سازمان ملل درباره مصرف بی‌رویه آب و کم‌آبی هشدار داد

سازمان ملل درباره مصرف بی‌رویه آب و کم‌آبی هشدار داد

سازمان ملل اعلام کرده است تمام ساکنین زمین به خصوص اقشار فقیر در معرض بحران کمبود آب تا نیم قرن آینده هستند.

سازمان ملل در گزارشی که پیش از برگزاری نشست خود در روز چهارشنبه منتشر کرده است، هشدار داده که آب به منزله خون حیات بشر است و مصرف بیش از حد آن سراسر جهان را در معرض خطر قرار خواهد داد.
«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد، در ابتدای این گزارش گفت:‌ «جهان کورکورانه درحال طی‌کردن مسیر خطرناکی است؛ زیرا استفاده نادرست از آب، آلودگی و گرمایش کره زمین، رگ‌های حیات بشر را از این خون ارزشمند خالی می‌کند.» پیش‌بینی می‌شود تنها در نیم قرن آینده با مشکلات گسترده در زمینه تأمین آب روبه‌رو شویم.

کنفرانس آب سازمان ملل که به میزبانی مشترک دولت‌های تاجیکستان و هلند برگزار می‌شود، حدود ۶۵۰۰ شرکت‌کننده ازجمله صد وزیر و دوازده رییس جمهور را از چهارشنبه تا جمعه گردهم جمع می‌کند.

«ریچارد کانر»، نویسنده اصلی این گزارش به خبرگزاری فرانسه گفت:‌ «اگر کاری نکنیم، آنچه اتفاق می‌افتد بدین شرح است: بین ۴۰ تا ۵۰ درصد از جمعیت جهان دیگر به سرویس بهداشتی دسترسی نخواهند داشت. از سوی دیگر، تخمین زده می‌شود تقریباً ۲۰ تا ۲۵ درصد از جمعیت جهان نیز تا نیم قرن آینده به آب آشامیدنی سالم دسترسی نداشته باشند.»

او ادامه داد افزایش جمعیت جهان به‌صورت پیوسته به تعداد افرادی که به این امکانات دسترسی ندارند، می‌‌افزاید.

از سوی دیگر «گیلبرت هونگبو»، ریٔیس «un-water» گفت:‌ «مشکل کم‌آبی از دو سو درحال گسترش است. به‌صورت بومی شاهد کاهش منابع آب هستیم و به‌صورت کلی می‌بینیم گرمایش زمین سبب می‌شود آب در برخی مناطق افزایش یافته و سبب سیل شود و در برخی مناطق تا حد یک خشکسالی عظیم کاهش یابد. کنترل چنین شرایطی به همکاری تمام کشورها نیاز دارد. اکنون می‌دانیم حدود ۱۰ درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که مشکلات آب در آن‌ها به سطح بالا یا حد بحرانی رسیده است.»

علاوه بر این‌ها، براساس آخرین گزارش آب‌وهوای سازمان ملل که دوشنبه منتشر شد، تقریباً نیمی از جمعیت جهان درحال‌حاضر حداقل برای بخشی از سال با کمبود شدید آب مواجه هستند. این یک زنگ خطر برای تمام کشورهاست. متأسفانه این کمبود بیشترین تأثیر را روی قشر ضعیف جوامع دارد. حداقل دو میلیارد نفر در سطح جهان از منابع آب آشامیدنی آلوده به مدفوع و فضولات استفاده می‌کنند که آن‌ها را در معرض خطر ابتلا به وبا، اسهال خونی، حصبه و فلج اطفال قرار می‌دهد.

این عدد بالا حتی آلودگی ناشی از داروها یا مواد شیمیایی مانند حشره‌کش‌ها، نانومواد و میکروپلاستیک‌ها را در نظر نگرفته است.

درنهایت طبق برآوردها اعلام شده است که برای رسیدن به یک سطح استاندارد تا سال ۲۰۳۰ در زمینه آب آشامیدنی برای تمام اقشار جامعه در جهان، باید میزان سرمایه‌گذاری فعلی سه برابر شود.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.