رمز گشایی از ریزش بی‌وقفه این روز‌های «بورس تهران»

رمز گشایی از ریزش بی‌وقفه این روز‌های «بورس تهران»

حمید میرمعینی کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه احیای برجام می‌تواند به رشد بورس بسیار کمک کند، بیان داشت: این مورد را از دو جنبه می‌توان بررسی کرد، در وهله اول بازدهی برخی از صنایع بورسی است که از طریق برجام به لحاظ عملیاتی به سودآوری مناسبی می‌رسند و سهام این شرکت‌ها می‌تواند با تکیه بر همین موضوع، با افزایش روبرو شود، در وهله دوم نیز بازار‌های سرمای‌های در صورت احیای برجام به یک رکود بلندمدت ۱.۵ تا ۲ ساله خواهند رفت که این مورد باعث می‌شود نقدینگی از این بازار‌ها خارج شده و به بورس سرازیر شود، که این موضوع در نهایت به نفع بازار سهام خواهد بود.

کارشناسان بازار سهام معتقدند، بازار سرمایه این روز‌ها به هیچ عنوان حال و روز خوشی ندارد، به دلیل عوامل بنیادی و اقتصادی از جمله ادامه یافتن تحریم‌ها، ابهام در وضعیت برجام و احیای آن، نحوه تامین کسری بودجه دولت و فروش اوراق در بازار سرمایه برای تامین هزینه‌ها از سوی دولت، بالا بودن نرخ فروش اوراق و افزایش نرخ بهره بین بانکی به بالای بیست درصد، روند نزولی بورس همچنان ادامه داشته است. از سویی علاوه بر این روند نزولی، حجم معاملات بورس نیز به کمترین میزان خود در ۶ ماه گذشته رسیده است.

به گزارش فرارو، اینکه قیمت‌ها در بورس بسیار ارزنده است، یک واقعیت است، چراکه بسیاری از نماد‌های بورسی و فرابورسی از سقف‌های قیمتی خود در سال گذشته فاصله بسیار زیادی گرفته‌اند، اما تا زمانی که ریسک‌های موجود در بازار همچنان وجود داشته و نقدینگی در بازار تماشاچی باشد، بورس به همین منوال فعلی به روند خود ادامه خواهد داد و نباید انتظار چندانی برای شکل‌گیری روند صعودی داشت.
حمید میرمعینی کارشناس بازار سهام در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه علیرغم همه جذابیت‌های این روز‌های بازار سهام، خریداران میل چندانی برای حضور در بازار ندارند، گفت: مهم‌ترین دلیل برای این موضوع مرتبط با ابهامات ناشی از توافق احتمالی برجام است، زیرا درحال حاضر وضعیت برجام نامشخص است و بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز ترجیح می‌دهند تا زمانی که توافق به صورت قطعی اعلام نشده، در بازار حضور پیدا نکنند، زیرا که ریسک این کار بسیار بالا است.

وی افزود: به بیان دیگر بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با خیال راحت دوباره به بازار بازگردند، زیرا در صورتیکه توافق صورت نگیرد، تبعات ناشی از برهم خوردن این مسئله بسیار زیاد خواهد بود و ممکن است بازار‌های مالی با کاهش قابل توجهی روبرو شوند، بنابراین بسیاری ترجیح می‌دهند مقداری از سود احتمالی در فضای بعد از توافق را از دست دهند، اما با خیال جمع در بازار حضور پیدا کنند تا اینکه در یک فضای ریسکی چنین کاری را انجام دهند.

میرمعینی با اشاره به اینکه برخی از صنایع بورسی در سایه توافق برجام پتانسیل رشد بسیار مناسبی دارند، اظهار داشت: این صنایع عمدتاً به واسطه کاهش بهای تمام شده، افزایش میزان فروش و تسهیل در تهیه مواد اولیه تولید با افزایش سودآوری روبرو خواهند شد که این موضوع باعث بهبود قابل توجهی در عملکرد آن‌ها خواهد شد، بنابراین برخی از صنایع می‌توانند از برجام منتفع شوند و به همین خاطر مورد توجه سرمایه‌گذاران بورسی قرار خواهند گرفت. در این رابطه صنایع خودرویی و بانکی از جمله این گروه‌ها هستند.

