خور آذینی نگینی در سواحل مکران

خور یا تالاب «آذینی» یکی از نقاط بکر استان هرمزگان در جنوب شرقی تنگه هرمز و در ۳۵کیلومتری شهر سیریک در سواحل مکران واقع شده و در شمار پاک‌ترین تالاب‌های کشور قرار دارد.

شگفتی‌های منحصر بفرد این تالاب گرمسیری مجموعه‌ای منظم از جنگل‌های مانگرو با دوگونه برتر حرا و چندل است. 

خور آذینی با پرندگان و درختان زیبای حرا و چندل و دریای آرام توسط خالق هستی آذین شده است تا چشم ها را به خود خیره کند.

این تالاب رویش‌گاه جنگلی چشم‌نواز با وسعتی بیش از ۵۰۰ هکتار است که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی به خود جذب می‌کند .

فصل زمستان مهمان‌های ویژه این تالاب پرندگانی همچون پلیکان پاخاکستری، حواصیل خاکستری و اکرت ساحلی هستند، ضمن اینکه تالاب آذینی جزو مجموعه پهنه‌های تالابی است که به عنوان دلتای رود گز و حرا (هیوی) در فهرست سایت‌های رامسر ثبت شده است.

درختان حرا و چندل در دریا در این تالاب جهانی رویش کرده و با حالت جذر و مدی از دریا نمایان می‌شوند ، که محل تخم‌گذاری و «زاد و ولد» انواع آبزیان و پرورش آنان و همچنین انواع پرندگان ساحل زی و دریایی است.

این رویشگاه جنگلی به لحاظ تنوع اکولوژی و موقعیت جغرافیایی خاص ، زیستگاه ارزشمند گونه‌های جانوری و گیاهی بوده و یکی از نواحی مهم زمستان گذرانی پرندگان در معرض خطر انقراض ، همچون پلیکان پا خاکستری، حواصیل خاکستری، اکرت بزرگ و اکرت ساحلی ، گیلانشاه ابرو سفید و گیلانشاه حنایی است.

وقتی که همه زیبایی‌ها یک‌جا جمع شده باشد ، شاهدیم که یک پهنه ماندابی گلی، ماسه‌ای و بین جزر و مدی با خورهای بزرگ و کوچک و جزایر کوچک متفرقه و ماهیان دریای عمان در جنگل‌های حرا و چندل و «جزیره‌ای بکر»، بسیار زیبا و شگفت انگیز در کنار تالاب خور آذینی به طول ۵ کیلومتر و عرض ۳۰۰ متر وجود دارد که تاکنون معرفی نشده است از همین رو نیز کمتر کسی آنرا می‌شناسد.

هر کس که به شهرستان سیریک سفر می‌کند غیرممکن است که با شنیدن نام «خور آذینی» و جاذبه‌های فراوان آن از این تالاب منحصر به فرد بازدید نکند.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.