شاخص 2 میلیونی بورس باز می‌گردد؟
با شوك‌های جدید ارزی، بورس به مدار رشد برگشته است

شاخص 2 میلیونی بورس باز می‌گردد؟

كارشناسان بورسی معتقدند؛ اگر شرایط حال حاضر بدون تغییر ادامه داشته باشد، بازار به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد و با توجه به صعودی شدن نرخ ارز، شرایط تورمی در كشور رشد خواهد كرد كه می‌تواند امتیازی برای رشد بازار سرمایه باشد. با این حال، عده‌ای هنوز نگران رشد بازار سرمایه هستند و معتقدند رشد نرخ ارز، پایدار نیست و بازار سرمایه هم پتانسیل افت دارد.

پس از افت‌های پیاپی بورس و شرایطی كه بازار با آن مواجه شده بود به تازگی این بازار با رشد مواجه شده است و به نظر می‌رسد با توجه به ارزندگی سهم‌ها انگیزه برای سهامداران بورسی نیز بالا رفته و وضعیت ركودی در سایر بازار‌ها افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در بورس را تقویت كرده است. به گونه‌ای كه در جریان معاملات بازار سرمایه در هفته‌ گذشته طی ۴روز معاملاتی تعداد ۴۹میلیارد و ۳۱۱میلیون انواع اوراق بهادار به ارزش ۴۱۰هزار و ۴۲میلیارد ریال در بیش از ۴میلیون و ۹۳۸هزار و ۳۳۱دفعه مورد معامله قرار گرفت كه به ترتیب ۱۱۵، ۱۴۷ و ۱۵۴ درصد رشد را نسبت به هفته قبل‌تر (كه ۲ روز معاملاتی داشت) تجربه كردند و شاخص بورس در هفته‌ای كه گذشت با ۵۰هزار و ۱۹۷واحد افزایش، معادل ۳.۳۵درصد رشد كرد.  كارشناسان بورسی معتقدند؛ اگر شرایط حال حاضر بدون تغییر ادامه داشته باشد، بازار به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد و با توجه به صعودی شدن نرخ ارز، شرایط تورمی در كشور رشد خواهد كرد كه می‌تواند امتیازی برای رشد بازار سرمایه باشد. با این حال، عده‌ای هنوز نگران رشد بازار سرمایه هستند و معتقدند رشد نرخ ارز، پایدار نیست و بازار سرمایه هم پتانسیل افت دارد.

سیگنال‌های رشد بورس كدامند؟
مهیار بقایی، كارشناس بازار سرمایه در خصوص رشد شاخص‌های بورس طی هفته‌های گذشته معتقد است؛ شركت‌های بورسی در حال حاضر در حال سود ساختن هستند و اتفاقات بهتری نسبت به سال گذشته پیش‌رو دارند و از همه مهم‌تر اینكه این روزها نرخ دلار رو به رشد است و با توجه به اینكه نرخ ۲۸ هزار تومان را هم رد كرده است این موضوع به همه سهامداران سیگنال‌هایی از صعودی بودن هر دو بازار می‌دهد.
این كارشناس بازار سرمایه با بیان اینكه دیگر سخنی از دلار زیر ۲۰ هزار تومان در بازار نیست به «اعتماد» گفت: در حال حاضر شرایط در این بازار قابل پیش‌بینی نیست و باید گفت كمی نگران‌كننده نیزهست. به خصوص اینكه اغلب كارشناسان از كسری بودجه و رشد نقدینگی سخن می‌گویند كه باعث افزایش نگرانی‌ها می‌شود. ضمن آنكه همه نشانه‌ها از تورم بالا در نیمه دوم سال حكایت دارد. اما درمجموع با شرایط فعلی اقتصاد كشور و كسری بودجه دولت، كنترل نرخ ارز كار دشواری خواهد بود، بنابراین به نظر می‌رسد در كوتاه‌مدت نرخ ارز شیب افزایشی داشته باشد.

