پژوهشی جدید: مردان باهوش معمولاً دیرتر بچه‌دار می‌شوند

پژوهشی جدید: مردان باهوش معمولاً دیرتر بچه‌دار می‌شوند

محققان در مطالعه‌ای دریافته‌اند که مردان باهوش معمولاً بعد از 30 سالگی برای اولین‌بار پدر می‌شوند اما فرزندان بیشتری دارند.

محققان در مطالعه‌ای دریافته‌اند که مردان باهوش معمولاً بعد از 30 سالگی برای اولین‌بار پدر می‌شوند اما فرزندان بیشتری دارند.
محققان در پژوهشی تازه دریافته‌اند مردانی که در تست iq نمره بالاتری دریافت کرده‌اند، معمولاً دیرتر بچه‌دار می‌شوند، اما درعوض بچه‌های بیشتری دارند. درعوض کسانی که iq کمتری داشته‌اند، معمولاً زودتر بچه‌دار می‌شوند.
به گزارش دیلی‌میل، دانشمندان در تحقیقی اطلاعات مربوط به بیش از 900 هزار مرد نروژی را بررسی کردند که در بین سال‌های 1950 تا 1981 متولد شده بودند. این افراد در دوران جوانی تست‌های مختلفی را در ارتش پشت سر گذاشته و براساس iq خود نمره‌ای دریافت کرده بودند. پژوهشگران همچنین داده‌های مربوط به تولد اولین فرزند این افراد و مجموع تعداد فرزندانشان را گردآوری کردند.

نتیجه این بود که افرادی که iq بالاتری داشتند، معمولاً دیرتر بچه‌دار می‌شدند، اما تعداد بچه‌هایشان بیشتر بود. از طرف دیگر، تعداد افرادی که فرزند نداشتند، در میان افرادی که کمترین نمره را دریافت کرده بودند، زیاد بود.
دکتر «اوله راجبرگ»، از محققان این پژوهش می‌گوید: «مردانی که نمره‌شان در 20 درصدی بالایی تست توانایی شناختی قرار داشت، به‌طور میانگین اولین‌بار در 30 سالگی بچه‌دار می‌شدند و در مجموع دو فرزند داشتند. اما مردانی که نمره‌شان در 20 درصدی پایینی قرار می‌گرفت، اولین‌بار به‌طور میانگین در 27 سالگی بچه‌دار می‌شدند و درمجموع 1.8 بچه داشتند.»

بااین‌حال، محققان می‌گویند فرزندآوری در زیر سن 30 سالگی یا بالای 35 سالگی در بین نسل‌های جدیدتر کمتر رواج دارد. این مسئله با شماری از مشهورترین کارآفرینان و میلیاردرهای دنیا هم هماهنگ است.

برای مثال، ایلان ماسک که پدر 10 فرزند است، با نمره iq حدود 155 اولین‌بار در سال 2002 پدر شد، درحالی‌که 31 ساله بود. دهمین بچه او در سال 2021 به‌دنیا آمد و exa dark sideræl نام گرفت. مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیسبوک هم با نمره 152 اولین‌بار در 31 سالگی بچه‌دار شد. اگرچه اطلاعاتی از نمره iq بیل گیتس در دسترس نیست، اما او اولین‌بار در 40 سالگی پدر شد.

نتایج این پژوهش در مجله biology letters منتشر شده است.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.