دانشمندان: نرخ ابتلا به سرطان سینه در زنان جوان درحال افزایش است

دانشمندان: نرخ ابتلا به سرطان سینه در زنان جوان درحال افزایش است

براساس پژوهشی جدید، میزان ابتلا به سرطان سینه در زنان جوان طی دو دهه گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است.

براساس پژوهشی جدید، میزان ابتلا به سرطان سینه در زنان جوان طی دو دهه گذشته به طور پیوسته افزایش یافته است.
براساس پژوهش محققان دانشگاه واشینگتن آمریکا، میزان ابتلا به سرطان سینه طی دو دهه گذشته در زنان جوان زیر 50 سال به طور پیوسته افزایش یافته و این روند صعودی در سال‌های اخیر شدیدتر نیز شده است. البته محققان که حدود 217 هزار مبتلا به این سرطان را بررسی کرده‌اند، عوامل مختلفی مانند نژاد و سن را مؤثر می‌دانند. برای مثال خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان سیاه‌پوست زیر 30 سال 53 درصد بیشتر از زنان سفیدپوست هم‌سن است.
براساس مقاله منتشرشده در jama، در سال 2000، بروز سرطان سینه در بین زنان 20 تا 49 ساله حدود 64 مورد در هر 100 هزار نفر بود. طی 16 سال بعد، این نرخ به آرامی افزایش یافت، و به عبارت دقیق‌تر حدود 0.24 درصد در سال رشد داشت. تا سال 2016، این میزان به حدود 66 مورد در هر 100 هزار نفر رسید.

اما پس از سال 2016، به دلایلی که محققان هنوز متوجه نشده‌اند، میزان رشد ابتلا به این سرطان به‌طور ناگهانی 3.76 درصد در سال افزایش یافت و تا سال 2019 این میزان به 74 مورد در هر 100 هزار نفر رسید.
افزایش ابتلا به سرطان سینه در زنان زیر 50 سال

نویسنده ارشد این پژوهش می‌گوید:

    «اکثر زنان، غربالگری منظم سرطان سینه را تا قبل سن 40 سالگی شروع نمی‌کنند، بنابراین زنان جوان‌تری که سرطان سینه آن‌ها تشخیص داده می‌شود، معمولاً به تومورهای مراحل بعدی مبتلا شده‌اند، یعنی مراحلی که بیماری پیشرفته‌تر و درمان آن دشوارتر شده است.»

در این مطالعه، محققان داده‌های بیش از 217 هزار زن آمریکایی را که از سال 2000 تا 2019 به هر نوع سرطان پستان مبتلا شده بودند، تجزیه‌وتحلیل کردند. محققان می‌گویند که یکی از جنبه‌های مهم این داده‌ها این است که افزایش بروز سرطان سینه عمدتاً با تشخیص تومورهایی همراه بوده که توانایی اتصال به گیرنده‌های استروژن را دارند.

این تومورها دارای پروتئین‌هایی روی سطوح خود هستند که به هورمون استروژن متصل می‌شوند که این امر باعث رشد تومور می‌گردد. درواقع، بروز تومورهای بدون گیرنده استروژن در طول 20 سال کاهش یافته است. محققان می‌خواهند بدانند که چه چیزی باعث افزایش خاص تومورهای دارای گیرنده استروژن می‌شود تا شاید بتوانند جلوی رشد این سرطان را در زنان جوان بگیرند.

محققان همچنین نرخ بالاتری از سرطان پستان را در میان زنان سیاه‌پوست به‌ویژه در سنین 20 تا 29 سال دریافتند. خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان سیاه‌پوست در این گروه سنی 53 درصد بیشتر از زنان سفیدپوست هم‌رده سنی است. البته در بازه 40 تا 49 سالگی، میزان این سرطان در زنان سیاهپوست کمتر از زنان سفیدپوست است.
همچنین زنان اسپانیایی‌تبار در این پژوهش کمترین میزان ابتلا به سرطان سینه را در بین هر گروهی داشتند.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.