فریدون مجلسی: توطئه‌ای بزرگ برای ایران طراحی شده است

فریدون مجلسی: توطئه‌ای بزرگ برای ایران طراحی شده است

همین اخیرا هیئت طالبان به ایران آمد و آقای ظریف هم میزبان آنها بود که من نسبت به این اقدام دولت آقای روحانی انتقاد شدید دارم اما نمی‌دانم پشت پرده چه حرف‌هایی زده شد. اما به طور کلی مقامات ایران باید بدانند که یک توطئه بزرگ برای کشورمان طراحی شده است؛ آنکه ایران وارد یک جنگ فرسایشی در مرزهای شرقی بشود که امیدوارم چنین مسئله‌ای رخ ندهد و ایران وارد این بازی نشود. افزون بر این حتما حضور طالبان در افغانستان می‌تواند پیامدهای بسیار دیگری از جمله هجوم پناهنده‌های افغانستانی را به دنبال داشته باشد که اگر چنین شود ایران می‌تواند با مجوز سازمان ملل متحد بخش‌هایی از افغانستان را در اختیار بگیرد و پناهنده‌ها را به خرج سازمان ملل در آنجا اسکان دهد تا بعد از این ایران خرج پناهنده‌های افغانستانی را ندهد زیرا کشور خودمان آن‌قدر فقیر شده که در تأمین مایحتاج ایرانی‌ها هم مانده است، چه رسد به پناهنده‌های افغانستانی

▫️ فریدون مجلسی تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با نامه‌نیوز گفته مقامات ایران باید بدانند که یک توطئه بزرگ برای کشورمان طراحی شده است؛ آنکه ایران وارد یک جنگ فرسایشی در مرزهای شرقی بشود.

▫️رخدادهای اخیر در افغانستان آینه تمام‌نمای گسترش افراطی‌گری در شرق ایران است؛ طالبان به فتح کامل افغانستان نزدیک شده است و این احتمال می‌رود که آنها بتوانند حکومت خود را دایر کنند.

▫️آنچه این‌روزها در افغانستان می‌گذرد بسیار غیرمنتظره است و من تصور می‌کنم حتی اگر طالبان کابل را تسخیر کند و حکومتش را تشکیل دهد، این سناریو پایان نمی‌گیرد و یک توطئه گام به گام در افغانستان در حال اجراست و معلوم نیست مرحله نهایی این سناریو و گسترش توحش نیروهای هدایت شده از پاکستان به افغانستان چیست. در مقطع کنونی شباهت بسیار عجیبی بین روش داعش و طالبان مشاهده می‌شود؛ به بیان دیگر شیوه طالبان در تسخیر شهرهای افغانستان به شدت به شیوه داعش در تسخیر بخش‌هایی از سوریه و عراق دارد».

▫️مجلسی با اشاره به تسخیر افغانستان به دست طالبان در دهه ۷۰ شمسی بیان کرد: «نوبت اول که طالبان در افغانستان پیش‌روی کرد با حمایت مستقیم پاکستان موفق به این امر شد. نیروهای این گروه سال‌ها در پاکستان تحت تعلیم تعصبات دینی بودند و از سوی دیگر ارتش آمریکا از آنها حمایت می‌کرد و پول سرشار عربستان سعودی هم به پای آنها ریخته می‌شد. در آن زمان نیروهای روس از افغانستان رانده شدند و تحت این عنوان که مردم افغانستان از شرایط موجود خسته‌اند، عملا افغانستان به تسخیر نیروهای طالبان درآمد و تنها در هرات و مزارشریف و بدخشان و بخش‌های شمالی که احمد‌شاه مسعود توانسته بود نیروهای خود را در آنجا متمرکز کند، مقاومت بی‌سابقه‌ای در برابر طالبان شکل گرفت که در نهایت با کشته‌شدن توطئه‌آمیز احمدشاه مسعود موضوع خاتمه یافت».
▫️این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک درباره طرح دولت بایدن برای افغانستان اظهار کرد: «برسیم به شرایط کنونی. آقای بایدن پیش از روی کارآمدنش در آمریکا گفت که راه حل افغانستان دو بخش شدن این کشور است تا آن دسته از پشتون‌های متعصب قومی و دینی در یک بخش زندگی کنند و قواعد خود را جاری کنند و بخش دیگر هم مردم عادی تا خشونت‌ها از بین برود که البته معلوم نشد قرار است این طرح به صورت فدرالی یا شیوه‌ای دیگر اجرا شود. اکنون من نمی‌دانم که این درگیری‌ها در افغانستان در اجرای آن طرح است یا خیر؟»

