23 هنرستان از 49 باب موجود سهم دختران است
واكنش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبر حذف رشته تئاتر در هنرستان دخترانه سوره

23 هنرستان از 49 باب موجود سهم دختران است

وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی كه متولی اصلی حوزه تئاتر است، در اطلاعیه‌ای تاكید كرد كه هنرستان‌های سوره زیر نظر حوزه هنری اداره می‌شود و حذف رشته نمایش از هنرستان سوره ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد.

مدیركل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از افتتاح سه هنرستان جدید دخترانه با ایجاد امكان تحصیل در رشته نمایش خبر داد. به گزارش ایسنا، در روزهای گذشته خبر حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره وابسته به حوزه هنری با واكنش‌های زیادی روبرو شد و اگر چه روابط عمومی حوزه هنری این تصمیم را فقط برای یك سال و با هدف بازبینی و تقویت آموزشی عنوان كرد، اما سابقه تصمیم‌گیری‌هایی از این دست مانع پذیرش این توجیه شد. برخی هنرمندان یاداوری كردند كه سال‌ها قبل چنین حذفیاتی در رشته‌های بازیگری و كارگردانی دانشگاه سوره هم اتفاق افتاده بود.
در این راستا و در ادامه واكنش‌ها، وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی كه متولی اصلی حوزه تئاتر است، در اطلاعیه‌ای تاكید كرد كه هنرستان‌های سوره زیر نظر حوزه هنری اداره می‌شود و حذف رشته نمایش از هنرستان سوره ارتباطی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد. حال مركز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از علی‌اكبر صفی‌پور، مدیركل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری با اعلام تحصیل تعداد 432 دانش‌آموز دختر در رشته نمایش در سراسر كشور گفته است: از 49 هنرستان موجود در سراسر كشور 23 باب آن دخترانه است و سه باب از هفت هنرستان جدیدی كه قرار است در مهر امسال افتتاح شود، هم دخترانه خواهد بود. در 49 هنرستان فعال در مجموع 5 هزار 851 هنرجو در رشته‌های نقاشی، موسیقی، صنایع‌دستی، نمایش، سینما، پویانمایی و گرافیك در حال تحصیل هستند كه از این تعداد 3073 نفر پسران و 2778 نفر را دختران تشكیل می‌دهند. همچنین در حال حاضر 963 نفر دانش‌آموز در حال تحصیل در رشته نمایش هستند كه در 11 هنرستان دخترانه رشته نمایش دایر است. از هفت هنرستان جدیدی كه قرار است در مهر امسال افتتاح شود پنج هنرستان در رشته نمایش پذیرش دانش‌آموز خواهد داشت. وی در ادامه با اشاره به سابقه هنرستان هنرهای زیبا گفت: هنرستان‌های هنرهای زیبا یكی از پرسابقه‌ترین و ماندگارترین شكل از موسسات تمدنی نوین در ایران است كه سابقه آن از وزارت فرهنگ و هنر سابق و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعلی بالاتر است. امری است كه توسط مرحوم كمال‌الملك در سال 1287 هجری شمسی بنیان گذاشته شد و سال به سال جلو آمد و سنگ بنایی برای تشكیل وزارت فرهنگ در دوره‌های گذشته شد. بنابراین امروز هم یكی از ماموریت‌های مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آموزش هنر است كه اكنون در دو شكل مهم آموزش رسمی در هنرستان‌های هنرهای زیبا در سراسر كشور و همچنین آموزش غیررسمی كه در آموزشگاه‌های هنری در سراسر كشور در حال انجام است. آموزش رسمی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همكاری تنگاتنگ با وزارت آموزش و پرورش با عنوان مدارس وابسته فعال است و آموزش غیررسمی با نظارت و مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و توسط بخش خصوصی و اهالی هنر در سراسر كشور صورت می‌گیرد. امروزه هنرستان هنرهای زیبا جایگاه خوبی در میان هنرستان‌های كشور به ویژه فعالان حوزه هنر پیدا كرده است و تعداد زیادی از كسانی كه در رشته هنر رتبه‌های زیر 100 را به خود اختصاص داده‌اند از هنرجویان هنرستان هنرهای زیبا در سراسر كشور در رشته‌های مختلف هستند. قول داده بودیم كه در مهر 1400 هیچ استانی وجود نداشته باشد كه در آن هنرستان نداشته باشیم و با تاسیس این هنرستان‌ها، هم سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینكه هر استان هم هنرستان دخترانه و هم پسرانه داشته باشد و همچنین گسترش عدالت آموزشی در سراسر كشور را پیش می‌بریم. امسال با تاسیس هنرستان در شهركرد (استان چهارمحال و بختیاری) و بجنورد (خراسان شمالی) تمام استان‌های كشور دارای هنرستان خواهد شد و تعداد هنرستان‌های سراسر كشور به 56 هنرستان می‌رسد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.