بورس چگونه به كف قیمتی رسید؟
پس از وعده‌های وزیر اقتصاد بازار سرمایه دیروز مثبت شد

بورس چگونه به كف قیمتی رسید؟

سید احسان خاندوزی در جلسه روز گذشته اعلام كرد: شواهد قطعی نشان می‌دهد بازار سرمایه در بلندمدت بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای رقیب داشته و نگاه ما به بازار، حرفه‌ای و بلندمدت است. او در مورد حذف قیمت‌گذاری دستوری نیز گفته است؛ برنامه ما پیش‌بینی‌پذیر كردن اقتصاد و حذف قیمت‌گذاری‌های مضر به بازار در صنایع بورسی است و به زودی زود خبر تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد.

روند معاملات بورس كه طی دو هفته گذشته روزهای ناامید‌كننده‌ای به خود دیده بود، روز گذشته به یك‌باره تغییر كرد و با رشد همراه شد به گونه‌ای كه شاخص كل بورس با ۲۱ هزار واحد رشد در محدوده یك میلیون و ۳۶۱ هزار واحد  قرار گرفت.
البته به نظر می‌رسد تصمیم ناگهانی وزیر اقتصاد و دارایی در اقدام به برگزاری جلسه 6 صبح با مدیران بورسی و مدیران حدود ۳۰ هلدینگ و حقوقی بزرگ بازار سرمایه به منظور ارایه راهكارهایی برای حمایت از بازار سرمایه در ساختمان باب همایون در این قضیه بی‌تاثیر نبوده است.

قیمت‌گذاری‌های مضر در صنایع بورسی حذف می‌شوند
سید احسان خاندوزی در جلسه روز گذشته اعلام كرد: شواهد قطعی نشان می‌دهد بازار سرمایه در بلندمدت بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای رقیب داشته و نگاه ما به بازار، حرفه‌ای و بلندمدت است. او در مورد حذف قیمت‌گذاری دستوری نیز گفته است؛ برنامه ما پیش‌بینی‌پذیر كردن اقتصاد و حذف قیمت‌گذاری‌های مضر به بازار در صنایع بورسی است و به زودی زود خبر تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد.
مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز ضمن توضیح درباره میزان فروش اوراق توسط دولت، در مورد اینكه وضعیت بازار چه زمانی بهبود می‌یابد؟ گفته است: به اندازه كشش بازار اوراق منتشر می‌شود. دولت همه كسری بودجه خود را از بازار تامین نمی‌كند و بخش عمده آن از منابع دیگر تامین می‌شود. در ۴۰ روز گذشته هیچ اوراقی فروخته نشده است.
او اعلام كرده كه قرمزی بازار ناگهانی ایجاد نشده كه ناگهانی هم از بین برود، بلكه وضعیت به مرور بهتر خواهد شد.
محمدرضا مظفری، كارشناس بازار سرمایه در واكنش به سخنان مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و اینكه قرمزی تابلو كاهش پیدا خواهد كرد، گفت: به اعتقاد من این جمله تامل‌انگیز است و اگر رییس بورس اعلام می‌كند كه چه روزی بورس قرمز باشد و چه روزی سبز باید گفت این قضیه برای بازار سرمایه ما یك فاجعه محسوب می‌شود.

الزام بر حل مجهولات سیاسی و اقتصادی
این كارشناس بازار سرمایه با بیان اینكه این روزها قیمت‌ها در كف هستند، ادامه داد: اینكه اعلام شده نسبت p/e نمادها به 4 و حتی به زیر 4 رسیده نشان از ارزندگی سهم‌ها دارد و مثبت است. این در حالی است كه در چند وقت اخیر آلارم بورس به صدا درآمد و شاهد خروج سرمایه از این بازار بودیم و دولت هم به فروش اوراق می‌پرداخت اما باید گفت تا زمانی كه جریان نقدینگی به سمت بازار نیاید و تا زمانی كه مجهولات در عالم سیاست و اقتصاد حل نشوند و اوضاع مجهول‌تر شوند این بازار روند مثبتی نخواهد داشت.
مظفری با اشاره به روند مثبت بازار در روز گذشته كه همزمان با تشكیل جلسه وزیر اقتصاد با فعالان بورسی رخ داد، افزود: حتی اگر هم جلسه‌ای تشكیل نمی‌شد شاید این روند مثبت می‌شد، چراكه بازار به لحاظ تكنیكالی در جایی قرار دارد كه پایین‌تر آمدن آن منطقی نیست مگر آنكه یك اتفاق به لحاظ سیاسی رخ دهد كه آن هم مشخص نیست.
این كارشناس بازار سرمایه با اشاره به قرمز شدن بازار ظرف دو هفته گذشته تصریح كرد: به‌رغم اینكه دولت سیزدهم بورس را جزو اولویت‌های اول خود اعلام كرده بود اما شاهد آن بودیم كه حدود دو هفته‌ای بورس رها شد كه احتمالا آقایان به دنبال حل مشكلات اقتصادی كشور بودند كه باعث شد شاخص بازار سرمایه افت كند.

