جنایت قاتلان غاصب
واكنش جهانی به فاجعه بیمارستان المعمدانی

جنایت قاتلان غاصب

منابع رسمی آمار كشته‌شدگان حمله به بیمارستان المعمدانی را 500 و منابع غیررسمی1000نفر گزارش كرده‌اند

«حمله موشكی به بیمارستان المعمدانی صدها كشته به جای گذاشت.» این خبری است كه شامگاه سه‌شنبه ابتدا در خبرگزاری‌های منطقه‌ای و سپس در گستره بین‌المللی بازتاب پیدا كرد و جهان را در بهت و اندوه عمیقی فرو برد. رسانه‌های غربی از كشته شدن حداقل ۵۰۰ نفر از جمله زنان و كودكانی كه به محل بیمارستان پناه برده بودند خبر دادند، اما برخی منابع رقم كشته‌ها را بسیار بیشتر ارزیابی و آمارها را تا ۱۰۰۰ نفر هم اعلام كرده‌اند.

در ادامه تصاویر دهشتناك یكی‌یكی از راه رسیدند؛ هر تصویر مانند آواری بر سر مخاطبان خراب شد و چشم‌های فرزندان آدم را بارانی ساخت. در یكی از تصاویر كودكی حدودا 8ساله در حال گفت‌وگو با خواهر كوچك‌ترش از او می‌خواهد كه شهادتین را به زبان بیاورد، «اشهد ان لا اله الا ‌الله؛ اشهد ان محمد رسول‌الله». در تصویر دیگر كودكی 3الی 4ساله در گفت‌وگو با یك پزشك فلسطینی در حال لرزیدن است. كودكی كه هرچند می‌لرزد اما خیره به دوربین و مخاطب می‌نگرد، پزشك كودك را كه به آغوش می‌كشد، بغض كودك می‌شكند و... این تصویر و تصاویر دیگری از این دست از شامگاه سه‌شنبه به كرات در فضای مجازی و رسانه‌ها بازتاب پیدا كرده است. ابتدا دو تن از مقامات امنیتی و نظامی اسراییلی در شبكه ایكس این حمله را پاسخی به توفان‌الاقصی عنوان كرده و تلویحا پذیرفتند كه این حمله از سوی اسراییل صورت گرفته است. اما در ادامه با وسعت یافتن انزجار جهانی از این حمله، هم توییت‌های مقامات اسراییلی پاك شدند و هم نحوه اطلاع‌رسانی‌ها سمت و سوی متفاوتی پیدا كرد. مشخص بود كه اسراییلی‌ها تلاش می‌كنند انحراف راكت‌های حماس را دلیل این حادثه تلخ معرفی كنند. اما اسناد و مدارك علیه اسراییلی‌ها به اندازه‌ای است كه هیچ عقل سلیمی روایت صهیونیست‌ها را نخواهد پذیرفت. مسوولان ایرانی، فعالان سیاسی، احزاب و گروه‌ها هركدام در بیانیه‌های جداگانه‌ای این جنایت را محكوم كرده و خواستار رسیدگی به جنایات جنگی اسراییل در نهادهای بین‌المللی شدند. ناصر كنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران جنایت هولناك حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی در غزه را كه منجر به شهادت و مجروح شدن صدها نفر از بیماران و مجروحان بی‌دفاع و بی‌پناه شد با قوی‌ترین عبارات محكوم كرد. سخنگوی وزارت خارجه این اقدام را یك جنایت جنگی وحشیانه و نسل‌كشی توصیف كرد و افزود: رژیم صهیونیستی در تداوم جنایات ننگین خود در حق ملت فلسطین، با ارتكاب این جنایت ددمنشانه و هولناك، یك بار دیگر خوی درندگی و سبعیت خود را به همه جهانیان نشان داد و ثابت كرد كه كوچك‌ترین پایبندی به اصول و قواعد حقوق بین‌الملل در زمان جنگ ندارد. كنعانی همچنین عمیق‌ترین مراتب همدردی دولت و ملت ایران با ملت و مقاومت فلسطین به ویژه خانواده‌های شهدای این جنایت ددمنشانه را اعلام كرد و افزود: بی‌شك خون شهدای مظلوم این حادثه، عزم ملت مقاوم و مجاهد فلسطین را در ایستادگی برای آزادی سرزمین‌شان از لوث وجود اشغالگران جزم‌تر خواهد كرد. انتظار می‌رود كه جامعه جهانی به ویژه سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان به مسوولیت بین‌المللی خود در بررسی سریع ابعاد این جنایت جنگی و پیگرد قانونی جنایتكاران صهیونیست عمل كنند.

