تحقیق جدید: تجویز میوه و سبزی همراه با کمک‌هزینه، می‌تواند به کاهش بیماری‌های قلبی کمک کند

تحقیق جدید: تجویز میوه و سبزی همراه با کمک‌هزینه، می‌تواند به کاهش بیماری‌های قلبی کمک کند

اگر میوه و سبزیجات مانند دارو با کمک‌هزینه تجویز شود، می‌تواند به کاهش بیماری‌های قلبی، فشار خون و بهبود توده بدنی کمک کند.

نتیجه مطالعه دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد که اگر میوه و سبزیجات مانند دارو به‌صورت نسخه برای بیماران تجویز شود و آن‌ها کوپن‌هایی برای تهیه رایگان یا همراه با تخفیف چنین مواد غذایی دریافت کنند، شاهد کاهش بیماری‌های قلبی، فشار خون، قند خون و بهبود شاخص توده بدنی خواهیم بود.
کشورهای مختلف برای برخی داروها سوبسید در نظر می‌گیرند و این داروها با قیمت پایین‌تری در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. حالا جمعی از محققان آمریکایی در جریان یک مطالعه به دستاورد جالبی دست یافته‌اند. آن‌ها می‌گویند اگر برای برخی میوه‌ها و سبزیجات نیز سوبسید در نظر گرفته شود، این تصمیم می‌تواند در کاهش بسیاری از بیماری‌های قلبی، فشار خون، سطح قند خون و شاخص توده بدنی مؤثر باشد.

در مطالعه انجام‌شده، به افراد شرکت‌کننده به مدت شش ماه کمک‌هزینه‌ای در حد متوسط ۶۳ دلار در ماه پرداخت شد. پزشک برای آن‌ها برخی میوه‌ها و سبزیجات را تجویز کرد و درواقع نسخه‌ای از جنس میوه و سبزی برای بیمار نوشت. نتایج نشان می‌داد وقتی این شرکت‌کنندگان از نظر روانی تحت فشار تأمین هزینه خرید میوه و سبزیجات با قیمت بالا نبودند و در رژیم غذایی آن‌ها نیز مواد غذایی مغذی قرار داده شد، به‌صورت چشمگیری با کاهش سطح فشار خون و بهبود وضعیت جسمانی ازجمله بهبود شاخص توده بدنی یا همان bmi مواجه شدند.
میوه‌ و سبزیجات می‌تواند همانند دارو به بهبود بیماری‌های قلبی کمک کند

«کرت هگر»، دکترای ارشد و مدرس دانشکده پزشکی ماساچوست که سرپرست این مطالعه بوده است، توضیح می‌دهد که بیماران کارت‌ها یا کوپن‌های الکترونیکی را برای دسترسی به محصولات رایگان یا با تخفیف از برخی فروشگاه‌های خرده‌فروشی یا برخی بازارها دریافت می‌کنند و با این کوپن‌ها می‌توانند میوه و سبزیجات را مطابق نظر پزشک تهیه و مصرف کنند. بدین‌ترتیب، علاوه بر اینکه مواد غذایی مورد‌نیاز به آن‌ها می‌رسد، از نظر روانی نیز وضعیت خوبی دارند.

نتایج نشان می‌دهد با این رویکرد، مصرف میوه و سبزیجات تقریباً به‌اندازه یک فنجان در روز برای بزرگسالان و حدود یک‌چهارم فنجان در روز برای کودکان افزایش یافت. با این رویکرد، فشار خون سیستولیک (فشار خون در طول ضربان قلب) بیش از 8 میلی‌متر جیوه کاهش یافت. درحالی‌که فشار خون دیاستولیک (فشار خون بین ضربان‌های قلب) در میان بزرگسالانی که در هنگام ثبت‌نام در مطالعه فشار خون بالا داشتند، تقریباً ۵ میلی‌متر جیوه کاهش یافت. همچنین قند خون که با سطح hba1c اندازه‌گیری می‌شود، بین ۰.۲۹ تا ۰.۵۸ درصد در میان بزرگسالان مبتلا به دیابت کاهش یافت. برای این افراد، bmi به‌صورت قابل‌توجهی با کاهش ۰.۵۲ کیلوگرم بر متر مربع در میان بزرگسالان مبتلا به چاقی بهبود پیدا کرد، اما این شاخص در کودکان تغییری نکرد.

نتیجه این تحقیق در نشریه american heart association منتشر شده است.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.