فوت ۲۴ استاد و ۵ دانشجوی دانشگاه تهران بر اثر کرونا

فوت ۲۴ استاد و ۵ دانشجوی دانشگاه تهران بر اثر کرونا

«محمود نیلی احمد آبادی» رییس دانشگاه تهران درباره آمار فوتی‌های اساتید و دانشجویان این دانشگاه بر اثر کرونا گفته درباره تعداد اساتید فوت شده در دانشگاه تهران بر اثر کرونا ویروس آمار دقیقی ندارم، اما حدود بیست و چهار یا بیست و پنج نفر است.

«محمود نیلی احمد آبادی» رییس دانشگاه تهران درباره آمار فوتی‌های اساتید و دانشجویان این دانشگاه بر اثر کرونا اظهار داشت: در مورد آمار فوتی‌های ناشی از کرونا باید بگویم که هم تعدادی از پیشکسوتان ما، هم تعدادی از اساتید شاغل و هم تعدادی از کارکنان در اثر کرونا درگذشتند. البته تعداد فوتی‌ها از میان همکارانی که در حال اشتغال هستند، کمتر بوده است.

فوت ۲۴ استاد و ۵ دانشجوی دانشگاه تهران بر اثر کرونا

وی اظهار داشت: درباره تعداد اساتید فوت شده در دانشگاه تهران بر اثر کرونا ویروس آمار دقیقی ندارم، اما حدود بیست و چهار یا بیست و پنج نفر است، ضمن اینکه دو نفر از همکاران ما نیز در کوه دچار حادثه شدند که باید از فوت شدگان بر اثر کرونا تفکیک شوند.
نیلی درباره تعداد دانشجویان فوت شده بر اثر کرونا گفت: در خصوص آمار دانشجویان فوت شده بر اثر کرونا نیز باید بگویم که طبق آخرین اطلاعاتی که از دانشجویان گرفتیم، حدود پنج نفر از دانشجویان دانشگاه تهران بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

مشابه دانشگاه‌های دنیا باید در توسعه و حل مسائل کشور نقش ایفا کنیم

رییس دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از وزیر علوم بعدی برای جامعه دانشگاهی دارید؟ گفت: همه صحبت ما این است که دانشگاه‌ها ظرفیت منحصر به فرد و فوق العاده‌ای برای کشور هستند و بهترین جوانان کشور به دانشگاه می‌آیند.

نیلی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های ما زیر ساخت خوبی دارند، گفت: ادعایمان این است که دانشگاه‌های ما از لحاظ سیستم و زیرساخت جزو دانشگاه‌های خوب دنیا هستند و ما به عنوان دانشگاه می‌توانیم مشابه دانشگاه‌های دیگر دنیا نقش قوی‌تری در حل مسائل کشور و توسعه آن ایفا کنیم.

منحصر کردن دانشگاه‌ به مقوله آموزش ظلم در حق دانشگاه‌هاست

وی افزود: منحصر کردن دانشگاه‌ها به مقوله آموزش، دانشجویان و فارغ التحصیلان یک ظلم به دانشگاه‌ها و امکانات دانشگاه‌ها است. ما فکر می‌کنیم در حلقه‌های تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و بسیاری از فعالیت‌های اجرایی کشور دانشگاه‌ها وارد نمی‌شوند و باید راهکارهایی پیش بینی کنیم که بیشتر از این از ظرفیت دانشگاه‌ها برای خدمت به جامعه استفاده شود و از سوی دیگر نیازهای جامعه هم به شکل اصولی‌تری به دانشگاه‌ها منعکس شود.

وزارت علوم نگاه سنتی خود در حوزه آموزش را کنار بگذارد

نیلی بیان کرد: از زمانی که پارک‌های علمی و فناوری در حوزه نوآوری و فناوری فعالیت کردند، یک مرتبه شاهد رشد خیلی زیادی شدیم که در سایر حوزه‌ها آن را ندیدیم. گرچه به طور سنتی دانشگاه‌ها تجربه‌ای در حوزه نوآوری و فناوری نداشتند، ولی نقش موثر بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان و مراکز در دانشگاه‌ها در زمان شیوه کرونا ویروس را دیدیم.

