سكانس پایانی
دیروز داریوش مهرجویی و همسرش به خانه ابدی بدرقه شدند

سكانس پایانی

مسعود كیمیایی همان ابتدای صحبتش گفت كه نمی‌تواند درباره خداحافظی داریوش مهرجویی از جهان هستی كلامی صحبت كند. او اما به احترام مهرجویی پشت تریبون قرار گرفت و از مخاطبان و مردم عذرخواهی كرد.

چه كسی فكرش را می‌كرد هفته بعد بدرقه آتیلا پسیانی، اهالی سینما داغدار عزیز گرانقدر دیگری شوند؟ چه كسی به ذهنش خطور می‌كرد هنوز غم و ناراحتی فوت آتیلا پسیانی فروكش نكرده، شوك و غم عمیق سهمگین‌تری به هنرمندان و دوستداران هنر وارد شود؟ اصلا چه كسی فكر می‌كرد چنین عاقبت تلخ و دردناكی در انتظار مرد تاریخ‌ساز سینمای ایران داریوش مهرجویی باشد؟ آن هم چنان ویران‌كننده و تلخ كه هیچ كلامی درباره آن نتوان گفت؟

به راستی زخم ناشی از جنایت بی‌سابقه قتل همزمان داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر آن‌قدر مهیب و دهشتناك بود كه بعد از گذشت چند روز نه تنها از درد و التهاب آن كم نشده كه هر لحظه بر ابعاد آن افزوده می‌شود و هنرمندان همچنان در بهت به سر می‌برند. ورای از فوت جگرسوز یك هنرمند اندیشمند و فرهیخته، نفس اتفاق جنایت و قتل در سینمای ایران عمیق و تاسف‌آور است. روز گذشته محوطه تالار وحدت شاهد حضور هنرمندان شناخته شده بود، چهره‌های شهیری كه با حضور در این مراسم ضمن ادای احترام و ارادت به این سینماگر فرهیخته، او و همسرش را به خانه ابدی بدرقه كردند.

 

هیچ حرفی ندارم

مسعود كیمیایی همان ابتدای صحبتش گفت كه نمی‌تواند درباره خداحافظی داریوش مهرجویی از جهان هستی كلامی صحبت كند. او اما به احترام مهرجویی پشت تریبون قرار گرفت و از مخاطبان و مردم عذرخواهی كرد.

 

قاتلان میان ما هستند

دردآورترین صحنه دیروز از مراسم بدرقه داریوش مهرجویی آنجایی بود كه مونا مهرجویی فرزند كوچك این هنرمند پشت تریبون قرار گرفت. طفل معصوم نمی‌دانست چه بگوید! در سخنانی كه لرزش در آن حس می‌شد، گفت: نمی‌دانم چه بگویم. از همه تشكر می‌كنم كه حضور پیدا كرده‌اند. من تنها احساسی كه دارم، این است كه پدر و مادرم كنارم ایستاده‌اند، شانه‌های من را گرفته‌اند و از من می‌خواهند بایستم. می‌دانم كنارم هستند. به قول پدرم قاتلان میان ما هستند، امیدوارم بتوانیم هر چه سریع‌تر آنها را پیدا كنیم.

 

چرا دوربین‌ها كار نكردند؟

اما بهمن فرمان‌آرا كه غم عمیقی در چهره‌اش مشخص بود در سخنانی گفت: داریوش جان قرار نبود این ملاقات این‌چنین باشد، ما كجا زندگی می‌كنیم؟ یكی از بزرگ‌ترین فیلمسازان این مملكت باید سلاخی شود؟ من و داریوش سال ۶۶ هر دو به ایران بازگشتیم، او به سمت فلسفه رفت و من به سمت كارگردانی سینما رفتم. با هم دوست بودیم، رفیق بودیم و روزها و شب‌های زیادی را گذراندیم.

