بورسی‌شدن استقلال و پرسپولیس به کجا کشید؟

بورسی‌شدن استقلال و پرسپولیس به کجا کشید؟

بیش از یک دهه است که مسئولان از خصوصی‌سازی دو باشگاه بزرگ فوتبال پایتخت ایران می‌گویند و در این واگذاری سهام آنها به مردم هم مطرح است، اما همچنان خبری نیست که نیست. در تازه‌ترین خبر به‌تازگی رئیس سازمان بورس درباره آخرین وضعیت ورود سهام سرخابی‌ها به بورس سخن گفت.

بیش از یک دهه است که مسئولان از خصوصی‌سازی دو باشگاه بزرگ فوتبال پایتخت ایران می‌گویند و در این واگذاری سهام آنها به مردم هم مطرح است، اما همچنان خبری نیست که نیست. در تازه‌ترین خبر به‌تازگی رئیس سازمان بورس درباره آخرین وضعیت ورود سهام سرخابی‌ها به بورس سخن گفت.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: پیگیری ورود سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال به بورس از مدت‌ها قبل در حال انجام است و مراحل زیادی برای نهایی‌شدن این اقدام اجرا شده است. «محمدعلی دهقان‌دهنوی» دیروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایرنا در زمینه آخرین وضعیت بورسی‌شدن سهام سرخابی‌ها با بیان اینکه پذیرش این شرکت‌ها از مدت‌ها قبل در حال انجام است و تاکنون پذیرش بخشی از آن انجام شده است، گفت: تلاش ما ورود شرکت‌هایی به بورس است که ساختار مالی مناسبی داشته باشند. در این راستا ملاحظات و مشکلاتی درباره ورود این دو تیم به بورس وجود دارد که درصدد رفع‌شدن آن هستیم. دهقان‌دهنوی همچنین به عوامل رشد اخیر شاخص بورس اشاره کرد و گفت: سازمان بورس به‌هیچ‌عنوان درباره صعود و نزول شاخص بورس اظهار نظر نمی‌کند؛ موضوع قابل اهمیت برای سازمان بورس، وجود شفافیت و انصاف در بازار است که در این زمینه وظیفه سازمان، نظارت برای فراهم‌شدن این شرایط است. رئیس سازمان بورس معتقد است که شاخص بورس تابعی از تحولات اقتصادی کلان کشور، مسائل درون شرکت‌ها و بنگاه‌هاست و هرگونه اتفاقی می‌تواند به‌شدت روند معاملا بازار سهام را تحت تأثیر خود قرار دهد.
دهقان‌دهنوی در ادامه به آخرین وضعیت آزادسازی باقی‌مانده سهام عدالت اشاره کرد و گفت: ۴۰ درصد باقی‌مانده سهام عدالت در آینده آزادسازی می‌شود. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره واریز باقی‌مانده سود سهام عدالت خاطرنشان کرد: بخشی از عدم پرداخت سود سهام عدالت ناشی از افزایش سرمایه شرکت‌ها بود و در‌این‌میان با شرکت‌هایی که سود خود را پرداخت نکرده‌اند، به طور حتم از نظر انضباطی برخورد می‌شود. او اعلام کرد: مقدار سود باقی‌مانده کم است و با توجه به اینکه پرداخت سود سال ٩٩ نزدیک است؛ بنابراین باقی‌مانده سود سهام عدالت با سود سال ۱۳۹۹ پرداخت می‌شود.
دهقان‌دهنوی در ادامه به فروش سهام عدالت اشاره کرد و گفت: همچنان امکان فروش بلوکی سهام عدالت مانند قبل وجود دارد؛ اما متأسفانه در ماه‌های قبل خریدار نداشت و اکنون با توجه به وجود خریدار بالقوه فروش بلوکی امکان‌پذیر است. رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: سهام عدالت چند ماه است که فروش نرفته است. در این زمینه اطلاع‌رسانی شد تا افرادی که درخواست فروش داده بودند، در‌خواست خود را بررسی کنند، زیرا همچنان امکان لغو فروش سهام این افراد وجود دارد، اما دیروز و در روز نخست هفته بورس ایران چه شرایطی داشت؟
حرکت صعودی بورس در نخستین روز هفته
بازار سرمایه هفته جاری را با چراغ سبز آغاز کرد و شاخص بورس توانست بیش از ۲۰ هزار واحد افزایش یابد. شاخص کل بورس دیروز توانست با ۱.۳۴ درصد افزایش ۲۰‌هزار‌و ۴۲۸ واحد صعود و رقم یک‌میلیون‌و ۵۴۱ هزار واحد را ثبت کند. شاخص کل با معیار هم‌وزن هم با 9هزارو 504 واحد افزایش بر رقم ۴۶۴‌هزار‌و ۴۲۷ واحد ایستاد. معامله‌گران این بازار، یک میلیون معامله به ارزش ۸۷‌هزار‌و ۹۹۱ میلیارد ریال انجام دادند. از میان نمادهای بورسی ۳۰۱ نماد مثبت و ۸۹ نماد منفی بودند که در میان آنها صنایع پتروشیمی خلیج فارس، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی نوری، معدنی و صنعتی چادرملو، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت تهران و شرکت ارتباطات سیار ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. در آن سوی بازار سرمایه، شاخص کل فرابورس توانست با ۱.۴۹ درصد رشد ۳۳۳ واحد افزایش یابد و به رقم ۲۲‌هزار‌و ۷۴۲ واحد برسد. معامله‌گران بازار فرابورس ۶۶۲ هزار معامله انجام دادند که ۹۸‌هزار‌و ۳۶۷ میلیارد ریال ارزش داشت. از میان نمادهای فرابورسی ۱۶۳ نماد مثبت و ۹۵ نماد منفی بودند که از میان آنها نیز پلیمر آریاساسول، پتروشیمی زاگرس، سرمایه‌گذاری صبا تأمین، بیمه پاسارگاد، فرابورس ایران و تولید نیروی برق دماوند نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر مثبت و در مقابل صنعتی مینو نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.
علاوه‌براین به نظر می‌آید نگاه کارشناسان نسبت به آینده بورس در این هفته هم مثبت است. دراین‌باره «امیرعلی امیرباقری» درباره روند معاملات بورس در هفته جاری به ایرنا گفته است: با توجه به رشد نسبی قیمت سهام شرکت‌ها و نزدیک‌شدن آنها به سطوح مقاومتی، ممکن است تا حدودی شاهد وجود نوسان در بازار سهام باشیم، اما این موضوع باید مدنظر باشد که هیجان سهام‌داران در تصمیم‌گیری‌ها، ارائه پیش‌بینی دقیق از روند این بازار کمی دشوار است. او اظهار کرد: در صورت عدم تعدیل رشد صورت‌گرفته در بازار، دوباره با پدیده روند سال ٩٩ مواجه خواهیم شد؛ بنابراین وجود نوسانات شدید در معاملات بورس می‌تواند منجر به افزایش ریسک بازار و فرار سرمایه‌ها از این بازار شوند. امیرباقری با تأکید بر اینکه روند اصلاحی شاخص بورس گاهی به نفع بازار است و سهام‌داران نباید چندان نگران ایجاد چنین روندی در بازار باشند، گفت: با توجه به وضعیت حاکم در کشور بهتر است تا روند صعودی بازار با زاویه کمتری رخ دهد و صعود شکل‌گرفته در این بازار چندان سنگین نباشد.
منبع: شرق

 

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.