گمانه‌زنی از ورود مجدد شاخص كل به كانال ۲ میلیون واحد
او با اشاره به آزادسازی پول‌های بلوكه شده ایران نیز افزود: هرچند این اخبار می‌تواند امیدوار‌كننده باشد اما قرار است این منابع در قالب كالا، واكسن و ... وارد كشور شود و همه این اخبار اقتصادی و سیاسی روی شاخص‌های بورس تاثیرگذار است. هر چند برخی گمانه‌زنی‌ها هم از صعود شاخص‌ها بیش از ۲ میلیون واحد هم حكایت دارد. بقایی تصریح كرد: مسلما هر بازاری كه سودده باشد مردم به آن بازار گرایش پیدا می‌كنند. اما امیدواریم این‌بار سرمایه‌گذاری‌ها آگاهانه صورت گیرد و از سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشد و با توجه به تجربه‌ای كه مردم در این مدت كسب كردند نگاه‌شان به سهم‌ها بنیادی‌تر از قبل شده باشد و چشم‌انداز بهتری نسبت به قبل داشته باشند. او با بیان اینكه امید است تا در دولت جدید تغییر ساختار در بخش قیمت‌گذاری‌ها را تجربه كنیم، گفت: هرچه قیمت‌گذاری‌های دستوری كمتر شود و زیرساخت‌های بهتری برای آینده طراحی شود از توسعه در صنعت برق گرفته تا جلوگیری از بحران‌های آبی و حتی در تامین دانه‌های روغنی و جلوگیری از سایر كسری‌ها و ... می‌تواند فرصت خوبی برای این بازار هم باشد. بقایی خاطرنشان كرد: ضرورت دارد دولت نیز به جای بدهی و قرض از این فرصت بازار سرمایه استفاده كند البته نه در جهت انتشار اوراق، بلكه با وجود شركت‌های زیادی كه در بورس دارد به دنبال منابع مالی از آنها باشد. این كارشناس بازار سرمایه با بیان اینكه با یك برنامه دو تا سه ساله می‌توان بحران‌ها را پشت سر گذاشت، گفت: برای این شركت‌ها باید ارزش افزوده ایجاد كرد و برای سهم‌ها اوراق تبعی در نظر گرفت و این نكته حایز اهمیت است كه دولت تنها به سمت انتشار اوراق نرود، چراكه نمونه این بی‌تدبیری‌ها را در شركت‌های هفت‌تپه و هپكو دیدیم كه اگر به درستی مدیریت می‌شدند به این حال و روز و این حجم از پرونده‌های قضایی دچار نمی‌شدند.

بازار سرمایه همچنان پتانسیل افت دارد
بقایی خاطرنشان كرد: هر زمان كه نرخ دلار افت می‌كند، افزایش رشد قیمتی شركت‌ها و شاخص‌های بورس نیز دچار ریزش می‌شود. این در حالی است كه اگر همین گونه نرخ دلار رشد كند شاخص‌ها هم رشد می‌كنند. این كارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش كه آیا ممكن است حجم سهامدارانی كه در دو سال گذشته وارد بورس شدند با افزایش شاخص‌های بورس مجددا به این بازار وارد شوند یا خیر؟ گفت: بیشتر تعداد سهامدارانی كه در سال‌های گذشته وارد بورس شدند برای موضوع سهام عدالت بود و به دلیل اینكه كد بورسی نداشتند برای سهام عدالت وارد سجام شدند تا كد بورسی بگیرند و كد بورسی هم یك‌بار داده می‌شود. اما برای سرمایه‌گذاری باید گفت هنوز افراد حقیقی چندان وارد بورس نشده‌اند و بیشتر حقوقی‌ها هستند كه به خرید و فروش سهام می‌پردازند. او ادامه داد: احتمال اینكه تعداد زیادی از مردم مجدد وارد بورس شوند و اقدام به سرمایه‌گذاری كنند وجود دارد؛ اما نه به صورت مستقیم و احتمال اینكه از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام كنند زیاد است.

بازدهی چه سهم‌هایی بیشتر است؟
بقایی تصریح كرد: كارشناسان این‌گونه كه پیش‌بینی می‌كنند ممكن است حتی در بحث تورم یك ركورد تاریخی رخ دهد و برای شاخص‌های بورس نیز باید گفت سهم‌هایی كه به لحاظ بنیادی دارای جذابیت هستند مانند برخی شركت‌های دارویی، شركت‌های پتروشیمی و بعضی از فولادی‌ها اگر خریداری و برای حداقل یك‌سال نگهداری شوند، سودده هستند.
او تصریح كرد: این موضوع حایز اهمیت است كه وضعیت بورس را نباید در كوتاه‌مدت دید و حداقل سرمایه‌گذاری در بورس باید یك‌ساله باشد و برای این موضوع ممكن است سهم‌های بنیادی از تورم باز نماند.البته اگر مشكلات خاصی برای صنایع پیش نیاید مانند قطعی گاز و برق و ... از نرخ تورم جا نخواهند ماند.

منبع: ندا جعفری/اعتماد

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.