کشف دومین ذخیره عظیم لیتیوم جهان در همدان؛ اقتصاد ایران دگرگون می شود؟

کشف دومین ذخیره عظیم لیتیوم جهان در همدان؛ اقتصاد ایران دگرگون می شود؟

ایران با توجه به تحریم‌های سنگین بین‌المللی و کاهش ارزش ریال در برابر دلار، از توانایی صادرات چنین منابع ارزشمندی سود خواهد برد. اگرچه مشتری هایش به دلیل وجود تحریم ها، احتمالا محدود خواهد بود.

لیتیوم ماده مهمی است که در باتری‌های یون لیتیوم قابل شارژ، مانند باتری‌های مورد استفاده در تلفن‌های همراه و خودروهای برقی، استفاده می شود. لیتیوم در صنعت خودروهای الکتریکی در حال رشد به عنوان طلای سفید شناخته می شود. ابراهیم‌‌‌ علی مولابیگی، مدیرکل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرد که ایران ذخیره ای ۸ میلیون و ۵۰۰ هزارتن کانسنگ لیتیوم را در همدان کشف کرده است.
ابراهیم‌‌‌علی مولابیگی با بیان اینکه افزایش منابع عناصر نادرخاکی و برخی فلزات باارزش از جمله ثمرات اجرای اکتشافات معدنی در سال‌های اخیر بوده است، گفت: «ایران جزو معدود کشورهایی است که به مقادیر مناسبی از ذخایر عناصر نادرخاکی و فلزات باارزش دسترسی دارد و کشف نخستین ذخیره لیتیوم در استان همدان نویدبخش کشف ذخایر دیگری

وی با اشاره به ۸میلیون و ۵۰۰هزارتن کانسنگ لیتیوم کشف شده افزود: «در جهان امروز این فلز استراتژیک و باارزش یکی از نیازهای تکنولوژی روز محسوب می‌شود». مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صمت با بیان اینکه گواهی ‌‌‌کشف صادره برای محدوده مذکور به تایید اعضای کمیسیون گواهی‌‌‌کشف رسیده و به‌‌‌زودی توسط اداره‌‌‌کل صمت استان همدان صادر خواهد شد، یادآور شد: «این ماده معدنی در یک منطقه رسی تشکیل شده که این موضوع ذخیره مذکور را در کل کشور منحصربه‌فرد می‌کند».

محمدهادی احمدی، معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه دو معدن لیتیوم در دشت قهاوند کشف شده است گفت: «گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری از این ماده معدنی در حال اخذ است».

وی با اشاره به اینکه دو سال آینده این معدن راه‌اندازی خواهد شد افزود: «کشف این معدن چهار سال زمان برد و سرمایه‌گذار نیز آماده سرمایه‌گذاری بر روی آن است».

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با تاکید بر اینکه گستره این دو معدن ۵ تا ۶ کیلومتر مربع و به اندازه مساحت دشت قهاوند است ادامه داد: «در حال حاضر در مرحله بررسی بهره‌گیری از تکنولوژی دوکشور توسعه یافته برای استخراج آن هستیم».

وی یادآور شد: «فرآوری این اکتشاف در باتری لیتیومی در گوشی تلفن همراه، صنایع پیشرفته و الکترونیکی به کار برده می‌شود که هم جنبه صادراتی و هم قابلیت استفاده در داخل کشور را دارد».
ایران با توجه به تحریم‌های سنگین بین‌المللی و کاهش ارزش ریال در برابر دلار، از توانایی صادرات چنین منابع ارزشمندی سود خواهد برد. اگرچه مشتری هایش به دلیل وجود تحریم ها، احتمالا محدود خواهد بود.

ایران همچنین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان است، اما ناتوانی آن در صادرات گسترده به دلیل تحریم ها، ظرفیت آن را برای درآمدزایی و ارز خارجی و همچنین توانایی آن برای کمک به عرضه جهانی را کاهش داده است.

قیمت این فلز در سال گذشته به دلیل تقاضای بیشتر برای قطعات خودروهای برقی، مشکلات زنجیره تامین جهانی و تورم سر به فلک کشیده است، اما اخیراً کاهش یافته و در بحبوحه کاهش فروش خودروهای برقی و کندی فعالیت تجاری در چین، که سریع‌ترین رشد را داشته، دچار اصلاح شده است.

از نظر بازار جهانی لیتیوم، چنین افزایشی در ذخایر شناخته‌شده جهان می‌تواند قیمت این فلز را بسته به ظرفیت صادرات ایران، کاهش دهد.

تحلیلگران گلدمن ساکس شاهد کاهش قیمت لیتیوم هستند. در دو سال آینده، گلدمن انتظار دارد عرضه لیتیوم به طور متوسط سالانه ۳۴ درصد رشد کند، که در راس آنها استرالیا و چین هستند که بزرگترین ذخایر این فلز در جهان را در اختیار دارند.

این بانک نوشت: «از این رو، در حالی که رشد فروش خودروهای برقی در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم می‌تواند به طور موقت افزایش یافته و باعث افزایش قیمت فلزات باتری این خودروها شود، اما افزایش احتمالی عرضه و ظرفیت اضافی این ماده، متعاقباً قیمت‌های لیتیوم را در میان مدت کاهش می‌دهد.»
چه کشورهایی بیشترین ذخایر لیتیوم را دارند؟

به گفته خبرگزاری cnbc، به نقل از سازمان زمین شناسی ایالات متحده، اگر رقم ادعا شده توسط مسئولین ایرانی دقیق باشد، این ذخایر پس از شیلی که دارای ۹.۲ میلیون تن از این فلز است، به دومین ذخیره بزرگ لیتیوم شناخته شده در جهان تبدیل می شود.

خبرگزاری تسنیم نیز بر اساس آمار سازمان زمین شناسی آمریکا که بولیوی بزرگ‌ترین دارنده ذخایر لیتیوم در جهان است و ۲۱ میلیون تن از ذخایر این فلز را در اختیار دارد. آرژانتین با ۲۱ میلیون تن، شیلی با ۱۱ میلیون تن، استرالیا با ۷.۹ میلیون تن، چین با ۶.۸ میلیون تن و هند با ۵.۹ میلیون تن در رتبه های بعدی قرار دارند و ایران با این کشف در جایگاه هفتمین کشور جهان از نظر میزان ذخایر لیتیوم قرار دارند. می‌گیرم.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.