ارز در نوسان
مسئولان ریشه افزایش قیمت ارز را دشمنان می‌دانند

ارز در نوسان

«عده‌ای در تلاش هستند همراه با مذاکرات نرخ ارز را بالا ببرند»؛ این جمله خلاصه سخنان «ابراهیم رئیسی» در روز دانشجو و در تشریح شرایط بازار ارز است که در دانشگاه صنعتی شریف مطرح شد. در این جلسه رئیس‌جمهوری با بیان اینکه عده‌ای شبانه‌روز در تلاش هستند هم‌زمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند، گفت: منابع ارزی موجود در وضعیت خوبی قرار دارد و برخلاف روزهای اولی که دولت را تحویل گرفته‌ایم، نگران وضع نیستیم.

شاید برای مردم ایران مهم‌ترین اتفاق دور اول مذاکرات برجام آن‌هم در دوره رئیس‌جمهوری تازه و در آستانه صدمین روز حضور او در پاستور، رکوردشکنی بازار ارز و قیمت دلار باشد. پس از آنکه رسما خبر رسید دور اول این مذاکرات بی‌نتیجه به پایان رسید، دلار در ایران هم عدد تاریخی ۳۰ هزار تومان را پشت سر گذاشت و همچنان هم این بازار در نوسان است. رشد سریع قیمت دلار در ایران اگرچه رئیس بانک مرکزی را به بازار فردوسی کشاند و صالح‌آبادی در این بازدید تلاش کرد همه‌چیز را عادی یا دست‌کم تحت ‌کنترل نشان دهد، اما وقایع بعدی این آرامش را رد می‌کنند و حتی رئیس‌جمهوری هم با پذیرش شرایط غیرعادی این بازار، دست دشمنان را در این افزایش تأثیرگذار دانست. حالا گروهی می‌گویند بازار سلیمانیه و هرات در این افزایش نقش دارند و این بازارها را هم خارج از کنترل ایران و در دست برخی دشمنان قلمداد می‌کنند. دراین‌باره البته در روزهای گذشته سیاست‌های تازه‌ای نیز به اجرا گذاشته شد که باید منتظر آثار آنها بود؛ در یک سمت بانک مرکزی در نامه‌ای به رئیس شورای عالی کانون صرافان ایران خواستار اعلام نیازهای جدید ارزی متقاضیان واقعی به بانک مرکزی شد و در سمت دیگر هم قرار است مالیات بر خرید و فروش ارز تعیین شود. نتیجه این تصمیمات اما چه می‌تواند باشد و آیا بازار ارز در روزهای ادامه مذاکرات برجامی همچنان ساز خود را خواهد نواخت و به عنوان یک تهدید بالقوه خودنمایی خواهد کرد؟
‌ ماجرای یک نامه
درست در روزی که بازار ارز ایران رکوردشکنی کرد، رئیس بانک مرکزی عازم بازار فردوسی شد و آنجا وعده‌هایی را مطرح کرد و حالا در ادامه آن وعده‌ها و در تلاش برای عملی‌کردن آنها، بانک مرکزی در مکاتبه‌ای با رئیس شورای عالی کانون صرافان ایران خواستار اعلام نیازهای جدید ارزی متقاضیان واقعی به بانک مرکزی شده است. در تازه‌ترین خبر همین دیروز بانک مرکزی اعلام کرد: «پس از بازدید روز گذشته علی صالح‌آبادی از صرافی‌ها در میدان فردوسی و تأکید ایشان بر آمادگی بانک مرکزی برای رفع مشکلات احتمالی مرتبط با فروش ارز و تأمین نیازهای ارزی مردم، بانک مرکزی در مکاتبه‌ای مراتب را به رئیس شورای عالی کانون صرافان ایران اعلام کرد». در این مکاتبه آمده است: «پیرو اطلاعیه مورخ ۰۶‏/۰۹‏/۱۴۰۰ و در راستای پاسخ به نیاز واقعی متقاضیان ارز، خواهشمند است به قید تسریع ضمن اخذ نظرات شرکت‌های صرافی درخصوص مسائل و مشکلات احتمالی مرتبط با فرایند فروش ارز در سرفصل‌های مصارف خدماتی اعلامی، مراتب به همراه نیازهای جدید ارزی به درخواست متقاضیان واقعی مورد تأیید آن کانون برای این بانک ارسال شود تا موضوع بررسی و اقدامات مقتضی صورت پذیرد». البته دوشنبه همین هفته «علی صالح‌آبادی» رئیس بانک مرکزی از برنامه بانک مرکزی برای کنترل تورم سخن گفت و توضیحاتی را هم در این زمینه ارائه کرد. صالح‌آبادی با بیان اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه در حال کاهش است، اظهار کرد: «بانک مرکزی برنامه‌ای را در جهت کنترل تورم دارد که یکی از این موارد کنترل رشد مقداری ترازنامه‌های بانک‌هاست که این مهم از برنامه‌های جدی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ است. رشد ترازنامه برای بانک‌های تجاری دو درصد در ماه و برای بانک‌های تخصصی ۲.