نوروز و مرگ در جاده‌های كشور
كارشناسان می‌گویند با برخی مراقبت‌های ساده می‌توان آمار تصادفات و مرگ را كاهش داد

نوروز و مرگ در جاده‌های كشور

براساس آمار سازمان پزشكی قانونی تعداد كشته‌های تصادفات جاده‌ای نوروز سال ۱۴۰۱ نسبت به نوروز سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱.۴درصد رشد داشته است. این درحالی است كه در بازه زمانی ۲۵ اسفند الی ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱؛ هزار و ۱۴۶ نفر كشته و در همین بازه زمانی در نوروز ۱۴۰۰؛ هزار و ۸۰ نفر كشته شدند.

 گاهی نوروز حادثه و مرگ نیز به همراه می‌آورد و كام خانواده‌ها را تلخ می‌كند. تصادفات جاده‌ای یكی از این حوادث است. در واقع می‌توان گفت؛ تصادفات جان بسیاری از ایرانی‌ها را می‌گیرد و هر سال تصادفات جاده‌ای نوروزی نسبت به سال گذشته خود افزایش دارد. در چنین شرایطی كارشناسان نگران نوروز پیش‌رو هستند و از مردم و مسوولان می‌خواهند كه با رعایت اصول و دستورات راهنمایی و رانندگی در جهت كاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن گام بردارند.
طبق خبرهای رسمی منتشر شده، بیشترین آمار كشته‌های حوادث رانندگی نوروز سال ۱۴۰۱ در روز جمعه ۵ فروردین با ثبت ۸۰ فوتی بوده است و كمترین آن با ۲۵ فوتی در روز ۱۴ فروردین ثبت شده است.
فروردین سال جاری، «كمال هادیانفر» رییس پلیس راهور فراجا در مورد تصادفات نوروزی فروردین ماه ۱۴۰۱ گفت: «بیشترین زمان تصادفات در نیمه اول نوروز بین ساعات ۱۶ تا ۲۰ و بعد از آن ۱۲ تا ۱۶ عصر رخ داد. بعضی معابر نور كافی ندارند، خط‌كشی‌ها آشكارسازی نشده و شرایط مناسبی ندارند برای همین رانندگان نباید در ساعات شب رانندگی كنند. علت ۸۲درصد از تصادفات سرعت و سبقت، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی است. تا ۵ فروردین ماه (۱۴۰۱)، ۴۳۰ نفر جان خود را در تصادفات از دست دادند و ۸ هزار و ۳۰۰ نفر نیز مجروح شدند. ۳۲درصد از جان‌باختگان در تصادفات سرنشین خودروها و غالبا كودكان و افراد كهنسال هستند و چون اغلب از كمربند ایمنی استفاده نمی‌كنند، جان خود را از دست می‌دهند. در تصادفات اصلا گزارشی نداریم كه ایربگ خودروها عمل كرده باشند. بنابراین نمی‌توان گفت كه این وسیله جان پناهی برای مردم است. نوروز (۱۴۰۱) با افزایش ۴۸درصدی تردد خودروها مواجه بودیم و اگر تردد رفت و برگشت را محاسبه كنیم بالای ۵ میلیون تردد ثبت شده است. مسلم است كه هرچه تردد بیشتر شود، میزان تصادفات هم بیشتر خواهد شد. عمده علل تصادفات در نیمه اول نوروز ۱۴۰۱ عدم توانایی در كنترل وسیله نقلیه است. این علت در محورهای شمالی كه غالبا بارش داریم و سطح جاده‌ها لغزنده است، بیشتر بود و در جاده‌های جنوب كشور هم به جهت طولانی بودن مسیر این اتفاق می‌افتد. ۳۸درصد از تصادفات در نقاط حادثه‌خیز رخ می‌دهند.»
آبان ماه امسال نیز «حسن مومنی» رییس پلیس‌راه راهور فراجا در مورد نقاط حادثه‌خیز كشور گفت: «تعداد ۳ هزار و ۳۹۲ نقطه حادثه‌خیز در جاده‌های كشور شناسایی شده است. یك‌هزار نقطه تاكنون اصلاح شده و رفع نقاط دیگر نیز در حال انجام است. از این تعداد نقاط حادثه‌خیز، یك‌هزار و 585 نقطه پرتصادف و یك‌هزار و 800 نقطه نیز دارای تصادف است. اولویت رفع نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های پرتصادف كشور است. استان‌های فارس، خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، كرمان و سیستان‌وبلوچستان، بیشترین تعداد فوتی در تصادف را دارند.»

