کد خبر : 375 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۲ آبان - 14:16
قرنطینه کشور با دلار ۴۲۰۰ تومانی ممکن بود ⁦ ⁩ابراهیم نکو. نمایندهٔ پیشین مجلس

⁦ ⁩ابراهیم نکو نمایندهٔ پیشین مجلس و دبیر دورهٔ نهم کمیسیون اقتصادی مجلس 

از ابتدای شیوع کرونا دولت برای اعمال قرنطینه، یک بهانه عمده داشت: زمین گیری اقتصاد! اما آیا دولت با آن همه کارمند و ساختار عریض و طویل هیچ برآوردی انجام داده بود که حجم خسارت ناشی از شیوع کرونا چقدر است و حجم خسارت تعطیلی ادارات دولتی و کسب و کارها چقدر؟ 
پاسخ را احتمالا همه ما می دانیم اما سوال بعد،آیا دولت از ابتدای شیوع کرونا هماهنگ عمل کرد؟ یک روز کرونا را در حد یک سرماخوردگی ساده بی اعتبار کردند و حالا کرونا دیو هفت سر شده است. 
آیا دولت برای تعطیلی کسب و کار فقرا و قرنطینه کارگران فصلی واقعا تنگدست بود؟ برای پاسخ به این پرسش توجه شما را به ولخرجی باورنکردنی دولت جلب می کنم. 
کابینه حسن روحانی به اسم تنظیم بازار، ارقام درشتی دلار 4200 تومانی خرج کرد و در نهایت حتی یک قلم کالای اساسی با قیمت گذشته فروخته نشد. مرکز پژوهش های مجلس و کارشناسان اقتصاد بارها اعلام کردند که توزیع دلار 4200 تومانی بین واردکنندگان، فقط توزیع رانت به شمار می آید و در عمل شکست خورده است اما دولت زیر بار نرفت و  این ارزپاشی بزرگ را متوقف نکرد. 
برای درک بزرگی این ولخرجی باید توضیح بدهم که امسال حدود 9 میلیارد دلار ارز 4200 بین واردکنندگان توزیع می شود. با دلار 28 هزار تومانی، یارانه ارزی که دولت به واردکنندگان می دهد حدود 6 برابر کل یارانه 45 هزار تومانی است که به تمام یارانه بگیران پرداخت می شود. آیا دولت نمی توانست این رانت ارزی را بین فقرا و کارگران فصلی توزیع کند تا آنها مجبور نباشند برای معیشت شان به کوچه و خیابان بیایند؟ 
پاسخ پرسش های طرح شده نشان می دهد که دولت برای مهار کرونا برنامه ریزی و عملکرد بسیار ضعیفی داشته است و باید در قبال خساراتی که شیوع بیماری به مردم و اقتصاد وارد کرده است، پاسخگو باشد. البته باید تاکید کنم که خسارت مهمتر، خسارت وارد شده به جان مردم است و خانواده های ایرانی را درست در زمانی که گرفتار معیشت و اقتصادشان هستند دچار تالمات روحی ناشی از فوت اعضای خانواده و نزدیکانشان کرده است. 
بنابراین من تصور می کنم اینکه گفته شود دولت برای تعطیلی ادارات و کسب و کارها، دچار چالش اقتصادی بوده است، بهانه ای بیشتر نیست و مدیران کشور می توانستند این وضعیت را بهتر و کارآمدتر از امروز مدیریت کنند. گرچه معتقدم که هنوز هم برای مدیریت این وضعیت دیر نیست و دولت می تواند با به کارگیری روش های عاقلانه و دلسوزانه کشور را از این بحران نجات دهد اما متاسفانه تا امروز سیاست های به کار گرفته شده برای مهار کرونا، نشان داد که کابینه حسن روحانی به دنبال پاک کردن صورت مساله بوده است و البته در شیوه مدیریتی کشور بیشتر از اینکه برای پیشگیری هزینه شود برای خسارت هزینه می شود.