عقب‌گرد بورس به نقطه اوج سال 99؟
شاخص كل بازار سرمایه از اردیبهشت تاكنون 350 هزار واحد افت كرده است

عقب‌گرد بورس به نقطه اوج سال 99؟

یك كارشناس اقتصادی: بورس هنوز هم از بازارهای دیگر عقب است

بازار سرمایه هفته آخر خرداد ماه را با چراغ قرمز آغاز كرده است، در معاملات روز گذشته این بازار و در ادامه روند نزولی روزهای گذشته شاخص كل بورس دیروز هم با افت 20 هزار واحدی به ارتفاع 2 میلیون و 162 هزار واحد رسید تا فاصله چندانی با سقف سال ۹۹ و نقطه امید بورسی‌ها به برگشت نداشته باشد. همچنین شاخص كل هم‌وزن هم با ریزشی 11 هزار واحدی، به ارتفاع 732 هزار واحدی رسید و حقیقی‌ها حدود 650 میلیارد تومان از بازار سهام خارج كردند.  براساس این گزارش شاخص بورس اوراق بهادار تهران آخرین بار شانزدهم اردیبهشت ماه امسال بود كه در ارتفاعی بالاتر از 2.3 میلیون واحدی ایستاد و از 18 اردیبهشت ماه تاكنون 350 هزار واحد سقوط كرده و در این مدت بخش بزرگی از سهامداران حقیقی از بازار خارج شده‌اند. تنها در هفته گذشته و با افت 32 هزار واحدی نزدیك به 3 هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شده است. البته برخی بر این باورند كه بازار سرمایه هنوز هم یكی از بهترین بازارهای سودده برای سرمایه‌گذاری در سال 1402 است و باتوجه به اینكه بسیاری از شركت‌ها در صورت‌های مالی‌شان قیمت فروش تولیدات خود را با نرخ دلار 25 هزار تومانی محاسبه كرده‌اند، به محض آنكه قیمت‌های جدید دلار را در صورت‌های مالی‌شان لحاظ كنند قیمت سهام‌شان هم رشد می‌كند. ضمن آنكه شاخص قیمت به سود یا p بر e بازار حدود ۱۰ واحد است، این درحالی است كه شاخص مذكور در اوج هیجان بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ حدود ۳۰ واحد بود، پس با توجه به اینكه میانگین بلندمدت این شاخص حدود ۵ الی ۶ واحد است به ‌طور قطع می‌توان مدعی شد كه در آن مقطع شاهد یك سوپر حباب در بازار سهام بودیم.


بازار سرمایه در حال اصلاح شدن است
مهیار بقایی، كارشناس بازار سرمایه در مورد ریزش‌های اخیر بورس بر این باور است كه موضوع اصلی به كاهش نرخ ارز برمی‌گردد و ترسی كه از این قضیه به وجود آمده باعث افت بورس شده است. بقایی در ادامه به «اعتماد» گفت: باتوجه به انتشار اخبار مثبت سیاسی، انتظارات تورمی هم تا حدودی تعدیل شدند و نرخ ارز هم افت داشته است، هر چند كاهش نرخ ارز از یك حدی به بعد دیگر به نفع اقتصاد نیست اما بازار سرمایه چنین برداشتی از این قضیه ندارد.
این كارشناس بازار سرمایه تصریح كرد: البته این ریزش‌ها به نوعی اصلاح بازار است و باید گفت نرخ‌های این روزهای سهام بسیار پایین هستند و برای سرمایه‌گذاری این بازار حتی از بازار ارز هم ارزنده‌تر شده است. بازار سرمایه بیشتر با اشباع در فروش روبه‌رو است تا اشباع در خرید و قیمت‌ها در بازارهای موازی مانند املاك و خودرو، هم بسیار بالاتر است و هم مشكلاتی در سمت عرضه این بازارها وجود دارد، ضمن اینكه سیاست‌گذاری‌ها نیز به این سمت رفته كه از بورس و بازار سرمایه حمایت بیشتری شود. اما باید توجه داشت كه بورس این روزها باز هم تحت فشار قیمت‌ها در بازار دلار است.