فرمان‌آرا گفت: چگونه همه دوربین‌ها كار نمی‌كنند داریوش باید تنها در كنار همسرش سلاخی شود؟ ما داریم كجا زندگی می‌كنیم؟ من حرف زیادی نمی‌زنم. دل ما شكسته است، همه ‌چیز بد است، آیا قرار است هر هفته برای رفتن كسی اینجا جمع شویم؟ داریوش حقش بیش از اینها بود.

 

آستانه درد هنرمند پایین است

در ادامه مرضیه برومند، مدیرعامل خانه سینما عنوان كرد: نمی‌دانم چه بگویم. قرار بود متنی نوشته شود و دوستان ما دیروز در خانه سینما جمع بودند تا من به عنوان مدیرعامل بدبخت خانه سینما بخوانم، اما هیچ كلماتی نمی‌توانست این درد بزرگ و این فقدان فجیع را توصیف كند. من مجبور شدم بیایم و صحبت كنم، نمی‌دانم چه بگویم. قاصرم از گفتن عظمت دردی كه خانه سینما به دوش می‌كشد. خانه سینما الان عزادار است، اما باید به هم تسلیت بگوییم، ما كارگردان درخشان و تاثیرگذاری را ازدست دادیم، او با «دایره مینا» باعث شد سازمان انتقال خون احداث شود؛ این تاثیر هنرمند است.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: دكتر اقبال، وزیر وقت چند سالی مانع پخش فیلم شد، پخش «گاو» هم ممنوع بود، اما همین «گاو» توانست در سینمای بالنده ایران را روی جهان باز كند. تا هنرمندان زنده هستند به آنها برسید، بذر پوراحمد، مهرجویی، پسیانی در دل این هنرمندان جوان هست، بگذارید كار كنند. آنها دلسوز این مملكت هستند، آنها جوان هستند، آستانه درد هنرمندان پایین و سیاستمداران بالاست. ما همه در این سرزمین ماندیم، چون اینجا را دوست داریم، با ما خوب باشید ما حتی با اسراییل هم می‌جنگیم. به همه تسلیت می‌گویم.

 

چطور برای داریوش

این مرگ بزرگ رقم خورد؟

در ادامه علی مصفا، بازیگر سینما و تلویزیون روی صحنه آمد و پیام فریار جواهریان، همسر سابق داریوش مهرجویی را خواند: «چطور می‌توانم از همه دوستان و شیفتگان داریوش تشكر كنم؟ چگونه چنین مرگ هولناكی برای این مرد بزرگ رقم خورد؟ دلم به این خوش است كه نسل جدید فیلم‌هایت را كشف و معنای خاصی از آن پیدا می‌كنند. داریوش هنرمند واقعی بود و در همه آثارش لایه‌های مختلفی را به نمایش می‌گذاشت. چند سال است مشغول نوشتن خاطرات هستم، اما افسوس كه این هفت ماه اخیر با داریوش قهر بودم، نمی‌شود این‌گونه بدون خداحافظی بروی، دلم پیش موناست كه چگونه یك شبه تنها شد.»

 

دنیا یك هنرمند خوب را از دست داد

همچنین پیام پسر مهرجویی صفا هم قرائت شد: «دنیا نه تنها یك هنرمند بزرگ كه یك پدر خوب را از دست داد، امیدوار بودم بار دیگر او را در آغوش بگیرم و از رمان آخری كه خواندم، برایش بگویم اما دنیا جور دیگری رقم خورد. یاد پدرم در خاطر بی‌شمار ایرانی و غیرایرانی در سراسر دنیا زنده خواهد ماند؛ هم از طریق آثارش هم از زندگی شریفش. از صمیم دل قدردان هم‌میهنان هستم كه در این لحظات اندوهناك به ما قوت بخشیدند به ویژه از هنرمندان كه این گردهمایی را در غیاب من برای پدرم تدارك دیدند.»

