بهترین درجه دما برای خواب

بهترین درجه دما برای خواب

تعدادی از کارشناسان خواب اشاره کردند که بهترین دما برای خواب ۱۸ درجه سانتی گراد است. اگرچه این درجه دما از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما میانگین خوبی می‌باشد. باید ترموستات خود را در جایی بین ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

چه در بحبوحه موج گرما باشید و چه در وسط زمستان خوابیدن زمانی که دمای هوا مناسب نیست کار دشواری خواهد بود. می‌توانید پنکه را به طور مستقیم روبرو خود قرار دهید، اما تلاش برای خوابیدن با ملحفه‌های عرق کرده تقریبا غیر ممکن است. برعکس اگر انگشتان پایتان یخ زده باشد و هیچ پتویی نتواند از لرزیدنتان جلوگیری کند بعید به نظر می‌رسد بتوانید خوابی عالی داشته باشید.

به گزارش فرارو به نقل از هومز اند گاردنز، بنابراین، بهترین درجه دما برای خواب کدام دما است؟ از نظر علمی شواهد نشان می‌دهند دمای اتاق خوابمان می‌تواند بهداشت خواب سالم را ارتقا دهد و قرار گرفتن در بهترین درجه دما نه تنها به شما کمک می‌کند تا به خوبی آرام شوید بلکه به بدنتان اجازه استراحت و بهبودی می‌دهد.
با شرکت در اسنپ‌باز ۴، شانس خودت رو برای بردن جایزه‌های جذاب امتحان کن

تعدادی از کارشناسان خواب اشاره کردند که بهترین دما برای خواب ۱۸ درجه سانتی گراد است. اگرچه این درجه دما از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما میانگین خوبی می‌باشد. باید ترموستات خود را در جایی بین ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتی گراد تنظیم کنید.

دمای شب باید خنک‌تر از دمایی باشد که در طول روز ترجیح می‌دهید. اگر به طور معمول دمای خود را در طول روز روی ۲۳ درجه سانتیگراد نگه می‌دارید سعی کنید آن را به مدت یک هفته تا ۱۸ درجه سانتیگراد در شب کاهش دهید تا ببینید چگونه برای روی خوابتان تاثیر می‌گذارد. خنک نگهداشتن اتاق تان در دمایی بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد خواب بهتری ایجاد می‌کند. این بدان خاطر است که وقتی برای خواب آماده می‌شوید متابولیسم تان به طور طبیعی کُند می‌شود و با انجام این کار دمای مرکزی بدن تان کاهش می‌یابد.

به عنوان بخشی از چرخه خواب دمای بدن شما به طور مداوم در طول روز تغییر می‌کند و به طور معمول در اواسط تا اواخر بعد ازظهر به اوج خود می‌رسد. حدود ساعت ۵ صبح دمای بدن تان به خنک‌ترین نقطه خود می‌رسد و سپس دوباره شروع به افزایش می‌کند. این چرخه بار‌ها تکرار می‌شود و با سطوح نور و ریتم شبانه روزی مطابقت دارد.
چرا دمای مناسب اهمیت دارد؟

هنگامی که دمای بدن شما در این سطح مطلوب نباشد بر خوابتان تاثیر می‌گذارد. اکثر افراد زمانی که هوا گرم است خوب نمی‌خوابند، زیرا تغییرات دما باعث تغییر در الگوی خواب و کیفیت می‌شود. دمای بالاتر می‌تواند میزان خواب موج آهسته و خواب حرکت سریع چشم (rem) را در طول شب کاهش دهد که با عنوان خواب عمیق نیز شناخته می‌شود. خواب عمیق برای تندرستی حیاتی است، زیرا آرامش بخش‌ترین بخش خواب شبانه است و به افراد کمک می‌کند صبح‌ها سرحال بیدار شوند.

از مزایای تنظیم ترموستات بر روی ۱۸ درجه سانتی گراد می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

ارتقای راحتی: تنظیم دمای شما محیط خواب راحتتری ایجاد می‌کند. هم چنین، این امر می‌تواند به جلوگیری از تعریق بیش از حد، گرگرفتگی و ناراحتی عمومی که باعث اختلال در خواب می‌شود نیز کمک نماید.