رییس دانشگاه تهران گفت: امیدوارم وزارت علوم از نگاه سنتی خود در بحث آموزش دانشگاه خارج شود و ظرفیت بزرگ دانشگاه را به اشکال مختلف در خدمت کشور قرار دهد. البته فقط وزارت علوم کافی نیست و باید سایر بخش‌های کشور هم همین کار را کنند.

تفکیک آموزش پزشکی از وزارت علوم اشتباهی تاریخی بود

وی با اشاره به اینکه جدا کردن آموزش پزشکی از سایر آموزش‌ها اشتباه بود، گفت: در ایران یک اشتباه تاریخی رخ داد و آن هم جدا کردن آموزش پزشکی از آموزش‌ عالی بود. این اقدام به کشور صدمه زد؛ البته ممکن است شبکه درمان در کشور بهبود پیدا کرده باشد، ولی کیفیت آموزش در شبکه درمان بسیار مهم است، و مشخص است که آموزش پزشکی ما با این تصمیم دچار خسران شدید شده است.

نیلی تاکید کرد: امیدوارم هر چه زودتر آموزش پزشکی با آموزش حوزه وزارت علوم یکی شود، زیرا ما در پژوهش، آموزش، نوآوری و فناوری به شدت نیازمند همکاری با هم هستیم. ویروس کرونا فقط یک بحث بهداشتی و درمانی نبود، بلکه به همه حوزه‌ها مربوط می‌شود.

رییس دانشگاه تهران گفت: نقصان‌هایی که در این زمینه وجود دارد به هر دو حوزه آموزش و آموزش پزشکی برمی‌گردد که به لحاظ اجتماعی در کنار همدیگر نبودند. اگرچه تلاش کردیم این نقصان را با همکاری هم حل کنیم، ولی موانع قانونی وجود دارد و امیدوارم یک تصمیم جدی در این زمینه گرفته شود.

انتقاد از موازی‌کاری در تولید واکسن‌ کرونا در کشور

وی درباره اظهارات اخیرش مبنی بر اینکه «هفت واکسن داخلی تا الان رونمایی شده، در حالی که منابع مالی و تخصصی در هیچ جای دنیا امکان چنین سرمایه‌گذاری را نمی‌دهد. به طور مثال چین با یک میلیار و ۲۰۰ میلیون جمعیت فقط دو واکسن برای کرونا دارد و این رویه در کشور ما حیف شدن منابع است» گفت: به هر حال منابع انسانی، مالی و تجهیزاتی کشور محدود است و مساله‌ای مثل واکسن موضوع پیچیده‌ای است، از این رو ما باید منابع خود را در همه زمینه‌ها با هم تجمیع کنیم تا با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر زودتر به نتیجه برسیم، وقتی کار به این شکل تقسیم می‌شود، آن اثربخشی که انتظار می‌رود را ندارد.

باید یک وحدت فرماندهی در حوزه اجرا وجود داشته باشد

نیلی افزود: نه فقط در حوزه واکسن بلکه در برخی‌ حوزه‌های دیگر هم همینطور است. ما کارخانجاتی داریم که برای یک یا دو مورد برای آن‌ها از بیرون کشور دانش فنی خریداری کرده‌ایم در حالی که یک کارخانه می‌توانست دانش فنی را در اختیار بقیه قرار دهد.

وی اضافه کرد: در این موارد حتی دانشگاه‌ها هم می‌توانند کمک کنند، اما توجهی به آن‌ها نمی‌شود، از این رو سعی و خطا می‌کنند، که همین مسئله هزینه زیادی را به کشور تحمیل می‌کند.

رییس دانشگاه تهران درباره چرایی این موازی کاری‌ها گفت: ما سازمان‌های موازی در کشور داریم، در حالی که این سازمان‌ها می‌توانند تجمیع شوند و از طرفی باید یک وحدت فرماندهی در حوزه اجرا وجود داشته باشد. بنابر این چون سازمان‌ها موازی هستند و منابع‌شان هم مستقل از ماموریت‌شان است؛ تصمیماتشان هم به شکل جزیره‌ای گرفته می‌شود. وقتی یک سیستم به شکل جزیره‌ای باشد، قطعا این تبعات را هم دارد.

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.