سید‌شهاب‌الدین طباطبایی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان: مردم نباید حس کنند به خودی، نخودی و ناخودی تقسیم شده‌اند

سید‌شهاب‌الدین طباطبایی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان: مردم نباید حس کنند به خودی، نخودی و ناخودی تقسیم شده‌اند

اگر قرار باشد محدوده گشایش در تایید صلاحیت‌ها در حوزه خودی‌ها و نخودی‌ها بماند، فعلا آنچه قطعی است عدم مشارکت و سردی‌ انتخابات است. ضمن آنکه قبل از آن باید چشمه‌ای از امیدواری و روزنه‌ای از آینده روشن به مردم نشان داد. آن هم نه در شعار که در عالم واقع و با عملی آنی و ماندگار. و هنوز آدم است و امید... اگر همه بپذیریم که مُلک را چاره‌ای دیگر نیاز است.

سیدشهاب‌الدین طباطبایی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان به بهانه حواشی پیش‌آمده درباره پیام کوتاه علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس درباره عدم حضورش در رقابت‌های انتخاباتی پیش‌رو، به بررسی فضای فعلی کشور و میزان مشارکت احتمالی مردم در انتخابات مجلس دوازدهم پرداخت و اصلی‌ترین محورهای پیام لاریجانی را این‌طور تفسیر کرد: «پاسخ هفتاد کلمه‌ای آقای علی لاریجانی به خبر انتخاباتی تسنیم، بیش از آنکه جوابیه‌ای به خبر این خبرگزاری باشد، واکنش مختصر و گزنده‌ای بود به عوامل پرده دوم یکدست‌سازی که ایشان اسمش را «خالص‌سازی» گذاشته است. او جریان بالادست خبرگزاری تسنیم را هم بی‌نصیب نگذاشته، آنجا که از روش‌های «برادران» برای ایجاد رقابت مصنوعی با ابزار خبرسازی نام برد. البته فراتر از ردوبدل شدن‌ این طعن و کنایه‌ها و تحلیل و تفسیرهای رسانه‌ای، مردمی هستند که حتی تندتر از این عبارات هم متاسفانه فعلا در وجودشان موج و اشتیاقی بر‌نمی‌انگیزد و به درستی به این راحتی‌ها سر آشتی با انتخابات و فعالان سیاسی ندارند و همین جملات و واکنش‌ها را هم روش‌های مصنوعی بخش دیگری از برادران برای گرم کردن تنور فعلا خاموش انتخابات می‌دانند.»

  مخاطب این پیام، جریانات خودی و بعضی رفقای سابق بودند
طباطبایی برداشتش از مخاطبان پیام رئیس سابق مجلس را این‌طور توضیح داد: «همچنین معتقدم این هفتاد کلمه برای جریان اصلاحات و بلکه بخش زیادی از مردم محذوف، کشف‌ جدید و نکته نگفته‌ای نداشت؛ بیشتر مخاطبش جریانات‌ خودی و بخشی از رفقای سابق بود. خالص‌سازی‌ای که ایشان از آن نام برده، متفاوت از حذف رقیب‌ خودی‌ها و تشکیل‌ توده فزاینده ناخودی‌ها یا به زعم‌ خودی‌ها، بیخودی‌هاست. او به خودی‌هایی که دارند کم‌کم، با هدایت‌ محترمانه به بخش‌ نخودی‌ها منتقل می‌شوند آلارم داده است. در اصل خالص‌سازی‌ای که ایشان از آن نام برده، نخودی‌سازی در بین خودی‌هاست و خیلی ربطی به ناخودی‌ها ندارد. نکته بعدی اینکه این ترکیب‌ هفتاد کلمه‌ای برخلاف‌ محافظه‌کاری‌های رایج و تلاش برای راضی نگه داشتن‌ همه اصحاب‌ قدرت، پیام‌ دیگری هم دارد که عامیانه‌اش می‌شود اینکه آش آنقدر شور شده که صدای بعضی آشپزها هم درآمده و نکته‌اش این است که این بعضی آشپزها که قبلا از دستپخت‌ خود یا برادران‌شان میل نمی‌کرده‌اند، حالا که خودشان مشتری شده‌اند، شوری‌اش ذائقه و دل‌شان را می‌زند. علی لاریجانی نماد‌ بخشی از آشپزهایی است که بخشی در لفافه و برخی بی‌پرده از یکدست‌سازی یا خالص‌سازی و آفاتش می‌گویند.»
در کنار اینها، با همه وجود باور دارم که تغییر و تحول در اندیشه و فکر و گرایش آدم‌ها را باید به رسمیت شناخت و از آن استقبال کرد، حتی اگر عامل‌ وجودی این تحول معطوف به محدود شدن‌ منافع شخصی باشد.»

  همه باید بپذیرند که مُلک را چاره‌ای دیگر نیاز است
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان گفت: «در آخر می‌خواهم به روش‌ خودم برداشت‌ امیدوارکننده‌ای از این اظهارنظر لاریجانی داشته باشم. تقریبا اطمینان دارم ایشان مطلبی خلاف‌ مشی و روش و دیدگاه رهبری نمی‌گوید و اگر انتقاد و بلکه اعتراض شفاف به روش‌های حذفی در انتخابات که نتیجه نظارت استصوابی است دارد، و مشخصا اشاره به نیاز به چاره‌ای دیگر برای ملک می‌کند، یعنی احتمال‌ امیدواری به امکان‌ بازنگری در روش‌های نظارت استصوابی همچنان وجود دارد. البته اگر قرار باشد محدوده گشایش در تایید صلاحیت‌ها در حوزه خودی‌ها و نخودی‌ها بماند، فعلا آنچه قطعی است عدم مشارکت و سردی‌ انتخابات است. ضمن آنکه قبل از آن باید چشمه‌ای از امیدواری و روزنه‌ای از آینده روشن به مردم نشان داد. آن هم نه در شعار که در عالم واقع و با عملی آنی و ماندگار. و هنوز آدم است و امید... اگر همه بپذیریم که مُلک را چاره‌ای دیگر نیاز است.»

منبع: فرهیختگان

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.