 

پایان رژیم صهیونیستی آغاز شد

از نخستین ساعات پس از این فاجعه، مردم ایران در شهرهای گوناگون با برگزاری تجمعاتی نسبت به این اقدام جنایتكارانه واكنش نشان داده و خواستار محاكمه مسوولان رژیم صهیونیستی به خاطر جنایت علیه بشریت شدند. سیدابراهیم رییسی هم در تجمع مردمی ضدصهیونیستی در میدان انقلاب تهران با بیان اینكه امروز عزای عمومی ملت ایران، امت اسلامی و انسانیت و همه مردم آگاه و باوجدان جهان است، اظهار كرد: ارتكاب جنایتی هولناك به دست افرادی انسان‌نماست كه شكل انسان و قلب حیوان است. كشتن زنان و كودكان و حمله بیمارستان را كدام وجدان انسانی قبول می‌كند؟ با حمله به بیمارستان‌ پایان رژیم صهیونیستی آغاز شد. رییسی تاكید كرد: هر قطره خونی كه بر زمین غزه ریخته می‌شود رژیم صهیونیستی را یك گام به سقوط نزدیك می‌كند. ۷۵ سال ظلم و بیدادگری و كشتن زنان و كودكان و تصرف زمین‌ها كاری است كه صهیونیست‌ها تصور كردند با انجامش می‌توانند حق فلسطینیان را از بین ببرند. رییس‌جمهوری با اشاره به قراردادهای قبلی میان فلسطین و رژیم صهیونیستی یادآور شد: آنان به هیچ عهد و پیمانی وفادار نیستند و تصور می‌كنند می‌توانند با ارتباط با برخی كشورهای منطقه بر جنایات و حق‌كشی‌های خود سرپوش بگذارند. هیچ‌گاه مقاومت دربرابر صهیونیست‌ها كمرنگ نشده است. از انتفاضه اول تا چهارم جوانان فلسطینی ایستادگی كردند و شكنجه‌ها و ظلم‌ها را تحمل كردند اما از حقوق خود دست نكشیدند. این ایستادگی پیروزی را برای مردم فلسطین حتمی‌تر كرده و رژیم صهیونیستی را به جنایات بیشتر كشانده است هرچند این ایستادگی پابرجاست.

جنگ با سنگ به جنگ با موشك بدل شده است. تا زمانی كه ظلم‌های رژیم صهیونیستی مردم فلسطین را به ستوه آورد. از جنایات رژیم صهیونیستی گرفته تا اهانت به مسجدالاقصی حالا یك حمله و توفان‌الاقصی شكست را به این رژیم تحمیل كرده است. رییس‌جمهوری یادآور شد: علاوه بر موساد شش جریان اطلاعاتی دیگر و گنبد آهنین برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی همراهند اما بازهم آنان از نیروهای مقاومت شكست خوردند. این رژیم حریف نیروهای مقاومت نمی‌شود و حالا حمله به زنان و كودكان و مردم عادی را آغاز كرده است. در حالی كه شكست با جنایت علیه بشریت جبران نمی‌شود. وی با بیان اینكه این شكست به هیچ عنوان ترمیم نمی‌شود، تصریح كرد: كشتن زنان و كودكان شكست شما را ترمیم نمی‌كند. رژیم امریكا كه از رژیم صهیونیستی حمایت می‌كند و حضور سران آنان را در سرزمین‌های اشغالی می‌بینیم، نشان می‌دهد كه صحنه این جنگ را امریكا مدیریت می‌كند.

 

خاطره سیاه فرعون، نمرود، چنگیز و هیتلر

در اذهان جهانیان زنده شد

علی‌اكبر ناطق‌نوری در پیامی با اشاره به جنایت رژیم صهیونیستی در بیمارستان غزه نوشت: تردیدی ندارم كه این ظلم فاحش در پیشگاه خدای بزرگ و در نظام عادلانه او بی‌پاسخ نخواهد ماند و عزم راسخ فلسطینیان مظلوم و آه كودكان بی‌پناه آن دیار، به‌رغم سكوت مرگبار حكومت‌های تهی از اخلاق و معنای جهان، لكه ننگ نظام آپارتاید صهیونیستی را چون دستمال كثیفی آلوده به ستم، به زباله‌دان تاریخ خواهند افكند.

پیام ناطق نوری در واكنش به جنایت اسراییل در بیمارستان غزه: خاطره سیاه فرعون، نمرود، چنگیز و هیتلر در اذهان جهانیان زنده شد. متن پیام علی اكبر ناطق‌نوری بدین شرح است:

جنایت سبعانه رژیم غاصب صهیونیستی در به خاك و خون كشیدن ملت مظلوم فلسطین، بار دیگر غمی جانكاه بر دل انسان‌های شریف جهان قرار داد و خاطره سیاه ظالمان تاریخ از فرعون و نمرود تا چنگیز و هیتلر را در اذهان جهانیان زنده كرد.