بورس امسال پربازده خواهد شد
بقایی با بیان اینكه امسال پربازده‌ترین بازار، بازار سرمایه است، خاطرنشان كرد: این نكته مهمی است كه اگر قرار است فردی در این بازار سرمایه‌گذاری داشته باشد هوشمندانه باشد و مردم بدون مطالعه در زمان رشد بازار خرید نكنند. مردم باید با برنامه‌ریزی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی، پله پله خرید كنند نه اینكه با اعتماد به افرادی كه در كانال‌های تلگرامی سهمی را معرفی می‌كنند آن را خریداری كنند و ریسك خود را بالا ببرند.
او با بیان اینكه مردم از ترس جاماندن از تورم اقدام به سرمایه‌گذاری‌های اشتباه می‌كنند، گفت: آنچه امروز اتفاق افتاده این است كه هر كسی كه دلار را با نرخ 55 هزار تومان خریداری كرده امروز با زیان سنگینی روبه‌رو شده و همین قضیه در بخش خرید سهام هم رخ داده است؛ اما اگر افراد به صورت هوشمندانه سرمایه‌گذاری می‌كردند، با زیان روبه‌رو نمی‌شدند.

بورس هنوز هم از بازارهای دیگر عقب است
بقایی تصریح كرد: آنچه قابل پیش‌بینی است اینكه امسال و اوایل سال آینده سال خوبی برای سرمایه‌گذاری در بورس است و بهترین فرصت برای خرید سهام نیز خواهد بود. سهم‌هایی مانند فولادی‌ها و زغال‌سنگ و صنایع مادر و پتروشیمی‌ها سهم‌های خوبی برای خرید هستند، هر چند نرخ دلار این روزها كاهشی شده و همه این موضوع دلیل اصلی افت‌های بورس می‌دانند اما افزایش زیان انباشته خودروسازان هم شاید در نگاه اول برای افت بورس بی‌ربط باشد اما دلیل دیگری برای این افت‌ها است. این كارشناس بازار سرمایه افزود: اگر می‌بینیم حجم معاملات كم شده به این معنی است كه نفس فروشنده گرفته شده و فروشنده‌ای در بازار نیست. این بازار هنوز از بازارهای دیگر عقب است و در كف قرار گرفته و این اصلاح هم شاید 10درصد باشد.

برخی رشدهای بورس  را به تورم نسبت می‌دهند
بقایی ادامه داد: موضوع دیگری كه وجود دارد این است كه رشدهای بورس را به تورم نسبت می‌دهند و برخی می‌گویند بورسی‌ها به تورم علاقه‌مند هستند؛ اما نكته‌ای كه وجود دارد اینكه كل اقتصاد امروز ایران با تورم در حركت است و تسویه‌های دولت هم به همین صورت انجام می‌شود. پس بورس هم كه درصد كوچكی از اقتصاد كشور است از این موضوع نفع می‌برد. این كارشناس بازار سرمایه با بیان اینكه به صورت تكنیكالی هنوز اتفاقی رخ نداده است، خاطرنشان كرد: البته انتشار اخبار مثبت سیاسی همواره در سال‌های گذشته نیز بوده و انتظارات تورمی كه مردم و سرمایه‌گذاران نسبت به این اخبار داشتند تعدیل‌های مثبت یا منفی را به دنبال داشتند و اینها انتظارات تورمی می‌سازند.
بقایی گفت: در این یكی دو سال اخیر چندین‌بار خبر آزادسازی پول‌های بلوكه شده منتشر شده و حتی گاهی اعلام شده كه این پول‌ها تبدیل به ریال هم شده است و باز هم بازار به این اخبار واكنش نشان داده است.

انفجار بورس در راه است
این كارشناس بازار سرمایه افزود: بنده معتقدم انفجار بورس در راه است و اگر فردی در این بازار سرمایه‌گذاری كند حتما با رشد سهام خود روبه‌رو می‌شود؛ چراكه در این روزها با خرید دلار از سوی حجاج روبه‌رو هستیم و در ماه‌های آینده هم مراسم اربعین پیش‌روست و باید ارز با قیمت‌های پایین برای این مسافران تهیه شود. ضمن آنكه باید ارز كالاهای اساسی هم تهیه شود كه به راحتی با انتشار این اخبار مثبت این ارزها را از بازار جمع‌آوری می‌كنند تا بتوانند آن را به متقاضیان تخصیص دهند. او گفت: اما سوال این است كه اگر توافق با امریكا هم به سرانجام خوبی برسد نرخ دلار باید چقدر باشد و از چه عددی به بعد برای كشور به صرفه و اقتصادی خواهد بود؟

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.