حذف یارانه پنهان سوخت هواپیما باید در دستور كار قرار گیرد
مهرداد لاهوتی نماینده مجلس دهم:

حذف یارانه پنهان سوخت هواپیما باید در دستور كار قرار گیرد

الان ما بیشترین یارانه ای كه پرداخت می كنیم روی انرژی هست بالاخره بحث یارانه آشكار كه الان پرداخت می شود نزدیك 300هزار میلیارد تومان است اما یارانه پنهان نزدیك 1200میلیارد تومان است و اگر بودجه دولت را در نظر بگیرید تقریبا نزدیك معادل بودجه عمومی كشور در حال پرداخت یارانه هستیم و باید یك سر و سامانی به نحوه استفاده انرژی داده شود ما الان حدود 4ونیم برابر متوسط نیاز، انرژی مصرف می كنیم

مهرداد لاهوتی،نماینده مجلس دهم، درباره حذف یارانه پنهان سوخت گفت:الان ما بیشترین یارانه ای كه پرداخت می كنیم روی انرژی هست بالاخره بحث یارانه آشكار كه الان پرداخت می شود نزدیك 300هزار میلیارد تومان است اما یارانه پنهان نزدیك 1200میلیارد تومان است و اگر بودجه دولت را در نظر بگیرید تقریبا نزدیك معادل بودجه عمومی كشور در حال پرداخت یارانه هستیم و باید یك سر و سامانی به نحوه استفاده انرژی داده شود ما الان حدود 4ونیم برابر متوسط نیاز، انرژی مصرف می كنیم یعنی اگر همین گونه ادامه بیاید ما در چند سال آینده صادرات هم نمی توانیم داشته باشیم.باید یك سر و سامانی به مصرف بالا انرژی داده شود و حتی در حوزه بنزین خودرو نیز باید اصلاحاتی بخصوص در خودرو ها صورت بگیرد تا هدررفت انرژی را كنترل كند اگر بخواهیم كاهش مصرف انرژی را تمرین كنیم و به واقعی كردن قیمت ها برسیم باید از هدررفت فنی آن نیز استفاده كنیم و مصرف منطقی شود.
وی در ادامه درباره طرح حذف یارانه بنزین هواپیما در مجلس دهم افزود:در مجلس دهم هیچوقت بحث سوخت هواپیما مطرح نشد. به اعتقاد من وارد شدن به این موضوع مسائل كشور را چالشی تر می كند سن هواپیماهای ما نیز متوسط بالای بیست سال است. طبیعیست وقتی سن هواپیماها بالاست و ایرلاین های ما هواپیما دست دوم خریداری می كنند مصرف آن ها نیز بالاست و دولت باید با این ها به یك شكلی مدارا كند وگرنه نهایتا فشار، به مردم می آید. فعلا با توجه به شرایط تحریم ها استفاده از هواپیمای مدرن هم وجود ندارد دولت نیز به همین خاطر یارانه پرداخت می کند.
لاهوتی درباره تقدم حذف یارانه بنزین هواپیما نسبت به آرد وکالاهای اساسی گفت:یارانه آرد كه حذف نشده است دولت امسال تصمیم خوبی گرفت چون سالیانه 3.5میلیون تن گندم وارد می شد و به نوعی هدر می رفت من با حذف یارانه 4200بصورت كلی موافق نیستم اما در بحث نان دولت امسال خرید تضمینی را بالا برد تا چند موضوع از جمله قاچاق را با آن مدیریت كند و بخشی از گندم كه صرف خوراك دام بود را نیز مدیریت كند.دولت در بخش نان حركت بدی نزد اگرچه حذف یارانه پنهان سوخت در زمینه هواپیما نیز باید به مرور در دستور كار قرار بگیرد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.