عیدی امسال کارگران چقدر شد؟

عیدی امسال کارگران چقدر شد؟

طبق قانون کار عیدی کارگران نباید از شصت برابر حداقل دستمزد روزانه کارگر کمتر باشد.

قانون مصوب ششم اسفند ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی تصریح دارد حداقل عیدی شصت روز حداقل دستمزد روزانه و حداکثر آن، نود روز حداقل حقوق روزانه کارگران است.

با این حساب، حداقل عیدی امسال، ۵ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان و حداکثر عیدی، ۷ میلیون و ۹۶۶ هزار تومان است. این در حالیست که در بسیاری از کارگاه‌ها، سنوات به صورت سالانه پرداخت می‌شود که مبلغ آن، یکماه حقوق کارگران است؛ بنابراین اگر قرار باشد سنوات به همراه عیدی پایان سال پرداخت شود، مبلغ دریافتی کارگران به عنوان عیدی و پاداش، یکماه حقوق به اضافه عیدی می‌شود.

در خصوص عیدی کارگران علی خدایی، نایب رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار و عضو کارگری شورای عالی کار گفته بود: محاسبه عیدی و سنوات بر اساس میزان کارکرد است. کارگر هر زمان و به هر دلیل وقتی از کارگاه خود منفک می‌شود به همان میزان مستحق دریافت عیدی و سنوات است. حتی اگر در پایان فروردین ماه هم کارگری از کار خارج شود باید عیدی یک ماه محاسبه و به او پرداخت شود.

او با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان نوع قرارداد در پرداخت عیدی تاثیری ندارد، تصریح کرده بود: عیدی و سنوات کارگران روزمزد و ساعتی نیز بر اساس حقوق روزانه و ساعتی آن‌ها محاسبه می‌شود.

خدایی در خصوص میزان عیدی کارگران توضیح داده بود: عیدی پایان سال برای هر فرد بر اساس قانون، ۲ برابر حقوق کارگر است، مشروط به اینکه از ۲ برابر حداقل دستمزد مصوب کمتر و از ۳ برابر حداقل بیشتر نباشد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.