بازار سرمایه در كف قیمتی است
این كارشناس بازار سرمایه خاطرنشان كرد: این بازار هم‌اكنون در كف قرار دارد و حتی 200 تا 300 هزار واحد كمتر از شاخصی است كه باید باشد و امیدوارم كه جریان نقدینگی به سمت بازار هدایت شود تا این بازار روندی مثبت و منطقی به خود بگیرد.او در مورد فروش اوراق از سوی دولت گفت: هر چند مسوولان افزایش فروش اوراق را تایید نمی‌كنند، اما آنچه مسلم است مسوولان در وزارت اقتصاد و بانك مركزی به دنبال تامین نقدینگی بودند حال اینكه به چه شكلی این قضیه انجام شد مهم نیست، اما این قضیه باعث خروج نقدینگی از بورس و قرمز شدن بازار شد و امیدوارم تامین مالی‌شان تمام شده باشد و بگذارند بازار در مسیر درست خودش حركت كند و مسائل را به صورت ریشه‌ای حل كنند.مظفری در مورد حذف قیمت‌گذاری‌ها در بورس هم خاطرنشان كرد: این موضوع می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد هر چند در گذشته نیز این موضوع مطرح شده بود، اما اجرایی نشد و باید گفت همواره ارگان‌های تعیین‌كننده قیمت در این بازار هستند كه باعث ایجاد رانت می‌شوند اینكه قیمت‌ها در یك بازار رقابتی تعیین شود و نه دستوری آیتمی است كه می‌تواند بر بازار تاثیر بگذارد.

دولت برنامه‌های خود را اعلام كند
این كارشناس بازار سرمایه افزود: ضرورت دارد تا دولت اعلام كند چه راهكار و راهبردی برای 6 ماه یا یك‌سال آینده برای حذف قیمت‌های دستوری و اقتصاد كشور دارد.او ادامه داد: آنچه حایز اهمیت است، این است كه باید مجهولاتی كه بر اقتصاد و سیاست سایه انداخته برطرف شود تا سرمایه‌گذار برای حضور در این بازار تشویق شود و تا زمانی كه تكلیف مذاكرات مشخص نشود و سیاست‌های كلان مملكت به شكل راهبردی حل نشود نمی‌توان كاری از پیش برد.این كارشناس بازار سرمایه با اشاره به سخنان معاون اقتصادی رییس‌جمهور در مورد خبر خوش برای بورسی‌ها در آذر ماه تصریح كرد: اینكه ایشان مردم را به صبوری دعوت كرده‌اند مثبت است، اما مردم هم باید نشانه‌هایی از وضعیت رو به بهبود بازار ببینند تا به آن اعتماد كنند و اگر دولت برنامه مشخص و مدونی دارد، بهتر است تا شفاف بیان كند و صرف اینكه گفته شود آینده بورس روشن است مردم به سمت این بازار نمی‌آیند، چراكه سرمایه مسیر سرمایه‌گذاری را می‌داند و نیاز به دستور در این زمینه نیست.او در پاسخ به این پرسش كه با توجه به تجربه دو سال گذشته آیا تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس درست است یا خیر، گفت: تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس در دولت گذشته توجیه اقتصادی نداشت، زیرا p/e نمادها در آن زمان بالای 15 و 20 بود، این در حالی است كه در حال حاضر p/e حدود 4 و 5 است و سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند صرفه اقتصادی داشته باشد.در این شرایط اقتصادی كه تمامی بازارهای سرمایه موازی با بورس (خودرو و ارز و...) در اوج قیمتی هستند و هیچ‌گونه تعدیلی در این بازار نداشته‌اند، تنها بورس است كه نسبت به سال گذشته افت شدیدی را تجربه كرده است.
مظفری افزود: مهم‌تر از توصیه به مردم برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف این است كه دولت برنامه‌های خود را بیان كند تا مردم مسیر درست را انتخاب كنند و امیدوارم دولت برنامه‌های اقتصادی خود را به صورت شفاف اعلام كند این در حالی است كه هر روز یك صحبت از سوی مسوولان می‌شنویم.
منبع: اعتماد

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.