۵ درصد در ماه است. بانک مرکزی نیز به صورت ماهانه این امر را رصد می‌کند و بانک‌هایی که این امر را رعایت نکنند، با افزایش سپرده قانونی مواجه می‌شوند. بنابراین یکی از مواردی که باید بر آن نظارت و کنترل صورت گیرد، کنترل خلق پول توسط بانک‌هاست که یکی از موضوعات مهم درخصوص تورم است». او توضیح داد: «لذا برای کنترل تورم، رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها را دنبال می‌کنیم که این امر در همان مصوبه و در همان محدوده کنترل شود و توسط بانک مرکزی به جد دنبال می‌شود. در کنار آن کنترل اضافه‌برداشت بانک‌ها نیز یکی از موضوعاتی است که آن را در ماه‌های آینده پی خواهیم گرفت تا بتوانیم کنترل تورم را نیز در اقتصاد کشورمان شاهد باشیم». اینکه تا چه اندازه این برنامه‌ها عملی می‌شوند و تا چه اندازه منجر به کنترل بازار ارز خواهند شد، بیش از هر چیز نیاز به گذشت زمان دارد؛ هرچند در بین کارشناسان و در توضیحات آنها امید چندانی هم دیده نمی‌شود.
‌ داستانی تازه به نام مالیات بر خرید و فروش ارز
خبر تازه دیگر برای کنترل نوسان بازار ارز اما به تصمیم سازمان امور مالیاتی برمی‌گردد که خلاصه آن لحاظ‌کردن مالیات برای خریداران و فروشندگان ارز است. دراین‌باره همین دیروز سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: «به اطلاع کلیه خریداران و فروشندگان ارز می‌رساند که طبق قانون مالیات‌های مستقیم، خرید و فروش ارز مشمول مالیات بوده و کلیه اشخاص فعال در این بخش مکلف به ثبت‌نام و پرداخت مالیات تعیین‌شده هستند». در توضیح این تصمیم تازه، سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «در راستای اجرای مقررات ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم، با اعلام بانک‌ مرکزی نسبت به برقراری مالیات علی‌الحساب به میزان ۱۰ درصد از فروش ارز آنها اقدام می‌کند. اشخاص مذکور مکلف‌اند با مراجعه به درگاه الکترونیکی سازمان به نشانی www.tax.gov.ir نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند. در صورت عدم ثبت‌نام به‌موقع و پرداخت مالیات در نظام مالیاتی، علاوه بر شمول مالیات و جرائم غیر قابل بخشش که از طریق عملیات اجرائی وصول خواهد شد، مشمول مجازات‌های مقرر در ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم از‌جمله مجازات‌های درجه شش محکوم خواهند شد». اما به‌طور دقیق چه کسانی مشمول این مالیات می‌شوند؟ دراین‌باره همین دیروز معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی درباره جزئیات اخذ مالیات از خرید و فروش ارز گفت: «فعالان حوزه خرید و فروش ارز اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی همچون صرافی‌ها، مکلف به ثبت‌نام و پرداخت مالیات تعیین‌شده هستند و مردم عادی و کسانی که برای نیاز شخصی و با کارت ملی ارز می‌خرند، مشمول مالیات نیستند». علاوه ‌بر این سازمان امور مالیاتی اعلام کرد کلیه خریداران و فروشندگان ارز طبق قانون مالیات‌های مستقیم مشمول مالیات بوده و کلیه اشخاص فعال در این بخش مکلف به ثبت‌نام و پرداخت مالیات تعیین‌شده هستند. طبق این اطلاعیه، سازمان امور مالیاتی با اعلام بانک‌ مرکزی نسبت به برقراری مالیات علی‌الحساب به میزان  ۱۰ درصد از فروش ارز آنها اقدام می‌کند. در این زمینه، محمد مسیحی، معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی، درباره جزئیات این اطلاعیه گفت: فعالان حوزه خرید و فروش ارز اعم اشخاص حقیقی و حقوقی همچون صرافی‌ها، مکلف به ثبت‌نام و پرداخت مالیات تعیین‌شده هستند و مردم عادی و کسانی که برای نیاز شخصی و با کارت ملی ارز می‌خرند، مشمول مالیات نیستند. او ادامه داد: این افراد در فاز اول توسط بانک مرکزی شناسایی و اسامی آنها به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌شود که هماهنگی‌های لازم با بانک مرکزی در راستای اجرای این قانون فراهم شده است. این مقام مسئول با بیان اینکه از امروز مشمولان مالیات خرید و فروش ارز باید نسبت به ثبت‌نام و پرداخت مالیات اقدام کنند، گفت: ضمانت‌های اجرای این قانون این‌گونه است که هم از طریق قوه قهریه نسبت به مطالبه این مالیات اقدام می‌شود و هم در پایان سال اختیار ورود حسابرسی به سازمان امور مالیاتی به این موضوع داده شده‌ است.
