رشد فزاینده قیمت لوازم التحریر؛ نوشت‌افزار ۵۰ درصد گران شد کوله تا ۱۰۰ درصد
رنج نامه والدین ایرانی که شرمنده فرزندانشان شده‌اند

رشد فزاینده قیمت لوازم التحریر؛ نوشت‌افزار ۵۰ درصد گران شد کوله تا ۱۰۰ درصد

رشد فزاینده قیمت لوازم التحریر، کیف و کوله مدرسه بسیاری از پدر و مادر‌های ایرانی را شرمنده کودکانشان کرده است، شرمندگی که بازتاب آن را در درد دل‌های این روز‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌توان دید. صحرایی وزیر آموزش و پرورش اخیراً در پاسخ به انتقادات در مورد گران شدن آموزش در ایران، کیفیت نازل مدارس دولتی و شهریه سنگین غیردولتی‌ها گفته بود که: «هر کس ماشین مدل بالا بخواهد باید قیمتش را بپردازد.» این در حالی است که بر اساس آمار‌ها ۹۵ درصد از قبول شدگان رتبه‌های برتر آزمون کنکور ۱۴۰۱ از مدارس گرانقیمت غیرانتفاعی هستند. با توجه به ناعادلانه‌شدن فضای آموزش کشور، در واقع خانوار‌های طبقه متوسط و دهک‌های پایین درآمدی نمی‌توانند به قبولی فرزندان در رشته‌های پرطرفدار چندان امیدی داشته باشند، به ویژه اگر از سهمیه نیز برخوردار نباشند.

خرید لوازم التحریر، کیف نو و وسائل مدرسه از جمله خاطرات شیرین کودکی بسیاری از ایرانیان است، خاطره‌ای که به نظر می‌رسد مانند برخی دیگر از چیز‌های خوب گذشته در حال محو شدن است.

نیکی کاظمی فعال ارزشی و از مسئولین یک خیریه در جنوب تهران در این‌باره  در حساب توییتر خود نوشت: «ما بچه‌های داریم که کیف ندارند و کتابهایشان را با نایلون میبرند مدرسه، توی همین تهران!».

رشد فزاینده قیمت لوازم التحریر، کیف و کوله مدرسه بسیاری از پدر و مادر‌های ایرانی را شرمنده کودکانشان کرده است، شرمندگی که بازتاب آن را در درد دل‌های این روز‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌توان دید. محمد تکنیسین یک تولیدی در اراک در اینباره نوشت: تمام روز در سر کار و پای دستگاه چشمان دخترک معصومم جلوی چشمم بود، با آن نگاه هاج و واج به من نگاه می‌کرد و نمی‌توانست بفهمد چرا مانند همکلاسی‌اش نمی‌تواند آن کوله قشنگ میلیونی را بخرد و مجبور است از کیف تعمیر شده سال‌های قبل استفاده کند.

صحرایی وزیر آموزش و پرورش اخیراً در پاسخ به انتقادات در مورد گران شدن آموزش در ایران، کیفیت نازل مدارس دولتی و شهریه سنگین غیردولتی‌ها گفته بود که: «هر کس ماشین مدل بالا بخواهد باید قیمتش را بپردازد.» این در حالی است که بر اساس آمار‌ها ۹۵ درصد از قبول شدگان رتبه‌های برتر آزمون کنکور ۱۴۰۱ از مدارس گرانقیمت غیرانتفاعی هستند. با توجه به ناعادلانه‌شدن فضای آموزش کشور، در واقع خانوار‌های طبقه متوسط و دهک‌های پایین درآمدی نمی‌توانند به قبولی فرزندان در رشته‌های پرطرفدار چندان امیدی داشته باشند، به ویژه اگر از سهمیه نیز برخوردار نباشند.

هر چند مسئولین دولتی پاسخی در زمینه افزایش بی‌رویه نرخ لوازم‌التحریر توضیح مشخصی ارائه نکرده‌اند، اما به گفته مسئولین صنفی: اخیراً فروش لوازم التحریر با طرح‌های والت دیزنی و کارتون‌های محبوب ممنوع شده است.

تبلیغ یک بلاگر اینستاگرامی نیز برای خرید لوازم‌التحریر با اقساط چهار ماهه توجه  و واکنش‌های زیادی در پی داشت.

رئیس اتحادیه نوشت‌افزار تهران  گفت که به دلیل رکود بازار برخی فروشگاه‌های لوازم التحریر به صنف مواد غذایی و جگرکی تبدیل شده‌اند.

در این بین مسئولین مختلف بر تولید لوازم‌التحریر اسلامی تاکید کردند. مجمعی نیز با عنوان لوازم‌التحریر ایرانی_ اسلامی با حمایت وزارت صمت، وزارت فرهنگ و ستاد فناوری‌های نرم تشکیل شده است.

محمد یقینی دبیر مجمع فعالین نوشت‌افزار ایران در این‌باره به آفتاب‌نیوز گفت: به صورت میانگین می‌توان اینگونه استنباط کرد که قیمت انواع لوازم‌التحریر در یک سال اخیر قریب ۵۰ درصد افزایش یافته است. نرخ این کالا‌ها تا حد زیادی به نرخ ارز بستگی دارد، کاغذ مورد نیاز لوازم‌التحریر تماماً وارداتی است و کار‌های صحافی آن در داخل کشور انجام می‌شود. مواد اولیه کالا‌های مانند خودکار و قلم نیز بعضاً وارداتی است، البته پاک‌کن از مواد اولیه پتروشیمی داخلی تهیه می‌شود. بیش از ۵۰ درصد پاک‌کن‌های مصرفی تولید داخل هستند.

وی افزود: هنوز فصل فروش نوشت‌افزار تمام نشده به همین دلیل خیلی نمی‌توان آمار دقیقی ارائه کرد، اما قابل کتمان نیست که رفتار مردم اقتصادی‌تر شده است. البته نوشت‌افزار کالای مصرفی است و ناچاراً باید تهیه شود. کیف‌های مدرسه داخلی نیز قریب ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. افزایش قیمت کیف‌های خارجی نیز حدود ۱۰۰ درصد بوده است. در سال قبل در زمینه تخصیص ارز به واردات مواد اولیه اختلالاتی به وجود آمد که امروز در بازار خود را نشان می‌دهد.

در سال‌های اخیر با همه‌گیرشدن آموزش از راه دور و تغییر الگوی آموزشی، تبلت یا گوشی هوشمند نیز به سبد کالا‌های آموزشی اضافه شده است. مدارس دولتی نیز برای عقب نماندن از قافله غیرانتفاعی‌ها، بخشی از تکالیف را به صورت کار با رایانه و یا آنلاین عرضه می‌کنند، خودکشی یک دختر ۱۲ ساله در ارومیه به خاطر فقر والدین و نداشتن تبلت بازتاب رسانه‌ای بالای داشت.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.