شما کجا بودید تا حالا؟ این همه دادخواه مقابل خانم فیلمنامه نویس!

شما کجا بودید تا حالا؟ این همه دادخواه مقابل خانم فیلمنامه نویس!

اگر در برابر انواع فساد اقتصادی از دلار و سکه گرفته تا کوه‌خواری، زمین‌خواری، جنگل‌خواری و ... همین طور ظاهر می‌شدید بهتر نبود؟ آن موقع کجا بودید؟

در روز آخر جشنواره فیلم، در نشست خبری آخرین فیلم جشنواره، خانم نوشین معراجی فیلمنامه نویس فیلم نمور یک جمله بر زبان راند که جنجال بزرگی را در پی داشت. در پی این اتفاق جریاناتی با برجسته کردن این سخن و این جمله سعی در زیر سوال بردن تمام جشنواره، سازمان سینمایی و وزارت ارشاد داشتند. روز 27 بهمن، خانم معراجی به صورت مکتوب از این اتفاق عذرخواهی کرد و نوشت:

« اینجانب نوشین معراجی به عنوان یک ایرانیِ مقید به دین اسلام و با اطلاع و آگاهی از مناسبات و شرعیات مقدس شیعیان، طبیعی است که جاری شدن خطبه عقد در هنگام ازدواج زوجین را لازم و قطعی میدانم و به آن اعتقاد راسخ دارم. [...] بنابراین ضمن تاکید بر اینکه اینجانب به اصول اخلاقی و دینی در روابط زن و مرد ایمان کامل دارم، لازم است در صورتی که شرایط پرفشار نشست‌های خبری و فضای حاکم بر جشنواره موجب شده که حق مطلب به درستی ادا نشود و موجبات رنجش برخی هم‌میهنان عزیز را فراهم آورد، مراتب عذرخواهی خود را تقدیم کنم.»

اما این واکنشها ادامه یافت به گونه‌ای که به شکلی خودجوش ائمه جمعه چند شهر مختلف در نماز جمعه این هفته (29 بهمن) به آن پرداختند و حتی کار به جایی رسید که با استناد به عذرخواهی خانم معراجی دبیر ستاد امربه معروف و نهی از منکر اصفهان توئیتی منتشر کرد و نوشت: «این عذرخواهی نشان می‌دهد او مرتد نشده و حکمش اعدام نیست ولی بدان معنا هم نیست که برخورد با او مغفول واقع شود» !

این واکنشها چنان بالا گرفت که روز 30 بهمن خانم معراجی با انتشار ویدئویی دوباره راجع به شرایط جاری شدن حرفی که زده و اتفاقات آن جلسه نشست رسانه‌ای فیلم توضیح داد و دوباره معذرت خواهی کرد.
اما باز هم انگار یک جریاناتی ول کن نیستند. حال دیگر واقعا داستان عجیب شده است!

تمام اتفاقات جشنواره فجر و این حاشیه جنجالی و ... مگر دغدغه چند درصد از جامعه است؟ چرا در برابر مسائل و مشکلات بسیار مهمتر که تمام جامعه ایران با آن درگیر هستند چنین پر قدرت ظاهر نمی‌شوید؟

این دوستان که حال چنین بر آشفته از آن یک جمله هستند -  انصافا اگر آنها هم به آن نمی پرداختند اصلا کسی به آن توجهی نمی‌کرد - آیا در برابر اتفاقات دیگر سینما هم چنین جان بر کف ظاهر خواهند شد؟

مگر بالاتر از حق الناس چیز دیگری وجود دارد؟ چرا در برابر سالها تضییع انواع حق الناس در سینما سکوت اختیار کرده‌اید ولی برای یک جمله اشتباه سهوی یا عمدی به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آیید؟

در مورد رانت‌‌های مختلف و هزینه پول بیت المال برای فیلم‌هایی که نه فروشی داشته و نه تاثیری در جامعه گذاشته‌اند، چرا هیچ حرفی زده نمی‌شود؟ که در همین جشنواره فجر امسال هم نمونه آن وجود داشت!

درست است که جمله‌ای که نوشین معراجی گفت با معیارها و قوانین شرعی و عرفی جامعه ما مغایرت دارد اما واقعا فقط همین یک مورد و همین یک جمله در جامعه ما وجود دارد که در مغایرت با قوانین و حدود شرعی و عرفی قرار گرفته است و چنین داد همه را در آورده است؟

آیا اگر در برابر انواع فساد اقتصادی از دلار و سکه گرفته تا کوه خواری، زمین‌خواری، جنگل‌خواری و ... همین طور ظاهر می‌شدید بهتر نبود؟

در برابر گرانی، بیکاری، اعتراضات معلمان و اکثریت کارمندان جامعه، در برابر ناهنجاری‌های ناشی از تاثیرات بحران اقتصادی بر خانواده‌ها، در برابر نگرانی شبانه روزی مردم از آینده فرزندانشان، در برابر مهاجرت صدها هزار نخبه جوان ایرانی و ... چرا هیچ حرفی زده نمی‌شود؟ چرا هیچ اعتراضی نمی‌کنید و چشمانتان را بسته اید؟

یقین دارم خودتان بهتر در جریان هستید، پس دیگر نیازی به ادامه دادن و لیست کردن مشکلات جامعه نیست، مشکلاتی که تمام آحاد جامعه با آن دست به گریبان هستند اما در برابر همه آنها سکوت اختیار شده است، از آن طرف برای خانم معراجی دارید به حکم ارتداد و اعدام فکر می‌کنید!

قضاوت با خودتان و کلاه خودتان!

حق بدهید که فکر کنیم یک اتفاقات سیاسی پشت پرده در جریان است و این اتفاق هم دستاویزی شده است برای فشار به ارشاد، سازمان سینمایی یا ...

فقط یک درخواست کوچولو، لطفا این نوشین معراجی بنده خدا را در آتش بازی‌های سیاسی نسوزانید.

منبع: عصر ایران
 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.