‌ واقعا دست دشمن خارجی در  کار  است؟
«عده‌ای در تلاش هستند همراه با مذاکرات نرخ ارز را بالا ببرند»؛ این جمله خلاصه سخنان «ابراهیم رئیسی» در روز دانشجو و در تشریح شرایط بازار ارز است که در دانشگاه صنعتی شریف مطرح شد. در این جلسه رئیس‌جمهوری با بیان اینکه عده‌ای شبانه‌روز در تلاش هستند هم‌زمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند، گفت: منابع ارزی موجود در وضعیت خوبی قرار دارد و برخلاف روزهای اولی که دولت را تحویل گرفته‌ایم، نگران وضع نیستیم. دراین‌باره همین دیروز هم خبرگزاری رسمی دولت یعنی ایرنا در گزارشی با تیتر «ردپای بازارهای فردایی سلیمانیه و هرات در افزایش کاذب نرخ ارز» از نقش برخی کشورها و گروه‌ها در شرایط نامساعد بازار ارز نوشت. ایرنا نوشت که نوسانات نرخ ارز هم‌زمان با شروع دور جدید مذاکرات برجام نشان می‌دهد دشمنان از طریق بازارهای فردایی (هرات و سلیمانیه) که از خارج از کشور هدایت می‌شوند، سعی دارند با ایجاد نوسان در بازار و قیمت‌سازی‌های کاذب، اهداف خود برای بی‌ثبات‌سازی اقتصادی را دنبال کنند. بر اساس این گزارش خبرگزاری دولت «نگاهی دقیق‌تر به وضعیت عوامل تأثیرگذار در قیمت ارز نشان می‌دهد که رد‌پای این قیمت‌سازی‌ها را باید در خارج از مرزها و در بازار فردایی کشورهای همسایه جست‌وجو کرد که توسط فضای مجازی پوشش داده می‌شود. نقش بازار سلیمانیه و هرات در تعیین کاذب و هیجانی نرخ دلار در کشور به تحریم ایران و عدم امکان مبادلات دلار از کانال‌ بانک‌های خارجی در سال‌های گذشته باز‌می‌گردد. در سال‌های گذشته با توجه به حجم معاملات ایران در امارات و سهولتی که در ورود ارز از کانال صرافی‌های این کشور وجود داشت، برای سال‌ها نرخ حواله درهم و میزان عرضه و تقاضا در صرافی‌های این کشور در معاملات ارزی ایران اثرگذار بود. اما در سال‌های اخیر با توجه به محدودیت‌های نقل و انتقال ارز از طریق دوبی، بازارهای عراق و افغانستان به دلیل حجم بالای مبادلات تجاری با ایران تا حد زیادی جایگزین دوبی شدند. برخی بازرگانان و صادرکنندگان ایرانی درآمد ارزی خود را به حساب‌ بانک‌های هرات و سلیمانیه واریز کرده و از این طریق واردات کالا انجام می‌شود. بر اساس این گزارش، دلالان در بازار ارز به منظور کسب سود بیشتر بر اساس قیمت فردایی یا همان بازار سلیمانیه و هرات، نرخ ارز را اعلام می‌کنند؛ این در حالی است که افراد معاملات خود را با ریال انجام می‌دهند و به این ترتیب قیمت‌های کاذب شکل می‌گیرد».
با این توضیحات باید منتظر آثار این تصمیمات بر آینده این بازار بود و دید که آیا در هر دور مذاکره باز هم بازار ارز ساز خود را می‌نوازد یا اینکه شرایط به گونه‌ای دیگر تغییر خواهد کرد؟

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.