یک ویروس پس از ۵۰ هزار سال دوباره زنده شد: آیا جهان در مواجهه با زامبی‌ها قرار می‌گیرد؟

یک ویروس پس از ۵۰ هزار سال دوباره زنده شد: آیا جهان در مواجهه با زامبی‌ها قرار می‌گیرد؟

محققان با کاوش در یخ های دائمی اعماق زمین در سیبری ۱۳ ویروس ماقبل تاریخ را در یخ های منجمد کشف کرده و یکی از آنها را احیا کردند.

محققان یک ویروس زامبی (مُرده نما) حدودا ۵۰ هزار ساله را که در اعماق یخبندان سیبری به دام افتاده بود احیا کردند. آنها این اکتشاف را در هسته های یخی اعماق زمین در سیبری انجام دادند و ویروسی به قدمت ۴۸ هزار و ۵۰۰ سال به نام پاندوراویروس یدوما (pandoravirus yedoma) را بازسازی کردند.

در جریان این کاوش بیش از ۱۲ ویروس ماقبل تاریخ توسط محققان مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه کشف شد که قبلا هرگز دیده نشده و ده ها هزار سال داخل یخ ها نهفته مانده بودند و حالا قرار است دوباره بازگردانده شوند.

کشف ۱۳ ویروس زامبی ماقبل تاریخ در یخ های سیبری و احیای یک ویروس ۵۰ هزار ساله

با این حال این اولین بار نیست که پژوهشگران چنین ویروس های تاریخی را داخل یخ ها پیدا می‌کنند. در سال ۲۰۱۴ همین محققان ویروس ۳۰ هزار ساله ای را یافتند که در یخبندان دائمی گرفتار شده بود و جالب اینکه دریافتند پس از گذشت این همه مدت این ویروس هنوز قادر است موجودات زنده را آلوده کند.

اکنون آنها با در دست داشتن ۱۳ ویروس جدید در حال ذوب آنها هستند تا به ارزیابی تاثیر این ویروس ها بر سلامت عمومی بپردازند.

این یافته جدید یک تهدید احتمالی بسیار واقعی و نگران کننده برای جهان ایجاد خواهد کرد، زیرا با ذوب شدن یخ های دائمی یا زمین های یخ زده دائمی، مواد شیمیایی و میکروب های به دام افتاده در آنها آزاد خواهند شد. بنابراین درنتیجه‌ی تغییرات اقلیمی ممکن است شاهد انتشار ویروس های باستانی بیشتری باشیم که درباره آنها چیزی نمی‌دانیم.

کشف ۱۳ ویروس زامبی ماقبل تاریخ در یخ های سیبری و احیای یک ویروس ۵۰ هزار ساله

محققان هشدار داده‌اند که این «ویروس های زامبی» به‌طور بالقوه می‌توانند برای انسان خطرناک باشند و پیش‌تر برخی از افراد نیز جان خود را به همین دلیل از دست داده‌اند.

در سال ۲۰۱۶ یک کودک در اثر شیوع سیاه زخم در سیبری از دنیا رفت و ده‌ها نفر در بیمارستان بستری شدند. مقامات معتقدند این حادثه تکان دهنده به این دلیل رخ داده که موج گرما باعث آب شدن یخ های دائمی و کشف لاشه گوزن شمالی شده که ده ها سال پیش به سیاه زخم آلوده شده بود. حدود ۲ هزار و ۳۰۰ گوزن شمالی هنگام شیوع این بیماری جان خود را از دست دادند.

محققان اطمینان دادند که ویروس هایی که این بار کشف کرده‌اند خطر ناچیزی به همراه خواهند داشت اما نسبت به خطرات احتمالی در آینده هشدار داده‌اند.

منبع: روزیاتو

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.