مصاحبه ظریف و چند نکته

مصاحبه ظریف و چند نکته

رضا غبیشاوی

⁦▫️⁩درباره مصاحبه اخیر جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با شبکه طلوع نیوز افغانستان می توان این نکات و سوالات را مطرح کرد.

⁦▫️⁩اول - ظریف گفته طالبان در فهرست گروه های تروریستی ایران است. می توان درخواست کرد این فهرست منتشر شود تا همه بدانند کدام افراد و مجموعه ها در این فهرست حضور دارند. همچنین می توان سوال کرد افراد و مجموعه ها چگونه به این فهرست، وارد یا خارج می شوند. مجازات ها و محدودیت ها علیه آنها چیست؟

⁦▫️⁩دوم-  چارچوب های ارتباط با گروه ها و افراد حاضر در لیست گروه های تروریستی ایران چگونه است؟ با کدام بخش می توان ارتباط داشت؟ چگونه با انها می توان ارتباط داشت؟ آیا به عنوان مثال، خبرنگاران و رسانه ها می توانند با آنها ارتباط و مصاحبه و ... داشته باشند؟

⁦▫️⁩سوم - این مصاحبه نمونه یک مصاحبه حرفه ای است و می توان آن را در کلاس های آموزش روزنامه نگاری ارائه کرد. خبرنگار به موضوع گفتگو، مسلط است. برای رسیدن به پاسخ ها پیگیر می شود و ممکن است یک سوال را چند بار به شکل های مختلف مطرح کند تا به پاسخ برسد. سوال و جواب ها حالت بازجویی ندارد. خبرنگار تلاش کرده بی طرفی نسبی را حفظ کند. ظریف نیز نشان داد که هم توانای بالایی در پاسخ به سوالات چالشی دارد و هم از گفتگو با یک خبرنگار مسلط، لذت می برد. البته این مصاحبه بی نقص هم نبود. مثلا خبرنگار می توانست لحن دوستانه تری داشته باشد و از جدیت بیش از حد خودداری کند.

⁦▫️⁩چهارم - این مصاحبه توسط لطف‌الله نجفی زاده خبرنگار شبکه تلویزیونی خصوصی "طلوع نیوز" افغانستان انجام شد که بازتاب ها و اطلاعات زیادی هم داشت. می توان آرزو کرد روزی برسد در ایران هم شاهد راه اندازی و فعالیت شبکه های تلویزیونی رادیویی خصوصی باشیم.

⁦▫️⁩پنجم - این مصاحبه چالشی و جذاب بیش از هر چیز به سود ظریف بود که توانست به بخش های زیادی از مهمترین سوالات و ابهامات و علامت سوال ها در میان افکار عمومی ایران و افغانستان جواب دهد. مصاحبه ای که باعث شد بسیاری به دور از مصاحبه های تبلیغاتی - اداری و در زمانه کوتاه نوشتن و کوتاه شنیدن، به مصاحبه حرفه ای ۵۱ دقیقه‌ای گوش دهند.

 

 

منیع: عصر ایران
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.