 

جنایت هولناكی است

كیانوش عیاری هم نتوانست به دلیل بیماری در این مراسم حاضر شود. اما درباره داریوش مهرجویی پیامی ارایه داد: «او متبحرترین ترسیم‌كننده زندگی بود. او در فیلم‌های پیچیده خود هم چنین ویژگی داشت. او با بینش و دانش خود می‌توانست روایت مطلوبی از زندگی داشته باشد بدون اینكه آن را زندگی كرده باشد و اما این جنایت هولناك معمایی است كه به زودی ابعاد آن روشن می‌شود.»

در بخش دیگری از مراسم محسن امیریوسفی، رییس كانون كارگردانان نیز روی صحنه آمد و گفت: قتل این كارگردان و وحیده محمدی‌فر همسرش را تسلیت می‌گویم. بعد از مرگ غم‌انگیز كیومرث پوراحمد شاهد مرگ فجیع این دو هستیم.

 

پدرم قلب ساده‌ای داشت

به نقل از مهر سپس پیام مریم مهرجویی فرزند دیگر داریوش مهرجویی كه در این مراسم حضور نداشت و در خارج از كشور بود، قرائت شد. در این پیام آمده بود: «از طرف خودم و برادرم از همه تشكر می‌كنم. از همه هنرمندانی كه با پدرم همكاری داشتند، تشكر می‌كنم. از همه دوستدارانش هم سپاسگزارم. عشق و محبت همه را حس می‌كنم، از تمام مردم ایران كه در این مدت به ما پیام داده‌اند و درگیر این ماجرا شده‌اند، سپاسگزارم. همه ما در یك شوك بزرگ هستیم. همه ما شیفته داریوش مهرجویی بودیم، از طرف خودم می‌توانم بگویم كه پدرم به قول حمید هامون تخته شلنگ می‌انداخت ولی با همه این كارها و ژست‌ها و ادا و اطوارها قلبش ساده و بی‌شیله پیله بود. به خاطر همین قلب و آن قدرتی كه داشت، بیان آن لحظات معجزه‌آفرین زندگی سخت است. در همه بالا پایین‌ها فقط نور آن قلبش را می‌دیدم كه ما را به جلو می‌برد.»

 

همه هنرمندان آمدند

یكی از بخش‌های مهم مراسم دیروز حضور پرشمار هنرمندان بود. بهمن فرمان‌آرا، مسعود كیمیایی، پریناز ایزدیار، احمدرضا درویش، شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، فرهاد مجیدی، داریوش فرهنگ، رضا درمیشیان، رامبد جوان، مهران مدیری، حامد بهداد، نوید محمدزاده، بهنوش طباطبایی، سیامك انصاری، امین حیایی، محمدرضا گلزار، مسعود كرامتی، امیر جدیدی، امیر آقایی، مصطفی كیایی، امیر جعفری، محمدعلی نجفی، علی مصفا، جعفر پناهی، هادی حجازی‌فر، محمد رسول‌اف، همایون ارشادی، حسن پورشیرازی، غزل شاكری، دانش اقباشاوی، محسن امیریوسفی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، حبیب ایل‌بیگی معاون اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، غلامرضا موسوی، بهزاد فراهانی، سیروس الوند، بهرام رادان، حبیب دهقان‌نسب، مازیار میری، هانیه توسلی، محمدرضا دلپاك، مهرداد صدیقیان، مهوش وقاری، ژاله صامتی، ابوالحسن داودی، مرتضی شایسته، همایون اسعدیان، سیما تیرانداز، محسن كیایی، سیف‌الله صمدیان، مسعود اطیابی، گوهر خیراندیش، گلاب آدینه، پژمان بازغی، سیاوش خیرابی، سپیده خداوردی، مانی حقیقی، فرهاد اصلانی، كوروش نریمانی، فرامرز قریبیان، فرهاد آییش، افشین هاشمی، پردیس احمدیه، مجید توكلی، سامان مقدم، سام قریبیان، ایرج راد، اصغر همت، جمال ساداتیان، فرزاد حسنی و... ازجمله هنرمندان و مسوولان حاضر بودند.

 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.