تصادفات نوروزی ۱۴۰۱  نسبت به سال گذشته ۱۱.۴درصد رشد داشته
براساس آمار سازمان پزشكی قانونی تعداد كشته‌های تصادفات جاده‌ای نوروز سال ۱۴۰۱ نسبت به نوروز سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱.۴درصد رشد داشته است. این درحالی است كه در بازه زمانی ۲۵ اسفند الی ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱؛ هزار و ۱۴۶ نفر كشته و در همین بازه زمانی در نوروز ۱۴۰۰؛ هزار و ۸۰ نفر كشته شدند.
در نوروز ۱۴۰۱ استان سیستان و بلوچستان با ۱۲۴ كشته در صدر آمار قرار داشت و استان فارس با ۹۴ كشته و كرمان با ۹۲ كشته به ترتیب دوم و سوم بودند.
طی اسفند ماه سال ۱۴۰۰؛ هزار و ۳۳۸ نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند كه در این میان استان فارس با ۱۲۲ كشته در صدر جدول قرار داشت.
همچنین طی 10 ماهه اول سال ۱۴۰۱ طبق آمار حوادث رانندگی ارجاعی به پزشكی قانونی ۱۶ هزار و ۳۷۳ نفر جان خود را از دست دادند. درحالی كه طی همین بازه (10 ماهه نخست سال ۱۴۰۰) آمار كشته‌شدگان حوادث رانندگی ۱۴ هزار و ۳۴۸ نفر اعلام شده بود. این مقایسه نشان می‌دهد تعداد جان‌باختگان حوادث رانندگی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۱۴.۱درصد رشد داشته است. در این میان استان فارس با هزار و ۲۸۰ كشته (طی 10 ماهه اول سال ۱۴۰۱) در صدر جدول جای گرفته كه این استان نسبت به سال گذشته (طی 10 ماهه اول سال ۱۴۰۰) ۹.۴درصد رشد داشته است.
طبق آمارها سالانه بیش از ۱۷ هزار نفر در جاده‌های كشور ما كشته می‌شوند و میزان تصادفات جاده‌ای در ایران ۲۰درصد بیشتر از استانداردهای جهانی است.
آذر ماه امسال بود كه رییس پلیس راهور فراجا درباره حوادث رانندگی در ایران گفت: «۳۴درصد تصادفات در راه‌های اصلی اتفاق می‌افتد. ۷۵درصد تلفات جانی تصادفات نیز در این مسیرها صورت می‌گیرد. با افزایش آمار تصادفات پیش‌بینی می‌شود تا آخر امسال ۲۰ هزار نفر جان خود را از دست بدهند.»
همچنین در مورد خودروهای پرتصادف ایران «اعتماد» یادآور می‌شود كه ۶ خودرو در پرونده‌های پرتصادف كشور قرار دارند. پراید (۷۰۰۰) مورد، پژو ۴۰۵ (۴۲۱۰) مورد، سمند (۱۸۰۶) مورد، پژو پارس (۱۷۲۵) مورد، پژو ۲۰۶ (۱۵۱۹) مورد و پیكان با (۱۰۰۶) مورد كه جزو آمار پرتصادف‌ترین خودروهای ایران به حساب می‌آیند.

مقایسه آمار تلفات تصادفات نوروزی  در چند سال گذشته
بررسی‌های «اعتماد» از آمار منتشر شده جان‌باختگان تصادفات طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد؛ نوروز ۱۴۰۱ بیشترین تلفات مربوط به تصادفات را داشته است.
  نوروز سال ۱۳۹۶؛ ۸۷۴ نفر كشته شدند.
  نوروز سال ۱۳۹۷؛ هزار و ۳۴ نفر كشته شدند.
  نوروز سال ۱۳۹۸؛ ۹۱۴ نفر كشته شدند.
  نوروز سال ۱۳۹۹؛ ۵۳۴ نفر كشته شدند.
  نوروز سال ۱۴۰۰؛ هزار و ۸۰ نفر كشته شدند.
  نوروز سال ۱۴۰۱؛ هزار و ۱۴۶ نفر كشته شدند.
«علی یزدانی» رییس اورژانس ۱۱۵ مشهد از افزایش آمار تصادفات جاده‌ای سفرهای نوروزی ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه با نوروز سال گذشته خبر داد. او در این خصوص گفت: «متاسفانه شاهد رشد ۱۴درصدی تصادفات جاده‌ای در همین چند روز اخیر كه سفر‌های نوروزی آغاز شده است، بوده‌ایم كه امری نگران‌كننده است. اغلب فوتی‌های حوادث تصادف به علت شدت جراحات وارده از دست می‌روند و تكنیسین‌های اورژانس در محل تلاش خود را انجام می‌دهند.»
این در حالی است كه «جعفر میعادفر» رییس سازمان اورژانس كشور در مورد كاهش ۲۰درصدی جان‌باختگان تصادفات در نوروز ۱۴۰۲ گفت: «قرار شده با همه مشكلات، كمبودهای اعتباری و فرسودگی ناوگانی و خستگی نیروی انسانی از ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردین با تمام ظرفیت ورود پیدا كنیم تا به جد شاهد كاهش آمار كشته‌ها و‌ مصدومان تصادفات باشیم. هدف‌گذاری شده تا برای كاهش ۲۰درصدی جان‌باختگان تصادفات نوروزی ۱۴۰۲ تلاش شود.»
«جواد قنات» استاندار خراسان جنوبی نیز در این راستا گفت: «باید تلفات جاده‌ای و تصادفات در نوروز ۱۴۰۲ به حداقل برسد. پلیس راه، راهداری، هلال‌احمر، اورژانس و به ویژه فرمانداران باید تمركز خود را بر امدادرسانی، حضور و كنترل ترافیك بگذارند و مسیرها، نقاط حادثه‌خیز و روزهای حساس شناسایی و اقداماتی انجام شود تا در این نقاط و روزها شاهد حوادث نباشیم. كشیك جرثقیل، اتوبوس جایگزین برای جابه‌جایی مسافران حادثه‌دیده، كشیك شركت نفت و پیش‌بینی سوخت امدادی، كشیك شركت بیمه و پزشكی قانونی، كشیك صنوف و امداد خودرو باید مدنظر قرار گیرد و برپایی سیاه‌چادرهای عشایری در ۳۰ كیلومتری شهرها بسیار حیاتی است.»

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.