شیرینی هم كالای لوكس می ‌شود
قدرت خرید پایین، تصمیمات اشتباه اقتصادی و وابستگی به واردات

شیرینی هم كالای لوكس می ‌شود

قیمت مواداولیه غذایی طی یك سال گذشته نوسانات زیادی داشته؛ از قیمت شكر و قند گرفته تا آرد و گندم. اخیرا هم تصمیم گرفته شده كه شكر از بخش معافیت‌های مالیاتی كنار گذاشته شود تا تولیدكنندگان آن نیز مالیات بپردازند. این امر می‌تواند بر قیمت برخی كالاها مانند شیرینی و كیك نیز اثرگذار باشد.

قیمت مواداولیه غذایی طی یك سال گذشته نوسانات زیادی داشته؛ از قیمت شكر و قند گرفته تا آرد و گندم. اخیرا هم تصمیم گرفته شده كه شكر از بخش معافیت‌های مالیاتی كنار گذاشته شود تا تولیدكنندگان آن نیز مالیات بپردازند. این امر می‌تواند بر قیمت برخی كالاها مانند شیرینی و كیك نیز اثرگذار باشد. وزارت بهداشت این تصمیم دولت را در واقع حمایت از مصرف‌كنندگان می‌داند و بر این باور است كه افزایش قیمت، مصرف این كالا را كاهش داده و از این رو افراد با مصرف كمتر شكر دچار بیماری‌هایی مانند دیابت نمی‌شوند. البته كه این نظر وزارت بهداشت است و رییس اتحادیه قنادان تهران اقدام دولت را گامی برای ایجاد نوسان در بازار می‌داند. البته كه نظر وزارت بهداشت واكنش‌هایی را نیز در بین روسای اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان سایر شهرها نیز داشته؛ سید علی آسایش رییس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان یزد نیز روز گذشته اعلام كرد كه: «آنچه برای مردم ضرر دارد؛ فساد، رانت و دروغگویی است چرا كه شكر هم مانند دیگر موادغذایی از لازمه‌های رشد انسان است ولی متاسفانه با تصمیم‌گیری‌های اخیر، شیرینی نیز مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر به یك كالای لوكس و دور از دسترس اغلب مردم تبدیل خواهد شد.» با استناد به گفته‌های او در دو هفته اخیر نرخ شكر به صورت روزانه افزایش داشته و از كیلویی 12 هزار و 500 تومان به كیلویی 16 هزار تومان رسیده است.
قیمت شكر رشد 72 درصدی داشت
اخیرا انجمن صنفی كارخانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قند و شكر ایران اعلام كرده كه طبق قانون جدید معافیت مالیات ‌ارزش‌افزوده، شكر از بخش معافیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مالیاتی حذف شده و از تاریخ 13 دی‌ماه تولیدكنندگان این ماده باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده آن را پرداخت كنند. اگرچه این حذف معافیت مالیاتی سر و صدای چندانی در بازار نداشت اما به باور كارشناسان می‌تواند تبعاتی همچون افزایش قیمت شیرینی و كیك را به دنبال داشته باشد و پس از آجیل، خرید این نوع خوراكی‌ها نیز از عهده طبقات متوسط و آسیب‌پذیر جامعه بر نیاید. به خصوص آنكه در ماه‌های پایانی سال به سر می‌بریم و این تصمیم دولت در این روزها می‌تواند بازار شیرینی عید را دچار التهاب كند تا جایی كه اتحادیه قنادان به دنبال افزایش قیمت‌ها در این بخش است. غلامعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنكداران مواد غذایی ایران در مورد افزایش نرخ شكر به «اعتماد» گفت: «تا چند ماه گذشته قیمت شكر در بخش صنف و صنعت 6 هزار و 650 تومان بود و این نرخ برای مصرف‌كننده 8 هزار و 700 تومان تعیین شده بود و پس از تغییرات قیمتی در تیرماه قیمت این كالا نیز با افزایش 72 درصدی همراه شد و برای صنف و صنعت این قیمت به 11 هزار و 500 تومان و برای مصرف‌كننده به 15 هزار تومان رسید. پس از آن قبل از آغاز به كار دولت سیزدهم در 19 شهریورماه یك هزار تومان دیگر این نرخ‌ها بالا رفت ضمن آنكه این كالا همیشه در بازار آزاد