پلمب نكنید! تجدیدنظر كنید

پلمب نكنید! تجدیدنظر كنید

سید عطاء‌الله مهاجرانی

اولا «پلمب» با ب تك نقطه درست است و نه «پلمپ» با پ سه نقطه! دوم، فرهنگستان زبان فكری برای این واژه فرانسه كند، به روایت جلال آل‌احمد فرانسه، فنارسه با این میراثش كه در این روزگار به ما رسیده است و هر روز و هفته شاهد شنیدن این واژه بد. آهنگ پلمبیم! و سوم: از پلمب دست‌ بردارید! این شیوه ‌باید به عنوان آخر الدواء كه گفته‌اند: «آخر الدواء الكی » یعنی آخرین علاج داغ كردن است، نه اولین علاج! تعطیل كسب و كار مردم، نه تنها خردمندانه نیست، بلكه برعكس است. اینقدر فشار اجتماعی و سیاسی را زیاد نكنید. جوانان را به اضطراب و اضطرار نكشانید. به زبان بی‌زبانی به مردم نگویید این كشور مناسب كار و زندگی نیست، چنانكه گفته شده است، 60 درصد جوانان را به صف انتظار مهاجرت نكشانید. چرا چنین می‌شود یا شده است؟
آیا مجازات یك عكس، مانند عكس كاركنان طاقچه، تعطیلی شركت است؟ چرا توضیح یا حتی توجیه همان شركت را نمی‌پذیرید؟ راه خردمندانه و آسان‌تری برای اعمال حجاب وجود ندارد؟!
یكم: به نظرم، حكومت و نظام و دستگاه و دولت و رژیم! به هر پنج معنی، یك نظرسنجی علمی و جامع از دختران دانش‌آموز، دانشجویان دختر دانشگاه‌ها، اساتید خانم، كاركنان خانم دولت، از جمله كاركنان صدا و سیما و روزنامه‌های كیهان و اطلاعات و دیگر روزنامه‌ها، پزشكان زن، حقوقدانان و هنرمندان و سینماگران داشته باشد تا ببیند چه درصدی از جامعه بانوان و دختران ایران طرفدار حجاب اجباری هستند.
دوم: گزارش نظرسنجی برای مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود. مجمع كارگروه‌های مشورتی- علمی تشكیل دهد و موضوع را بررسی كند.
سوم: نتیجه رای علنی و مشخص مجمع برای مراجع تقلید در قم ارسال شود، آنان در این مورد نظر بدهند.
چهارم: بر اساس تمامی این نظر‌ها و مشورت‌ها، رهبری تصمیم بگیرند.

اكنون بدون این بررسی‌ها و بدون تآنّی تمامی بار و آثار تصمیم‌گیری بر دوش رهبری قرار گرفته است. در واقع ما از اصل سرمایه در سودایی كه سودی بر آن مبتنی و مترتب نیست، استفاده می‌كنیم. به نظرم گزارشی كه جمعی از حقوقدانان و جامعه‌شناسان و روحانیون تهیه كرده‌اند و با مقدمه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد خاتمی منتشر شده، رویكردی سنجیده و خردمندانه و منطقی است، به این گزارش توجه كنند. صدای مردم و نخبگان را بشنوند. نگذارند جامعه به سوی اضطراب و عدم تعادل پیش برود. پنجم: ما كشوری به تمام معنا با ظرفیت بالای جهانگردی هستیم. ببینید كشورهای همسایه از بیابان، با خردمندی چه پایگاه جهانگردی موفقی ساخته‌اند. آن وقت دختر و پسر جوان ما ناگزیر می‌روند در همان كشورها به بیگاری كشیده می‌شوند. ششم: ما با چه منطقی پیروان دیگر مذاهب رسمی مانند مسیحیان و یهودیان و زردشتیان را وادار به رعایت حجاب می‌كنیم؟ امیدوارم این سخن و این مقاله موجب ملال نشود! نمی‌گویم شرط بلاغ همین است، اما سخنی است كه از روی صدق نوشته شده است. در روزگاری كه تایید كردن كار آسان‌تری است، پیامبر عزیز اسلام فرمود: «دوست تو كسی است كه با تو سخن صادقانه می‌گوید، نه كسی كه تو را تصدیق می‌كند.»  بدیهی است در روزگاری كه برای پلمب كردن كف می‌زنند، سخن كسی كه بگوید: «نكنید!» ممكن است خریداری نداشته باشد.

 

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.