حمایت از ترشح ملاتونین: ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌کند. دمای ایده آل و خنک‌تر برای خواب ترشح ملاتونین را تحریک می‌کند که به بدن این پیام را ارسال می‌کند که زمان خواب فرا رسیده است.

به طور کلی کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد: با اختلالات خواب کمتر قرار گرفتن در بهترین دما برای خواب می‌تواند شانس ورود و ماندن در مراحل مهم خواب یعنی حرکت سریع چشم و خواب عمیق را افزایش دهد و در نتیجه خواب با کیفیت بهتری داشته باشد.
چگونه دمای ایده آل را حفظ کنیم؟

در طول دوره‌های هوای گرم و موج‌های گرما خنک نگه داشتن اتاق ممکن است دشوار باشد. در ادامه به چند راه مهم برای کاهش دمای بدن اشاره خواهیم کرد:

اولین مورد این است که حداقل یک ساعت قبل از خواب ورزش کنید. پیش از تصمیم گرفتن برای خوابیدن باید به ورزش کردن پایان دهید، زیرا هر فعالیت بدنی می‌تواند محرک باشد و خوابیدن را برای تان سخت‌تر کند.

نکته دیگر آن که شب‌ها دوش آب گرم بگیرید. ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما این کار می‌تواند به شما کمک کند خواب راحت تری داشته باشید. آب گرم در ابتدا دمای بدن را افزایش می‌دهد، اما وقتی از حمام بیرون می‌روید دمای بدن تان کاهش می‌یابد، زیرا هوای محیط خنک‌تر از آب گرمی است که با آن دوش گرفته اید و این امر به کاهش دمای بدن تان کمک می‌کند و باعث می‌شود احساس خستگی کنید و کمی راحت‌تر بخوابید.

یک نکته واضح دیگر که البته فراموش کردن آن آسان است لزوم تنظیم ترموستات بر روی یک تایمر برنامه ریزی شده است. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید و راحت‌تر از خواب بیدار شوید.

در نهایت روی خرید محصولاتی از جمله ملحفه‌های خنک کننده و روکش‌های تشک سرمایه گذاری کنید که دمای شما را تنظیم می‌کنند و باعث می‌شوند راحت‌تر بخوابید.
گرم خوابیدن بهتر است یا سرد خوابیدن؟

هموار در دمایی سردتر خوابیدن بهتر از دمای اتاق گرم‌تر خوابیدن است. کارشناسان اشاره می‌کنند که دمای پایین‌تر به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید. زمانی که بدن تان خود را برای خواب آماده می‌کند به طور طبیعی خنک می‌شود. دمای گرم‌تر با بیدار بودن همراه است و بنابراین از خوابیدن سریع‌تر شما جلوگیری می‌کند. دمای بالای ۲۳ درجه سانتیگراد خواب را مختل می‌کند.
آیا باید با پنجره باز بخوابید؟

باز گذاشتن پنجره هنگام خواب می‌تواند بر سلامت شما تاثیر منفی بگذارد. کارشناسان اشاره می‌کنند که یک پنجره باز می‌تواند حفره‌های بینی را خشک کند و اجازه دهد میکروب‌ها و باکتری‌ها وارد اتاق خواب شما شوند. این وضعیت می‌تواند سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار دهد و باعث بیمار شدن شما شود.

هم چنین، بازگذاشتن پنجره هنگام خواب می‌تواند دمای اتاق تان را بیش از اندازه سرد کند. دمای کمتر از ۱۲ درجه سانتیگراد می‌تواند باعث شود شب‌ها به دلیل سرد بودن بیش از حد بیدار بمانید و در نتیجه خواب ناآرام و ناراحت کننده داشته باشید.

همه ما می‌دانیم که داشتن یک خواب عالی تا چه اندازه خوب است. با این وجود، مزایای آن فراتر از خستگی کم‌تر است. خواب ترمیمی برای سلامتی و تندرستی ضروری است بنابراین با فرا رسیدن هوای گرم مهم است که دمای بدن خود را تا حد امکان تنظیم کنید. دمای دستگاه خنک کننده خود را تنظیم کنید، ملحفه‌های تازه بخرید یا روی تشک خنک کننده سرمایه گذاری کنید و بدون عرق کردن بخوابید.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.