بین هزار و پانصد تا 2 هزار تومان بالاتر از نرخ مصوب قیمت‌گذاری می‌شود. تا اینكه اخیرا زمزمه‌های شكر با نرخ 13 هزار و 300 تومان هم به گوش می‌رسد كه البته در بازار آزاد این نرخ حدود 14 هزار و 500 تومان است.» او علت این افزایش قیمت‌ها را سودجویی و گران‌فروشی برخی افراد عنوان كرد و افزود: «اگر بار شكر نیست چرا به قیمت آزاد وجود دارد و اگر هم بار هست چرا سهمیه اینقدر كم است؟» براساس گفته‌های حسنی «بیشتر شكر موجود در كشور وارداتی است البته تولید داخل هم هست و در صورتی كه دولت ارز دولتی را حذف كند و اجازه دهد با ارز آزاد این كالا وارد شود قیمت این كالا هم متعادل می‌شود. در حال حاضر ایرانی‌ها این كالا را بدون انتقال ارز نمی‌توانند وارد كنند این در حالی است كه تجار ایرانی به راحتی می‌توانند این كالا را از كوبا، برزیل و آلمان وارد ایران كنند.»
روغن و شكر كمیاب شده است
با علی بهره‌مند، رییس اتحادیه قنادان تهران درباره رشد قیمت شكر و تاثیر آن بر قیمت شیرینی نیز به گفت‌وگو پرداختیم. او در این خصوص به «اعتماد» گفت: «با توجه به افزایش قیمت‌ها در بخش مواد اولیه شیرینی باید گفت این كالا هم به جمع كالاهای لوكس و لاكچری وارد شده است و همه مردم دیگر نمی‌توانند آن را تهیه كنند. این روزها نه روغن در بازار است و نه شكر با قیمت مناسب می‌توان پیدا كرد، یك روز بار شكر نیست روز دیگر شكر را اصلا كارخانجات نمی‌فروشند و می‌خواهند مجددا نرخ شكر را افزایش دهند و ما هم در تهیه این اقلام با مشكل مواجه شده‌ایم.»رییس اتحادیه قنادان تهران در مورد نرخ شكر گفت: «قیمت این كالا در هر كیلو بین 15 تا 16 هزار تومان شده است و اصلا دیگر با نرخ دولتی شكر نیست، قیمت روغن جامد تخصصی قنادان هم بسیار بالا رفته و حدود 600 تا 700 هزار تومان شده است.»بهره‌مند در خصوص تاثیر قیمت مواد اولیه روی قیمت شیرینی گفت: «آخرین تغییر قیمت شیرینی در تیرماه صورت گرفت، این افزایش قیمت‌ها باعث رشد قیمت شیرینی و كیك می‌شود و همكاران ما چاره‌ای جز افزایش قیمت كالاهای خود ندارند و همه با نرخ‌های تیرماه مخالف هستند و اعتراض دارند و ما هم چاره‌ای نداریم جز اینكه اعلام كنیم هر چقدر می‌صرفد، بفروشید.»او در پاسخ به این پرسش كه چند درصد قیمت شیرینی رشد خواهد كرد، خاطرنشان كرد: «با وجود این عدم ثبات و اینكه هرروز این قیمت‌ها بالا و پایین می‌شود نمی‌توان عددی را اعلام كرد. همكاران ما قصد گران‌فروشی ندارند اما متاسفانه مواد اولیه گران شده و این دو مبحث جدا از هم هستند. مسوولان تنظیم بازار باید پاسخگو باشند كه چرا امروز روغن در بازار نیست؟ چرا روغنی كه 160 هزار تومان بود را باید امروز 600 هزار تومان تهیه كرد؟ علت این همه افزایش قیمت و كمبودها در بازار چیست؟ چه كسی پاسخگو است؟»رییس اتحادیه قنادان تهران افزود: «قدرت خرید مردم هم به شدت پایین آمده و با این رشد قیمت‌ها دیگر كسی توان خرید شیرینی را هم نخواهد داشت، در حال حاضر كمترین نرخ شیرینی زیر 60 یا 70 هزار تومان در بازار نیست و شیرینی‌هایی هم كه مغز پسته و گردو، یا كاكائو در آنها به ‌كار رفته مسلما قیمت بالاتری هم خواهند داشت و قیمت پودر كاكائو هم به شدت رشد داشته و حتی شكلاتی كه 120 هزار تومان بود امروز به 200 هزار تومان رسیده است. بین 70 تا 80 درصد كالاهای مربوط به صنف ما وارداتی هستند و با تغییر نرخ ارز قیمت این كالاها هم بالا می‌رود و شاهد بودیم كه قیمت دلار تا 30 هزار تومان هم افزایش پیدا كرده بود و وضعیت به گونه‌ای شد كه حتی هزینه‌ها سر به سر هم نمی‌شود.»

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.