زمان خواب مهم تر از میزان خواب است/ در روز چقدر بخوابیم؟

زمان خواب مهم تر از میزان خواب است/ در روز چقدر بخوابیم؟

روزخوابی در حد یک چرت کوتاه بعد از ظهر موردی ندارد اما برای افرادی که مزاج رطوبی و بلغم زیادی دارند، توصیه نمی شود، مگر در حد یک ربع تا 20 دقیقه اما خواب های طولانی و به ویژه بعد از غذا توصیه نمی شود زیرا در درازمدت موجب بروز برخی از بیماری های مرتبط با افزایش رطوبت در بدن خواهد شد.

یک متخصص طب سنتی گفت: روزخوابی در حد یک چرت کوتاه بعد از ظهر موردی ندارد اما برای افرادی که مزاج رطوبی و بلغم زیادی دارند، توصیه نمی شود، مگر در حد یک ربع تا 20 دقیقه اما خواب های طولانی و به ویژه بعد از غذا توصیه نمی شود زیرا در درازمدت موجب بروز برخی از بیماری های مرتبط با افزایش رطوبت در بدن خواهد شد.
دکتر"محمد ستایش" اظهار کرد: مکاتب طبی دنیا هر کدام مزیت های نسبی برای خود دارد و خرد جمعی دنیا به این نتیجه رسیده از همه ظرفیت هایی که می تواند به حوزه بهداشت و درمان کمک کند، استفاده کند و مسلما طب ایرانی ما آموزه های ارزشمندی دارد که می تواند در خدمت نظام سلامت قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه طب جدید ما محصول زحمت زیاد دانش بشری است، افزود: اینکه یک مکتب طبی می تواند نیاز صفر تا 100 نیاز بشری را تامین کند، نظریه رد شده ای است.

ستایش با اشاره به اینکه طب سنتی حرف های زیادی در سبک زندگی دارد و می تواند در کنار طب جدید، این طب را اثربخش تر بکند، گفت: جاهایی ممکن است نیاز باشد با طب جدید بیماری را درمان و برخی جاها با طب سنتی آغاز کنیم و باید مشخص شود در کجا با هزینه کمتر و اثربخشی بیشتر کار را دنبال کنیم؛ طب تلفیقی در دنیا مطرح شده و به معنی استفاده از همه ظرفیت هاست.
این متخصص طب سنتی در ادامه درباره تاثیر خواب در زندگی افراد بیان کرد: خواب یکی از اصول اولیه و مهمی است که در طب ایرانی برای حفظ سلامت بر آن تاکید می شود.

وی اظهار کرد: پایه و اساس طب سنتی حفظ و ارتقاء سلامت است و عوامل شش گانه ضروری برای سلامت در این طب داریم شامل ورزش، تغذیه، آب و هوا و ... است که یکی از این اصول داشتن یک خواب آرام و کافی و مناسب به لحاظ زمانی و مکانی است که یکی از نیازهای اولیه آدمی برای تقویت قواست.

ستایش تاکید کرد: زمان خواب عامل مهمی است، نه میزان خواب. خوابی مناسب است که به انتهای شب موکول نشود. در منابع توصیه شده خواب بعد از 10 شب توصیه نمی شود لذا باید خواب سرشب و سحرخیزی داشت.

وی ادامه داد: فیزیولوژی بدن ما به گونه ای طراحی شده که این ساعت را بدن نیاز دارد در آرامش و خواب باشد و سم زدایی از بدن اتفاق بیفتد. کبد عضو اصلی برای دفع بسیاری از سموم از بدن است و در ساعات خاصی از شب به بیشترین میزان فعالیت خود می رسد و باید آن ساعت بدن خواب باشد.

این متخصص طب سنتی اظهار کرد: وقتی الگوی خواب تغییر می کند طبیعت بدن ما دچار گیجی و از اعتدال خارج می شود و مطالعات زیادی داریم که نشان می دهد کسانی که این الگو را تغییر می دهند مستعد یکسری بیماری ها هستند.

وی افزود: در طبیعت های مختلف نیاز به خواب متفاوت است و آدم های دارای مزاج گرم و خشک در زمان کمتری به ریکاوری می رسند و افرادی که سردتر هستند ممکن است نیاز طبیعیشان به خواب بیشتر باشد. ضمن اینکه کسانی که اضافه وزن دارند، اگر بیش از حد نیاز بخوابند، می تواند موجب افزایش وزنشان بشود به ویژه روزخوابی.

ستایش تصریح کرد: روزخوابی در حد یک چرت کوتاه بعد از ظهر موردی ندارد اما برای افرادی که مزاج رطوبی و بلغم زیادی دارند، توصیه نمی شود، مگر در حد یک ربع تا 20 دقیقه اما خواب های طولانی و به ویژه بعد از غذا توصیه نمی شود زیرا در درازمدت موجب بروز برخی از بیماری های مرتبط با افزایش رطوبت در بدن خواهد شد.

وی بیان کرد: خروجیِ اصلاح سبک زندگی و مجموع عوامل از جمله داشتن تحرک، تغذیه خوب، داشتن شرایط روحی خوب، مدیریت استرس، پیگیری نکردن اخبار بد و ... داشتن خواب مناسب داشتن یک تعادل است که بخشی از آن قدرت تاب آوری نام دارد و بدن در مقابله با بیماری ها مقاومت بیشتری از خود نشان می دهد و افزایش تاب آوری محصول اصلاح سبک زندگی است.

این متخصص طب سنتی گفت: در دوران شیوع کرونا با چند مسئله مواجه هستیم که یکی ویروس است که جهش آن دست ما نیست. بخش دیگر مربوط به شرایط محیطی و رعایت پروتکل هاست و بخش دیگر به شرایط میزبان برمی گردد.

وی افزود: باید به افزایش قدرت ایمنی، تاب آوری و مقابله با ویروس بپردازیم و اگر فردی بتواند سبک زندگی را به سمت و سویی ببرد که خروجی آن افزایش ایمنی باشد مسلما در مواجهه با بیماری هایی از این دست کمتر مبتلا شده و یا بیماری را رحت تر پشت سر می گذارد.

ستایش در ادامه درباره اختلالات خواب تصریح کرد: اختلالات خواب زیادی داریم که افسردگی و اضطراب و برخی بیماری های جسمانی موجب اختلال خواب می شود.

وی تصریح کرد: باید درخصوص اختلال خواب از جمله بی خوابی، کم خوابی، خواب سبک و ... با پزشک مشورت داشته و شاید مراجعه به روانپزشک یا طب سنتی نیاز باشد و اینکه علاوه بر اصلاح سبک زندگی، اقدامات دیگری انجام داد.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.