دولت خودرا چاق ومردم را فقیر می کند

دولت خودرا چاق ومردم را فقیر می کند

پیمان مولوی اقتصاددان ایرانی دراین باره گفته است چرا باید میلیون‌ها نفر را فقیر کنیم تا کسری بودجه‌مان کنترل شود! چرا مردم و فعالان اقتصادی باید هزینه عدم بهره‌وری، ناکارآمدی‌ها، هزینه‌های غیرضروری، معافیت‌های مالیاتی غیرمتعارف را بپردازند!

ابهام در تامین منابع پایدار پیش‌بینی شده درلایحه بودجه 1403 هررزوبیشتر می‌شود. ادامه تنش ایران و آمریکا وسختگیری‌های تازه آمریکایی‌ها برای صادرات نفت ایران این بخش از درآمددولت را ناپایدار می‌کند. از سوی دیگر با ادامه سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی احتمال رکود بیشتر و به دست اوردن درامدهای مالیاتی کمتر می‌شود.

با این همه دولت سیزدهم هنوز اصراردارد بودجه را با همین ارقام ببندد و توانایی کاستن از هزینه‌ها را ندارد. دولت سیزدهم با چند نرخی کردن ارز و نیز حالا با چند نرخی کردن نرخ بهره می‌خواهد بازارها را کنترل کند اما تعادل کلی را به هم می زند. این وضعیت با کاهش قیمت ریال دربرابر دلار در روزهای تازه سپری شده به دنبال افزایش تنش میان ایران و آمریکا وضعیت را بدتر کرده است. اکنون این خطر وجود دارد که شهروندان ایرانی به دلیل کسری بودجه وافزایش مزده و حقوق به‌اندازه نصف تورم در وضعیت بدتری قرارگیرند و همانن سیل فقیر تر شوند.

پیمان مولوی اقتصاددان ایرانی دراین باره گفته است چرا باید میلیون‌ها نفر را فقیر کنیم تا کسری بودجه‌مان کنترل شود! چرا مردم و فعالان اقتصادی باید هزینه عدم بهره‌وری، ناکارآمدی‌ها، هزینه‌های غیرضروری، معافیت‌های مالیاتی غیرمتعارف را بپردازند! این وضعیت که منجر به التهاب در بازارهای دیگر هم می‌شود، بسیار نگران‌کننده است. مگر دلیل کسری بودجه این نیست که رشد اقتصادی نداریم! متوسط رشد ریالی 12سال اخیر ما از صفر به سمت یک درصد متمایل شده است. نقدینگی در این 12 سال، 22 برابر شده است و تورمی که ایجاد کرده، ناخودآگاه بر روی همه‌چیز از جمله بودجه تاثیرگذار بوده و شکاف بودجه را هم بیشتر کرده است. وی با تاکید بر اینکه روسای بانک مرکزی باید توضیح دهند، آیا این نوسانات دلار برای جبران کسری بودجه انجام می‌شود یا خیر! و چرا در این شرایط، قیمت ارز را رها کرده‌اند، گفت: در هر حال ما خارج از سیستم به این مساله نگاه می‌کنیم و تصمیم برای افزایش قیمت دلار، علل دیگری نیز می‌تواند داشته باشد. شرکت‌ها به دلیل مساله نرخ تسعیر و مابه‌التفاوت نرخ ارز از افزایش نرخ دلار نفع می‌برند. می‌تواند این مساله هم علت افزایش نرخ دلار باشد؛ چرا که ما در یک اقتصاد شدیدا ذی‌نفعانه زندگی می‌کنیم.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.