⁩ از هشدار سخنگو به کاندیداها تا پیشنهاد انتخاباتی توکلی به شورای نگهبان

کمتر از یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری 1400 آتش اخبار و گزارش های مرتبط با آن کم کم از زیر خاکستر سربلند می کند.

کمتر از یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری 1400 آتش اخبار و گزارش های مرتبط با آن کم کم از زیر خاکستر سربلند می کند. هفته قبل عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در قالب «توصیه‌ای انتخاباتی» از کاندیداهای ردصلاحیت‌شده ادوار گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری خواست که دیگر نام‌نویسی نکنند وهمین جمله کافی بود تا سیل واکنش ها سرازیرشود. به این ترتیب محمد غرضی، کاندیدای تاییدصلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ مخالفتش با این روال را اعلام کرده  وگفت که «ما کار خودمان را می‌کنیم، شورای نگهبان هم کار خود را انجام دهد.

از طرف دیگر «سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» نایب رئیس اول مجلس هم که مدت هاست حدس وگمان برای کاندیداتوری وی درانتخابات مطرح است گویا به شکل  جدی خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده می‌کند و یک تیم حدود ۳۰ نفر برای بررسی نحوه ورود وی به انتخابات و بررسی وضعیت سیاسی کشور تشکیل داده است . قاضی زاده هاشمی که از نیروهای نزدیک به جبهه پایداری است به گفته بسیاری از تحلیل گران ممکن است احمدی نژاد سال 1400 باشد.

علی شکوری راد دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی هم درباره نحوه ورود این حزب به انتخابات ریاست جمهوری گفته است: این حزب برای انتخابات 1400 کاندیدای حزبی خواهد داشت به گفته وی اینکه بخشی از اصلاح طلبان بخواهند به نامزد نیابتی روی بیاورند به خودشان مربوط است اما در کل این دیدگاه میان اصلاح طلبان جدی نیست.

این درحالی است که محمدسلامتی فعال سیاسی اصلاح طلب خبراز جلسات مجازی «شورای هماهنگی جبهه اصلاحات» داده و اظهار کرده که  اعضای حاضر در این شورا تحرک خوبی پیدا کرده‌ و در مسیر ایجاد تعامل با احزاب ا جریان اصلاحات، گام‌های موثری را نیز برداشته‌اند.

یک فعال سیاسی اصولگرا هم گفته های هفته قبل فتاح رییس بنیاد مستضعفان را رفتار انتخاباتی ارزیابی کرده است . وهاب عزیزی دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی، گفته که : در واقع با این حرف ها به نظر رسید که خیز فتاح برای انتخابات ۱۴۰۰ با شیب تند و سرعت غیرمجاز بوده است.

برخی اخبار حکایت از آغاز فعالیت‌های انتخاباتی سعید جلیلی دارد. او که با شعار «حیات طیبه» وارد رقابت‌های انتخاباتی 92 شده بود در نهایت با با کسب بیش از چهار میلیون رأی سوم شد. جلیلی پس از پیروزی روحانی در انتخابات 1398 از تشکیل دولت در سایه سخن گفت و در مقام منتقد برجام ظاهر شد.

احمد توکلی پیشنهاد کرد منصوبان رهبری انتقلاب که امکانات مالی بالایی در اختیار دارند؛ در صورتی که قصد کاندیداتوری دارند تا پایان شهرویر ماه از مسیولیت خود استعفا دهند. او معتقداست در غیر این صورت دستگاه رهبری به ناحق به جانبداری متهم می‌شود و امتیاز غیرعادلانه‌ای برای آنها در انتخابات فراهم است.

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری در گفت‌وگویی از  علی لاریجانی، رضا اردکانیان، جواد ظریف و حسین دهقان به عنوان  کاندیداهای بالقوه و شایسته برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 رونمایی کرده است.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.