۲ سال وعده درمانی؛ آیا واردات گسترده خودرو سرکاری است؟

۲ سال وعده درمانی؛ آیا واردات گسترده خودرو سرکاری است؟

در حالی که بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز نهاده‌های دامی، غذا و دارو نیز با چالش مواجه است، طبیعتاً ارزی برای تامین پول چند میلیارد دلاری واردات خودرو در اختیار ندارد، آمریکا نیز اعلام کرد که منابع ارزی موجود در قطر تنها برای واردات مواد غذایی، دارویی و بشردوستانه قابل استفاده است. دغدغه تامین ارز در سخنان وزیر صمت نیز بازتاب یافت و وی ابراز امیدواری کرد که ارز مورد نیاز «با توسعه صنعتی مبتنی بر صادرات تامین گردد» تنها پرسش این است که با توجه به این حقیقت که تامین ارز از طریق توسعه صنعتی مبتنی بر صادرات حدود ۴۴ سال است که محقق نشده، دقیقاً چه زمانی قرار است این مسئله محقق شود تا با پول آن خودر وارد شود؟!

 در سال ۱۴۰۱ پس از رفت و برگشت‌های بسیار میان مجلس، دولت، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان، در نهایت طرح واردات خودرو به دلیلی که هنوز رسماً اعلام نشده است با شکست مواجه شد. از ابتدای ۱۴۰۲ نیز تعدادی از مسئولین میانی و دلالان خودرو با قاطعیت بسیار از واردات خودرو سخن می‌گویند. در حال حاضر بازار خرید و فروش خودرو با رکود کم‌سابقه‌ای مواجه است. سرپرست جدید سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوال تکراری «پس چه زمانی خودرو‌ها وارد می‌شود» اعلام کرد؛ «از زمستان»

در سال قبل نیز فصل به فصل واردات مذکور به عقب انداخته شد تا به سال جاری رسید. وزارت صمت اظهار کرد که ۳۷ شرکت برای واردات خودرو ثبت‌نام شده‌اند که از این تعداد ۱۸ شرکت ثبت سفارش انجام داده‌اند. در سال ۱۴۰۱ نیز این پروسه ثبت‌نام و اعلام آمار انجام شده بود.

سرانجام پس از فشار‌های بسیار در روز‌های اخیر عباس علی آبادی در مراسم خودرو‌های وارداتی حضور یافت و یک روبان قیچی نمود، هر چند این وزارتخانه تعداد خودرو‌ها را اعلام نکرد، اما منابع حاضر در مراسم به خبرنگار آفتاب‌نیوز گفتند: خودرو‌های وارداتی رونمایی شده فقط دو دستگاه چانگان cs۳۵ پلاس تیپ ۳ بودند که به صورت نمادین تحویل داده شدند و چند خودرو برقی صرفاً جهت نمایش به مراسم آورده شده بود.
 

ارز نیست!

در حالی که بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز نهاده‌های دامی، غذا و دارو نیز با چالش مواجه است، طبیعتاً ارزی برای تامین پول چند میلیارد دلاری واردات خودرو در اختیار ندارد، آمریکا نیز اعلام کرد که منابع ارزی موجود در قطر تنها برای واردات مواد غذایی، دارویی و بشردوستانه قابل استفاده است. دغدغه تامین ارز در سخنان وزیر صمت نیز بازتاب یافت و وی ابراز امیدواری کرد که ارز مورد نیاز «با توسعه صنعتی مبتنی بر صادرات تامین گردد» تنها پرسش این است که با توجه به این حقیقت که  تامین ارز از طریق توسعه صنعتی مبتنی بر صادرات حدود ۴۴ سال است که محقق نشده، دقیقاً چه زمانی قرار است این مسئله محقق شود تا با پول آن خودر وارد شود؟!

وزیر صمت همچنین در یک سخنرانی دیگر اعلام کرد که از نظر این وزارتخانه اگر منشاء ارز خارجی باشد اشکالی ندارد.  

علی آبادی با تاکید بر واردات خودرو‌های برقی، گفت «انرژی برقی این خودرو‌ها از نیروگاه خودروشیدی، بادی و حرارتی تامین خواهد شد!»

این وزارتخانه در حالی بر روی بحث واردات خودرو مانور می‌دهد که اخیراً در نامه‌ای رسمی اعلام نمود که حتی ارز لازم برای واردات قطعات یدکی خودرو را نیز در اختیار ندارد و شرکت‌های این حوزه باید خودشان برای تامین ارز چاره‌جویی کنند.

طی سال جاری در ایران خودرو مرکزی تولید خودرو‌های پژو ۲۰۶ تیپ دو، پژو ۲۰۷ دستی پاناروما، پژو پارس معمولی، پژو ۲۰۰۸، سمند ef۷، دنا، رانا و رانا گیربکس ۶دنده با توقف تولید روبرو شده است.

در پارس خودرو نیز تولید کوئیک اتوماتیک و ساینا متوقف و در سایپا نیز تولید تیبا دو و ساینا دستی متوقف شده است. بنا بر سنت خودروسازان توقف تولید این محصولات پرتیراژ با یک برنامه‌ریزی قبلی انجام شده و این شرکت‌ها برای حفظ سهم بازار خود، برخی محصولات با قیمت بالاتر را جایگزین کرده‌اند. واردات خودرو می‌تواند بر بازار این خودروسازان تاثیر منفی بر جای بگذارد.

شاید صادقانه‌ترین سخنان در مورد واردات خودرو را رشیدی کوچی بر زبان جاری ساخت، این نماینده که از ابتدا مدافع سرسخت واردات بود، اخیراً اظهار کرد «رغبتی برای واردات خودرو وجود ندارد».

این بی‌میلی در کنار اظهار امیدواری‌های گاه به گاه مسئولین برای واردات را می‌توان به نوعی وعده درمانی و تلاش برای مدیریت بازار تعبییر کرد.

در واقع مسئولین دولت سیزدهم در بازار خودرو نوعی بازی بدون توپ انجام می‌دهند. وزیر کشور جدیداً اعلام کرد که چرا مردم باید به جای خودروی داخلی بخواهند تولیدات خارجی را سوار شوند.
منبع: آفتاب نیوز

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.