این نسل‌كشی انزجارآمیز صهیونیست‌ها كه بوی تعفن آن جهانی را فراگرفته است، در حافظه ملت‌های با شرافت جهان، برای همیشه باقی خواهد ماند.

قتل‌عام بی‌رحمانه مردم غیر نظامی و بی‌پناه فلسطین و ویران كردن خانه و كاشانه و حتی بیمارستان، آن‌هم با سلاح‌های غیر متعارف جنگی، دست‌كم دو پیام روشن و غیر قابل انكار دارد، اول اینكه این رژیم پلید، به هیچ‌یك از اصول اخلاقی، قواعد بشری و كنوانسیون‌های بین‌المللی پایبند نیست. دوم اینكه ساز و كار‌های به وجود آمده پس از جنگ جهانی دوم همچون شورای امنیت سازمان ملل متحد، در خوشبینانه‌ترین حالت، نظام‌هایی پوشالی، بی‌خاصیت و بی‌معنا برای بشریتند و تنها ابزاری هستند در دست قدرت‌های بزرگ جهان و مدعیان دروغین حقوق بشر، برای تامین منافع خود و لاغیر.

تردیدی ندارم كه این ظلم فاحش در پیشگاه خدای بزرگ و در نظام عادلانه او بی‌پاسخ نخواهد ماند و عزم راسخ فلسطینیان مظلوم و آه كودكان بی‌پناه آن دیار، به‌رغم سكوت مرگبار حكومت‌های تهی از اخلاق و معنای جهان، لكه ننگ نظام آپارتایدصهیونیستی را چون دستمال كثیفی آلوده به ستم، به زباله‌دان تاریخ خواهند افكند. ان‌شاءالله.

 

اطلاعیه حزب اعتمادملی

در محكومیت بمباران بیمارستان المعمدانی

حزب اعتماد ملی در پی جنایات رژیم صهیونیستی و حمله به بیمارستان المعمدانی با بمب یك تنی با صدور اطلاعیه‌ای تاكید كرد: همه وجدان‌های آگاه در سطح جهان باید جنایت صهیونیست‌ها در كشتار مردم بی‌دفاع غزه را محكوم كرده و به حیات این رژیم كودك‌كش و جنایتكار پایان دهند.

در پی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و حمله به بیمارستان المعمدانی كه صدها نفر طی آن به شهادت رسیدند، حزب اعتماد ملی ایران اطلاعیه‌ای صادر كرد.

این اطلاعیه به شرح ذیل است:

و إِذا الْموْودهُ سُئِلتْ/ بِأی ذنْبٍ قُتِلتْ...

یك‌بار دیگر برگ تازه‌ای از دفتر قطور جنایات صهیونیست‌ها با حمله به بیمارستان المعمدانی با كشتن صدها تن از مردم بی‌دفاع، زنان و كودكان و... ورق خورد. مردم غیور، مظلوم و بی‌دفاعی كه هر لحظه، هر ساعت و هر روز در میان سكوت مجامع جهانی و نهادهای حقوق بشری با جنایات تازه‌ای از سوی صهیونیست‌ها مواجه می‌شوند و زخمی تازه بر پیكره آنها وارد می‌شود به خون نشاندن مردمان بی‌دفاع و مظلوم سرزمین فلسطین در حالی رقم می‌خورد كه بسیاری از كشورهای غربی و در راس آنها امریكا سلاح و تجهیزات تازه در اختیار رژیم اشغالگر قدس قرار می‌دهند و حمایتی تام و تمام از این رژیم به عمل می‌آورند. باید از حامیان این رژیم كودك‌كش و جنایتكار پرسید چگونه می‌توان از حقوق بشر سخن گفت و از دموكراسی دم زد، بعد چشمان خود را روی جنایات رژیمی بست كه حتی شبانه از انداختن بمب یك تنی بر بیمارستان و به خاك و خون نشاندن صدها كودك و زن و مرد و پیر و جوان ابایی ندارد. حزب اعتماد ملی ایران اسلامی ضمن اعلام انزجار از تداوم جنایت‌های رژیم نژادپرست و ناقض حقوق بشر صهیونیستی و نیز محكومیت حمله به بیمارستان المعمدانی، از همه مجامع بین‌المللی، همچنین جریان‌ها و احزاب سیاسی داخلی دعوت می‌كند تا ضمن اعلام همبستگی با ملت فلسطین و محكومیت این جنایت ددمنشانه، رسالت انسانی، ملی و دینی خود را به جا آورده و همصدا آزادی و رهایی سرزمین‌های اشغالی و حق تعیین سرنوشت فلسطینان توسط ساكنان تاریخی این سرزمین را فریاد زنند كه خداوند می‌فرماید: «و سیعلم الذین ظلموا ‌ای منقلب ینقلبون» حزب اعتماد ملی ایران

