واکنش ایران به گستاخی اسرائیل چیست؛ جنگ یا صبوری؟

واکنش ایران به گستاخی اسرائیل چیست؛ جنگ یا صبوری؟

از نگاه بسیاری از تحلیلگران، حمله به ساختمان دیپلماتیک کشورمان، حمله به خاک ایران است و چنین حمله گستاخانه‌ای نباید بی پاسخ بماند.

 حمله گستاخانه اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق موجی از مطالبه برای پاسخ مستقیم نظامی تهران را در پی داشته است.
از نگاه بسیاری از تحلیلگران، حمله به ساختمان دیپلماتیک کشورمان، حمله به خاک ایران است و چنین حمله گستاخانه‌ای نباید بی پاسخ بماند.

قائم مقام پیشین وزارت خارجه: اسرائیل به‌دنبال جنگ با ایران است

در واکنش به این دست مواضع، سفیر اسبق ایران در اردن تاکید کرد: پایان نامطلوب جنگ غزه برای نتانیاهو خیالی دردناک بود و به همین دلیل «صبوری» منطقی‌ترین و واقع بینانه‌ترین واکنش ایران به این جسارت رژیم اسراییل می‌تواند باشد.
نصرت الله تاجیک، سفیر اسبق ایران در اردن در گفتگو با خبرفوری افزود: شاید برخی اینطور فکر کنند که صبوری ایران، طرف را به این توهم برساند که «ایران کم آورد» که این گزاره نمی تواند منطقی باشد.

وی بیان کرد: در واقع وقتی ما می دانیم، اسراییل همه تلاشش را به کار می گیرد تا ایران را وارد فضای رویارویی نظامی کند، صبوری بهترین و قاطع ترین پاسخ می تواند باشد.

تاجیک اظهار داشت: در واقع ایران برای واکنش نظامی هیچ دلیلی ندارد. چون اقدام نظامی می تواند در راستای اهداف نتانیاهو باشد و دولت اسراییل را از زیر بار فشارهای ناشی از آتش بس جنگ با حماس خلاص کند.
نتانیاهو می‌خواهد جنگ معلق را به جنگ میدانی تبدیل کند

با این حال مهدی مطهرنیا، تحلیلگر بین المللی در گفتگو با خبرفوری از زاویه دیگری به این واکنش می‌نگرد و معتقد است: آنچه اکنون در صحنه  میدانی مشاهده می شود، تلاش بنیامین نتانیاهو برای تبدیل جنگ معلق با تهران در منطقه به جنگ میدانی است.
وی افزود: اسراییل با حمله به سفارت ایران در سوریه به خاک ما با ۶ راکت قوی و قدرتمند تهاجم نظامی کرده تا تهران را به جنگ میدانی مستقیم ترغیب کند.

او تاکید کرد: اگر ایران به این رفتار تروریستی اسراییل پاسخی مستقیم عرضه نکند، ارزیابی های اطلاعاتی امنیتی و نظامی ضعف کامل تهران را برابر تحرکات اینچنینی نشان خواهد داد.

گزارش لحظه به لحظه حمله اسرائیل به سفارت ایران

مطهرنیا یادآور شد: از طرف دیگر اگر ایران مستقیما پاسخ بگوید، بالطبع باید زمینه های ورود به جدل نظامی را در خود ببیند.
این صاحبنظر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: تلاش اسراییل این است که سناریوی کیش و مات را برای ایران به وجود آورده است.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.