▫️«طالبان با توجه به تجربه‌ای که از مقاومت هرات و مزارشریف در دهه هفتاد داشت، اکنون احتیاط بیشتری به خرج داد و در این مرحله می‌بینیم والی هرات که رهبری مقاومت‌ها را برعهده داشت، در خانه‌اش اسیر می‌شود و حتی طالب‌ها اجازه خروج او از خانه‌اش را نمی‌دهند. البته باید گفت که طالبان کاملا با هدایت پاکستان وارد افغانستان شده‌ است و مأموریتی از پیش طراحی‌شده را دنبال می‌کنند و هیچ روشی به صورت مستقل در این گروه وجود ندارد؛ چنانکه دیدم وقتی آنها هرات را تسخیر کردند مانند انسان‌های اولیه که زندگی شهری ندیده‌اند در یک شهربازی سوار ماشین‌های کودکان شده‌اند یا بعد از تسخیر خانه یکی از افراد ثروتمند شهر بر مبل‌های خانه او ولو شده‌اند و خربزه و میوه‌ها را تا می‌توانند می‌خورند که گویی تا کنون در خانه‌ای شهری زندگی نکرده‌اند. بماند که گفته می‌شود آنها در حال بردن دخترهای جوان به عنوان غنیمت خود هستند».

▫️مجلسی درباره نقش پاکستان در رویدادهای اخیر افغانستان خاطرنشان کرد: «حالا طالبان در افغانستان حضور وسیع دارد تا شاید پاکستان به آرزوی دیرین خود یعنی فتح افغانستان برسد اما همه باید بدانیم که در نهایت مردم افغانستان که مدنیت را تجربه‌ کرده‌اند، طالبان را تحمل نمی‌کنند و حتما طالبان برای پاکستان هم ماری در آستین است».

▫️او در پایان درباره موضع ایران در قبال طالبان گفته «همین اخیرا هیئت طالبان به ایران آمد و آقای ظریف هم میزبان آنها بود که من نسبت به این اقدام دولت آقای روحانی انتقاد شدید دارم اما نمی‌دانم پشت پرده چه حرف‌هایی زده شد. اما به طور کلی مقامات ایران باید بدانند که یک توطئه بزرگ برای کشورمان طراحی شده است؛ آنکه ایران وارد یک جنگ فرسایشی در مرزهای شرقی بشود که امیدوارم چنین مسئله‌ای رخ ندهد و ایران وارد این بازی نشود. افزون بر این حتما حضور طالبان در افغانستان می‌تواند پیامدهای بسیار دیگری از جمله هجوم پناهنده‌های افغانستانی را به دنبال داشته باشد که اگر چنین شود ایران می‌تواند با مجوز سازمان ملل متحد بخش‌هایی از افغانستان را در اختیار بگیرد و پناهنده‌ها را به خرج سازمان ملل در آنجا اسکان دهد تا بعد از این ایران خرج پناهنده‌های افغانستانی را ندهد زیرا کشور خودمان آن‌قدر فقیر شده که در تأمین مایحتاج ایرانی‌ها هم مانده است، چه رسد به پناهنده‌های افغانستانی».

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.