تعداد مرگ‌و‌میرهای ناشی از گرما تا سال 2050 پنج‌برابر بیشتر می‌شود

تعداد مرگ‌و‌میرهای ناشی از گرما تا سال 2050 پنج‌برابر بیشتر می‌شود

براساس گزارش سالانه Lancet Countdown که توسط محققان و مؤسسات برجسته سراسر جهان منتشر می‌شود، این گرمای کشنده تنها یکی از راه‌هایی است که استفاده روزافزون سوخت‌های فسیلی در سراسر جهان سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند.

دانشمندان اعلام کرده‌اند که احتمالاً در دهه‌های آینده تقریباً پنج‌برابر مرگ‌و‌میر بیشتر به‌دلیل گرمای شدید وجود داشته باشد.

یک تیم بین‌المللی از کارشناسان اعلام کرده‌اند که احتمالاً در دهه‌های آینده تقریباً پنج‌برابر مرگ‌و‌میر بیشتر به‌دلیل گرمای شدید رخ خواهد داد. آن‌ها در بیانیه خود هشدار داده‌اند که عدم توجه به تغییرات آب‌و‌هوایی «سلامت بشریت را در خطر جدی قرار می‌دهد.»

براساس گزارش سالانه lancet countdown که توسط محققان و مؤسسات برجسته سراسر جهان منتشر می‌شود، این گرمای کشنده تنها یکی از راه‌هایی است که استفاده روزافزون سوخت‌های فسیلی در سراسر جهان سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند.
هشدار درباره گرمای شدید و خطرناک آینده

آن‌ها در گزارش خود هشدار می‌دهند که خشکسالی میلیون‌ها نفر را در معرض خطر گرسنگی قرار می‌دهد، باعث می‌شود پشه‌ها بیشتر از هر زمان دیگری افزایش پیدا کنند، بیماری‌های عفونی بیشتر می‌شود و سیستم‌های بهداشتی برای مقابله با این مشکلات به مشکل خواهند خورد.

ازجمله آمار نگران‌کننده در گزارش lancet countdown می‌توان به این نکته اشاره کرد که سال گذشته مردم سراسر جهان به‌طور متوسط 86 روز در معرض دمای تهدیدکننده قرار گرفته‌اند. همچنین تعداد افراد بالای 65 سال که در اثر گرما جان خود را از دست داده‌اند، از بازه زمانی 2000-1991 تا 2022-2013 حدود 85 درصد افزایش یافته است.

«مارینا رومانلو»، مدیر اجرایی lancet countdown، با توجه به این نتایج می‌گوید که آن‌ها می‌توانند نشانه‌های اولیه خطر بزرگی برای آینده باشند.

نتایج این ارزیابی وحشتناک در زمانی منتشر شده است که انتظار می‌رود 2023 گرم‌ترین سال در تاریخ بشر باشد. هفته گذشته سرویس تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا اعلام کرد که میانگین دمای هوای جهانی در اکتبر گذشته 0.4 درجه سانتیگراد گرم‌تر از بالاترین میزان ثبت‌شده قبلی برای ماه اکتبر (در سال 2019) بوده است. با وجود این داده‌ها، دانشمندان حالا به‌طور «تقریباً قاطعانه» اعلام کرده‌اند که 2023 گرم‌ترین سالی خواهد بود که تاکنون ثبت شده است.

 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.