این کارشناس بازار سهام با تاکید بر اینکه طی چند وقت گذشته شاهد خروج نقدینگی از بازار بوده‌ایم، اضافه کرد: درحال حاضر خریداران رغبتی برای ورود به نماد‌های مختلف ندارند، اما هر زمان که نگاه می‌کنیم فشار فروش در بسیاری از نماد‌ها وجود دارد، در صورتی که تقاضایی در مقابل آن نیست، بنابراین این فشار فروش باعث کاهش فرسایشی شاخص کل و قیمت بسیاری از سهام‌های بورسی و فرابورسی شده است.

وی ادامه داد: فروشنده‌ها دو دسته هستند، دسته اول کسانی هستند که با توجه به ضرری که دیده‌اند خسته از شرایط می‌خواهند بورس را ترک کنند، اما دسته دوم با توجه به اینکه می‌بینند روند نزولی است، اقدام به فروش سهام خود می‌کنند تا در نقطه پایین‌تر و به اصطلاح مطمئن‌تری دوباره وارد بازار شوند.

میرمعینی تصریح کرد: درحال حاضر تمام عوامل بنیادی که می‌توانست بر روی بورس اثر منفی بگذارد به نوعی پیشخور شده، افزایش نرخ سود بانکی، مسائل بودجه‌ای، نرخ‌های جهانی، بحث فروش اوراق به منظور تامین کسری بودجه دولت و همچنین کاهش قیمت دلار، همگی تاثیر خود را بر روی افت بازار سهام گذاشته‌اند و تنها دلیلی که می‌توان برای افت این روز‌های بورس برشمرد، تنها ابهامات موجود بر سر احیای توافق هسته‌ای است.

وی با تاکید بر اینکه اگر مصوبه ۱۰ بندی وزیر اقتصاد در رابطه با حمایت از بورس به مورد اجرا گذاشته می‌شد امروز وضعیت بازار بهتر از گذشته بود، خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه یکی از بند‌های این مصوبه تزریق منابع به صندوق تثبیت بازار سرمایه بود، اما متاسفانه علیرغم وعده‌های داده شده به هیچ عنوان این منابع به بورس تزریق نشد و با توجه به اینکه نقدینگی مهمترین محرک برای رشد قیمت سهام شمرده می‌شود، تا زمانیکه این نقدینگی به بازار سرمایه ورود پیدا نکند ما نمی‌توانیم منتظر رشد بازار باشیم.

میرمعینی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد در شرایط امروز خرید سهام را دارای ریسک می‌دانند، زیرا زیر برخی از نماد‌ها به اصطلاح خالی است و اگر امروز فردی سهامی را بخرد، ممکن است بلافاصله با ضرر و زیان روبرو شود، بنابراین ترجیح می‌دهند فعلاً تماشاگر باشند تا شرایط مشخص شده و ابهامات برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه احیای برجام می‌تواند به رشد بورس بسیار کمک کند، بیان داشت: این مورد را از دو جنبه می‌توان بررسی کرد، در وهله اول بازدهی برخی از صنایع بورسی است که از طریق برجام به لحاظ عملیاتی به سودآوری مناسبی می‌رسند و سهام این شرکت‌ها می‌تواند با تکیه بر همین موضوع، با افزایش روبرو شود، در وهله دوم نیز بازار‌های سرمایه ای در صورت احیای برجام به یک رکود بلندمدت ۱.۵ تا ۲ ساله خواهند رفت که این مورد باعث می‌شود نقدینگی از این بازار‌ها خارج شده و به بورس سرازیر شود، که این موضوع در نهایت به نفع بازار سهام خواهد بود.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.