تعرفه‌ هر ۴۵ دقیقه مشاوره؛ 230 هزار تومان

تعرفه‌ هر ۴۵ دقیقه مشاوره؛ 230 هزار تومان

علی فتحی‌آشتیانی، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، اعلام کرد: تعرفه مصوب و پیشنهادی هیئت دولت برای سال جاری ۲۳۰ هزار تومان به ازای هر ۴۵ دقیقه برای کسی است که دارای مدرک کارشناسی ارشد و ۲۷۰ هزار تومان برای کسی است که مدرک دکترای تخصصی دارد.

علی فتحی‌آشتیانی، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، اعلام کرد: تعرفه مصوب و پیشنهادی هیئت دولت برای سال جاری ۲۳۰ هزار تومان به ازای هر ۴۵ دقیقه برای کسی است که دارای مدرک کارشناسی ارشد و ۲۷۰ هزار تومان برای کسی است که مدرک دکترای تخصصی دارد. انتظار می‌رود همکاران این تعرفه را که از طرف هیئت دولت ابلاغ و در سایت هم درج شده، رعایت کنند. البته این ۴۵ دقیقه معادل ۲۳۰ یا ۲۷۰ هزار تومان، پاسخ‌گوی مخارج جاری افرادی که مرکز مشاوره و کلینیک دارند، نیست. از طرفی مشکلات روان‌شناختی با یک جلسه حل نمی‌شود و نیازمند جلسات متعدد است و از سوی دیگر هزینه‌ها بسیار بالاست و مشاوران و روان‌شناسان هم تحت فشار اقتصادی و مشکلاتی در مراکز هستند. او با اشاره به نظارت‌ بر مراکزی که مبالغ بالاتر از این تعرفه دریافت می‌کنند، گفت: موارد خاصی هستند که ساعتی ۸۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اند که این موارد را پذیرفته و رد نمی‌کنم. در برنامه داریم معاونت انتظامی سازمان فعالیت خود را بیشتر و بازرسی‌های آشکار یا غیرآشکار انجام داده و یک ارزیابی از وضعیت موجود داشته باشیم. امیدوارم بتوانیم به برخی از مشکلات جامعه خودمان درباره هزینه‌ها بپردازیم. آشتیانی درباره گزارش‌هایی مبنی بر افزایش تخلفات مطرح کرد: ماده ۱۹ و ۲۰ قانون سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، درباره تخلفات روان‌شناسان و مشاوران است. یک هیئت حل اختلاف داریم که اگر مراجعه‌ای از روان‌شناس یا مشاور شکایت کند که هزینه بیشتری دریافت کرده یا هر شکایت دیگر، در ابتدا هر دو طرف را دعوت و سعی بر حل آن مشکل می‌کنیم که به مراجع بالاتر کشیده نشود؛ اگر در این مرحله نتوانستیم مشکل را حل کنیم، یک‌ کمیسیون تخلفات بدوی که از تعدادی متخصص، حقوق‌دان و وکیل تشکیل می‌شود و این مسئله را بررسی کرده و به حکمی می‌رسند و اگر نیاز به تجدید‌نظر بود، به کمیسیون تجدید‌نظر رفته و در آنجا قطعی می‌شود. حکم‌ها قانونی است و می‌تواند مواردی مانند سه ماه انفصال از خدمت، شش ماه، یک سال، سه سال و پنج سال و در نهایت لغو پروانه خدمات هم صادر شود. البته مردم می‌توانند به صورت مستقیم به سازمان نظام روان‌شناسی مراجعه و شکایت خود را به‌طور مکتوب ارائه دهند و ما موظف هستیم آن را بررسی کنیم. رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره در پاسخ به اینکه بسیاری از مراکز مشاوره مجوز ندارند و مردم اعتمادشان را از دست داده‌اند، بنابراین چه نظارتی بر این امر وجود دارد؟ گفت: درصدی که مجوز ندارند، در مقایسه با درصدی که مجوز دارند، بسیار کم بوده و شاید یک الی دو درصد است. ما در این سازمان بیش از ۵۷ هزار عضو داریم که نزدیک به ۲۰ هزار نفر از آنان پروانه تخصصی داشته و می‌توانند خدمات ارائه دهند.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.