 

قصابان غاصب و غاصبان قصاب

عبدالكریم سروش هم به بمباران بیمارستان المعمدانی غزه در جلسه ششمِ دروس وفاق علم و دین واكنش نشان داد و گفت: درس عدالت و حقوق بشر به مردم می‌دهند، ولی وقتی پای منافع پست پیش می‌آید، همه این درس‌ها فراموش می‌شود و خطابه‌ها به خفگی و خفقان می‌افتد و دهان‌ها بسته می‌شود و فقط ذهن‌های زیرك شیطانی شكوفا و فعال می‌شوند، برای اینكه به خیال و زبان خود بگویند اسراییل حق دفاع مشروط از خویشتن دارد و حقوق دیگر آدمیان را نادیده می‌گیرد. ما آرام نشسته‌ایم و سخن می‌گوییم و مباحثه می‌كنیم در حالی كه در آن‌سوی جهان در غزه و فلسطین مردم حتی آب خوردن ندارند، امنیت ندارند، برق ندارند و فرزندان‌شان شیر و غذا ندارند. از سویی باید به درگاه خدا شكر‌گزاری كنیم كه از چنین نعمت‌هایی برخورداریم و از سوی دیگر آن قصابان غاصب را لعنت بفرستیم و بر ظالمان خشم بفرستیم كه چنین موقعیت غیر انسانی را بر یك عده انسان بزرگوار مظلوم و ستم‌كشیده روا داشته‌اند. نظام ماكیاولیستی جهانی را نگاه می‌كنیم كه چگونه یكدست شده‌اند، برای اینكه پشت ظالم بایستند و مظلوم‌ را رها كرده‌اند. من هیچ كلمه خوبی جز «قصابان غاصب» و «غاصبان قصاب» برای اینها نیافتم تا حداقلی از حساسیت خود را نسبت به این حوادث تاریك و شیطانی بیان كنم. بر ماست به زبان و بیان و عمل و از طریق كارهای سیاسی و مالی از این مظلومان دفاع كنیم و حداقل وظیفه انسانی خود را نشان دهیم. ظلم همیشه در جهان بوده است، همیشه هم كسانی بوده‌اند طرف ظالم و مظلوم ایستاده‌اند. تاریخ و دین و تعهدات انسانی به ما می‌گوید در كدام سو بایستیم و طرفدار حق باشیم و شاكر نعمت‌های خدا باشیم و دیگرانِ محروم را سهیم كنیم.

 

آذر منصوری: فاجعه انسانی

در غزه را متوقف كنید

رییس جبهه اصلاحات ایران در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش دبیركل سازمان ملل متحد خواستار توقف هرچه سریع‌تر وقوع فاجعه انسانی و نسل‌كشی در غزه شد. آذر منصوری در بخش‌هایی از این بیانیه نوشت: این روزها بار دیگر جهان شاهد صحنه‌های دلخراشی از پایمال شدن ارزش‌های انسانی، آوارگی و مرگ انسان‌های بی‌گناه و غیر نظامی است. آنچه در غزه در حال اتفاق است با هر توجیهی نقض بارز حقوق بشر و مصداق جنایت جنگی توسط دولت اسراییل است. كشته شدن صدها غیر نظامی در حمله موشكی شب گذشته به بیمارستان «الاهلی» در غزه جنایت وحشتناكی است كه تاریخ بشریت هرگز این اقدام سیاه و تلخ را فراموش نخواهد كرد. اسراییل با زورگویی و خودبرترپنداری، تمام تلاش‌ها و پیشنهادهای مبنی بر تشكیل دولت مستقل فلسطینی را نادیده گرفته است. اینجانب به نمایندگی از طرف جبهه‌ اصلاحات ایران از آن مقام محترم می‌خواهم تمامی ظرفیت‌های سازمان ‌ملل‌متحد را برای توقف هرچه سریع‌تر این فاجعه‌ انسانی و نسل‌كشی به كار ‌گیرید و در جهت اعلام آتش‌بس و به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت برای مردم فلسطین، تشكیل كشور و دولت مستقل آنان و ایجاد صلح پایدار در منطقه تلاش كنید.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.