مطالعه جدید: قرارگیری در معرض آلودگی هوا خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد

مطالعه جدید: قرارگیری در معرض آلودگی هوا خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد

ذرات بسیار کوچک می‌توانند به اعماق ریه نفوذ کرده و از جایی که جذب سینه و سایر بافت‌ها می‌شوند وارد جریان خون شوند.

ذرات بسیار کوچک می‌توانند به اعماق ریه نفوذ کرده و از جایی که جذب سینه و سایر بافت‌ها می‌شوند وارد جریان خون شوند.

تحقیقات جدید قرارگیری طولانی مدت درمعرض ذرات ریز آلودگی هوا، در خانه یا محل کار، را با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط دانست. این یافته‌ها به شواهد فزاینده درمورد خطرات آلودگی هوا می‌افزاید و نیاز به کاهش آن را برجسته می‌کند.

اکنون، یک مطالعه جدید عامل خطر دیگری را اضافه کرده است: آلودگی هوا با ذرات ریز.

در مقاله‌ای که در کنگره انکولوژی پزشکی در مادرید اسپانیا ارائه شد، ارتباط بین قرار گرفتن‌ طولانی مدت در معرض آلودگی هوا با ذرات ریز و خطر ابتلا به سرطان سینه را بررسی کردند.
 

بئاتریس فرورز، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت:«داده‌های ما ارتباط آماری معنی‌داری را بین در معرض آلودگی هوا بودن‌ و خطر ابتلا به سرطان سینه نشان داد.»

این در تضاد با تحقیقات قبلی است که تنها به قرارگیری در معرض ذرات ریز، در جایی که زنان زندگی می‌کردند نگاه می‌کرد و تأثیرات ناچیز یا بدون تأثیری بر خطر سرطان سینه را نشان داد.
ذرات ریز عامل آلودگی هوا

ذرات ریز یا pm2.5، ذرات یا قطرات ریز موجود در هوا هستند که قطر آنها 2.5 میکرون یا کمتر است. ذره‌های بزرگتر، 10 میکرون یا کمتر، pm10 نامیده‌ می‌شوند. انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از احتراق بنزین، نفت، سوخت دیزل یا چوب، بیشتر pm2.5 موجود در هوای بیرون را تولید می کند.

فعالیت‌های داخلی نیز می‌توانند pm2.5 تولید کنند، از جمله حیوانات خانگی، محصولات شوینده، مصرف تنباکو و سوختن‌ چوب و شمع.

محققان قرار گرفتن در معرض آلودگی خانه و محل کار را در 2419 زن مبتلا به سرطان سینه و 2984 زن بدون ابتلا به آن از سال 1990 تا 2011 مقایسه کردند. آنها دریافتند که خطر ابتلا به سرطان سینه زمانی که قرارگیری در معرض pm2.5 به میزان 10 میکروگرم بر مترمکعب افزایش می‌یابد، 28 درصد افزایش می‌یابد.

این مقدار تفاوت در غلظت pm2.5 معادل اختلاف ذرات ریزی است که معمولاً در مناطق روستایی و شهری اروپا مشاهده می‌شود. زنانی که در معرض سطوح بالای pm10 یا نیتروژن دی اکسید هستند، افزایش کمتری در خطر ابتلا به سرطان سینه نشان دادند.

این ذرات بسیار کوچک می‌توانند به اعماق ریه نفوذ کرده و از جایی که جذب سینه و سایر بافت‌ها می‌شوند وارد جریان خون شوند.

چارلز سوانتون از مؤسسه فرانسیس کریک در لندن، که تحقیقاتی را ارائه کرد که نشان می‌دهد چگونه pm2.5 ممکن است باعث ایجاد سرطان ریه در افراد غیرسیگاری شود، گفت:

    «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آلاینده‌های هوا می‌توانند ساختار سینه را تغییر دهند. آزمایش اینکه آیا آلاینده‌ها به سلول‌های بافت پستان اجازه می‌دهند تا گسترش پیدا کنند و باعث پیشرفت تومور شوند، بسیار مهم است.»

 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.