش عجیب غریب روی آنتن داد که صدای همه را درآورد .

اخیرا هم در ماجرای بی آبی شهرکرد و مسائلش اگر صدا از سنگ درآمد از صداوسیما هم در آمد! تازه روایت‌هایی شنیدیم که قرار است ماستمالی هم بکند. با این دست فرمان که آقایان دارند تحول درنمی آید و همان چیزهایی که از قبل بوده هم خراب می شود .

حالا بماند که دیگر خبری از برنامه‌های چالشی صداوسیما در حوزه مسائل سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و ... نیست و همه خیلی راحت به فکر کار بی دردسر هستن.»

با توجه به این که صداوسیما یک نهادی است که پول آن از بودجه کشور و بیت المال پرداخت می‌شود حق هر شهروند ایرانی است که از صداوسیما مطالبه داشته باشد. انصافا مد نظر قرار دهید که این رسانه عریض و طویل بازگوکننده حال و روز چند درصد یا چه بخش‌هایی از جامعه است و در این مسیر چه اندازه تاثیرگذار بوده است؟

بحران بی آبی شهرکرد مشت نمونه خروار است و می توان بسیاری اتفاقات دیگر را هم اضافه کرد که هیچ گاه در رادیو و تلویزیون بازتابی درخور نداشته است.

یک ضرب المثل آمریکایی وجود دارد که می‌گوید: در این دنیا 2 امر قطعی و محتوم است، اول: باید مالیات پرداخت کنی و دوم: همه انسانها دچار اشتباه می‌شوند، انگار درکشور ما باید یک گزاره سوم هم به آن اضافه کرد آن هم این است که: صداوسیما کلا از مرحله پرت است.

منبع: عصر ایران

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.