محققان: درختان با گرم‌شدن آب‌و‌هوا برای تنفس تلاش می‌کنند

محققان: درختان با گرم‌شدن آب‌و‌هوا برای تنفس تلاش می‌کنند

محققان اخیراً دریافته‌اند که درختان در تلاش هستند تا کربن دی‌اکسید آب‌وهوای گرم‌تر و خشک‌تر را جدا کنند. یعنی دیگر نمی‌توانند به‌عنوان راه‌حلی برای جبران ردپای کربن بشریت عمل کنند؛ زیرا سیاره همچنان درحال گرم‌شدن‌ است.

درختان در آب‌وهوای گرم‌تر و خشک‌تر اساساً به‌جای تنفس هوا، سرفه کرده و کربن دی‌اکسید را بیشتر به جو ارسال می‌کنند.محققان اخیراً دریافته‌اند که درختان در تلاش هستند تا کربن دی‌اکسید آب‌وهوای گرم‌تر و خشک‌تر را جدا کنند. یعنی دیگر نمی‌توانند به‌عنوان راه‌حلی برای جبران ردپای کربن بشریت عمل کنند؛ زیرا سیاره همچنان درحال گرم‌شدن‌ است.
«مکس لوید»، استادیار تحقیقات علوم زمین در ایالت پن و نویسنده اصلی این مطالعه که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است، گفت:   «ما دریافتیم که درختان در آب‌وهوای گرم‌تر و خشک‌تر اساساً به‌جای تنفس هوا، سرفه می‌کنند! آنها کربن دی‌اکسید را بیشتر از درختانی که در شرایط خنک‌تر و مرطوب‌تر قرار دارند به جو ارسال می‌کنند.»
درختان از طریق فرآیند فتوسنتز، کربن دی‌اکسید را از جو حذف می‌کنند تا اثر جدیدی ایجاد کنند. بااین‌حال، در شرایط تنش‌زا، درختان کربن دی‌اکسید را به اتمسفر بازمی‌گردانند؛ فرآیندی که «تنفس نوری» (فتورسپیریشن) نامیده‌ می‌شود.
با تجزیه‌وتحلیل داده‌های جهانی از بافت درختان، تیم تحقیقاتی نشان داد که میزان تنفس نوری در آب‌و‌هوای گرم‌تر دوبرابر بیشتر است. آنها دریافتند که آستانه این واکنش در آب‌وهوای نیمه گرمسیری زمانی شروع می‌شود که میانگین دمای روز از حدود 68 درجه فارنهایت فراتر رود و با افزایش بیشتر دما بدتر می‌شود.

این نتایج یک باور گسترده درمورد نقش گیاهان در کمک به حذف یا استفاده از کربن موجود در جو را پیچیده می‌کند و بینش جدیدی درمورد چگونگی سازگاری گیاهان با تغییرات آب‌وهوایی ارائه می‌دهد.

مهم‌تر از همه، محققان خاطرنشان کردند که با گرم‌شدن‌ آب‌و‌هوا، گیاهان کمتر می‌توانند کربن دی‌اکسید را از جو بیرون بکشند و کربن را برای کمک به خنک‌شدن‌ سیاره را جذب کنند.

لوید گفت: «ما این چرخه ضروری را از تعادل خارج کرده‌ایم. گیاهان و آب‌وهوا به‌طور جدایی‌ناپذیری به‌هم مرتبط هستند. بزرگ‌ترین جاذب کربن دی‌اکسید از جو ما هم موجودات فتوسنتزکننده هستند. بنابراین این یک مهم بزرگ در ترکیب جو است و تغییرات کوچک تاثیر زیادی دارند.»

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.