۶ راه‌حل ساده برای کاهش میزان تعریق در تابستان

۶ راه‌حل ساده برای کاهش میزان تعریق در تابستان

عرق کردن یکی از راه‌هایی است که بدن را خنک می‌کند، اما ممکن است برای عده‌ای دردسرساز و ناخوشایند باشد؛ که در این صورت می‌توان به طرق مختلف آن را کنترل کرد. استفاده از لوازم بهداشتی ضد تعریق و حتی مصرف دارو می‌تواند به توقف و کنترل تعریق بیش‌ازحد کمک کند.

تعریق، یکی از عملکردهای طبیعی برای تنظیم دمای بدن است. وقتی در معرض گرما هستیم، عرق می‌کنیم، سپس این رطوبت تبخیر می‌شود و بدن را تا حدی خنک می‌کند. با این حال، برخی از افراد ممکن است از عرق کردن در موقعیت‌های مختلف کلافه شوند؛ در این مواقع، راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند به کاهش میزان تعریق کمک کند:

۱) قبل از خواب از ضد تعریق استفاده کنید

ضد تعریق‌ها مجاری عرق را مسدود می‌کنند تا عرق نتواند به سطح پوست برسد. ضد تعریق را روی پوست تمیز و خشک و شب‌ها قبل از رفتن به رختخواب استفاده کنید. دلیل این توصیه این است که مواد تشکیل‌دهنده ضد تعریق برای اثربخشی بهتر و مسدودسازی مجرای عرق به زمان نیاز دارند. هم‌چنین میزان تعریق در طول شب ناچیز است، در نتیجه پوست تمیزتر می‌ماند و ضد تعریق بهتر عمل می‌کند. برای کسب نتیجه مطلوب، این روند را هرشب تکرار کنید.

 

۲) از پارچه‌های نازک و قابل تنفس برای پوست استفاده کنید

بهترین راه برای کمک به کاهش تعریق، انتخاب لباس‌هایی از جنس پارچه‌های سبک و نازک است؛ به طوری که پوست امکان تنفس و تهویه داشته باشد. رنگ‌های روشن‌تر نیز به انعکاس نور خورشید به جای جذب آن کمک می‌کنند. پوشیدن این رنگ‌های به خنک نگه داشتن بدن و کاهش تعریق کمک می‌کند.

 

۳) از خوردن بعضی غذاها بپرهیزید

از مصرف غذاهای تند پرهیز کنید. طبع این غذاها گرم است و در صورت مصرف، بدن برای خنک ماندن مجبور به تعریق است.

برای کاهش تعریق بهتر است از مصرف کافئین نیز اجتناب کنید؛ زیرا این ماده، غدد فوق کلیوی را تحریک می‌کند و باعث تعریق در ناحیه کف دست، پا و زیر بغل می‌شود.

۴) چای بنوشید!

شاید نوشیدن نوشیدنی‌های گرم مانند چای برای جلوگیری از تعریق عجیب به نظر برسد. اما جالب است بدانید چای سبز حاوی منیزیم و ویتامین b است که غدد عرق را منقبض می‌کند و در جلوگیری از تعریق مؤثر است.

 

۵) بدنتان را هیدرانه نگه دارید

نوشیدن آب برای کاهش تعریق، ساده‌ترین راه است. خنک نگه‌داشتن بدن باعث می‌شود که بدن در واکنش به دمای داخلی تغییر نکند و دچار تعریق نشوید. هم‌چنین تعریق بیش از حد باعث کم‌آبی بدن می‌شود، سعی کنید روزانه و بخصوص در فصول گرم آب بیشتری بنوشید.

 

۶) تزریق بوتاکس

تزریق‌ بوتاکس، اعصابی که باعث تعریق می‌شوند را به طور موقت مسدود می‌کند. اثر تزریق به مدت ۶ تا ۱۲ ماه باقی می‌ماند و پس از پایان این مدت، درمان باید تکرار شود. تزریق ممکن است باعث درد جزئی شود و برخی از افراد به طور موقت، ضعف عضلانی را در ناحیه‌ تزریق تجربه می‌کنند.

 

منابع: healthline ، thompsontee

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.