مجازاتی نامتعارف برای مدیرآپارات

مجازاتی نامتعارف برای مدیرآپارات

علی نجفی‌توانا. حقوقدان

مسئولیت مدیریت انتشارمطالب و موضوعاتی که در رسانه، سایت، کانالها درج میشود با مدیر مسئول است. به عبارت دیگر، این فرد در قبال تمامی مطالب، کلیپ، فیلمهای آن رسانه مسئول است. اما زمانی که محتوای تولید شده در تطبیق با قوانین، جرم تلقی شود و تحت عناوین اهانت، نشراکاذیب، افترا، انتشارصور قبیحه یا محتوای مجرمانه شمرده شود، مسئولیت افراد منتشر کننده، نویسنده و بارگذارنده، نافی مسئولیت شخص مدیر آن رسانه یا سایت چه الکترونیکی و چه نوشتاری نخواهد بود. 
اما آنچه در خصوص مدیر آپارات منتشر شده (که البته اظهارنظر حقوقی مقید به مطالعه دفاعیات و چگونگی اخبار منتشره است) حکایت از این دارد که ظاهرا افرادی که مجاز به بارگذاری مطالب در آپارات بوده‌اند، مبادرت به تولید محتوا یا ساخت کلیپی کرده‌اند که براساس آن مصاحبه‌هایی با کودکان ونوجوانان در مورد مسائل جنسی و به‌دور از چشم والدینشان انجام داده‌اند. این در حالی است که قانون مجازات اسلامی به صراحت اعلام می‌دارد، برای حفظ حرمت و حفظ ارزش‌های تربیتی کودکان، سوءاستفاده از آنان به هر نحوی که باشد جرم است. پس با توجه به قانون مذکور، مدیر مسئول، به دلیل عدم نظارت صحیح و اجازه بارگذاری کلیپ، قابل تعقیب و مجازات بوده و همچنین افرادی که در ساخت این کلیپ نقش داشته‌اند نیز قابل تعقیب و مجازات هستند. این در حالی است گفته شده مدیرآپارات در رای دادگاه بدوی به  مجازات ده سال حبس محکوم شده‌است که البته به اعتقاد بنده با توجه به فقدان سابقه کیفری یا فقدان سوء نیت وی، این مجازات کمی سنگین به نظر می‌رسد.
 قطع نظر از سنگینی مجازات، به طورکلی باید گفت مدیرمسئول هر نشریه چه الکترونیکی چه غیرالکترونیکی، سایت یا کانال باید بر مسائلی که در آن منتشر می‌شود نظارت داشته باشد و اصولا به صلاح نیست که سردبیر یا مدیرمسئول با دادن کارت سفید به افراد، زمینه را برای انتشارمجرمانه فراهم کنند. هرچند این فرد به عنوان مدیر سوءنیتی در انتشار این کلیپ نداشته باشد اما به علت عدم نظارت لازم بر بارگذاری مطالب، قابل تعقیب و مجازات است. اما در مورد حکم صادره از دادگاه بدوی و تعیین مجازات سنگین در مورد این فرد معتقدم با عنایت بر مجموع عواملی مانند انگیزه‌ها، سوءنیت و .. و اینکه این شخص به عنوان مدیر مسئول نقشی در تولید و ساخت این کلیپ نداشته‌است با توجه به قانون کاهش مجازات اشخاص واصل شخصی بودن مجازات، حکم صادره و میزان مجازات قدری نامتعارف است. همانطور که پیشتر نیز ذکر شد در این گونه موارد هم شخص بارگذارنده و ناشر و هم شخص مدیر مسئول و سردبیر مسئولیت قانونی دارند. به اعتقاد بنده در صورتی که ایشان خود نقشی در بارگذاری این کلیپ نداشته و با توجه به اعتماد به اشخاصی که این محتوای مجرمانه را تولید کرده‌اند این مجازات سنگینی است و تناسبی با سهل انگاری و اعتماد شخص را ندارد و لازم است در این خصوص افرادی که در ساخت این کلیپ نقش داشتند به مجازاتی متناسب با جرم خود محکوم شوند.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.