کد خبر : 171862 تاریخ : ۱۴۰۲ جمعه ۲۲ ارديبهشت - 22:51
سید حسن خمینی: خدمت‌رسانی نمی‌تواند وابسته به عقاید و رفتار مردم باشد در عین اینكه بسیار مهم است كه به عقایدمان پایبند بوده و نسبت به احكام خدا حساس باشیم، اما خیلی باید مراقب باشیم كه مردمان را با خط‌كش این امور تقسیم نكنیم. خدمت‌رسانی در همه ابعاد آن نمی‌تواند وابسته به عقاید و رفتار باشد و تمام قدرت هلال‌احمر در همین است.

یادگار امام گفت: در عین اینكه بسیار مهم است كه به عقایدمان پایبند بوده و نسبت به احكام خدا حساس باشیم، اما خیلی باید مراقب باشیم كه مردمان را با خط‌كش این امور تقسیم نكنیم. خدمت‌رسانی در همه ابعاد آن نمی‌تواند وابسته به عقاید و رفتار باشد و تمام قدرت هلال‌احمر در همین است.
به گزارش جماران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن خمینی بعدازظهر دیروز در دیدار رییس و جمعی از كاركنان جمعیت هلال‌احمر و نماینده ولی‌فقیه در حرم امام، با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) كه از امیرالمومنین(ع) سخنی را نقل كرده‌اند، گفت: ایشان می‌فرماید: «خدای سبحان چهار چیز را در چهار چیز مخفی كرده است؛ یكی رضایت خودش را در عبادات شما مخفی كرده است.» یعنی معلوم نیست كدام یك از عباداتی كه می‌كنید مورد رضایت خدا واقع می‌شود؛ ممكن است نماز صبح شما شود یا ممكن است نماز ظهر شما شود. لذا مراقب باشید همه آنها را بجا بیاورید. ایشان در ادامه این جمله می‌فرمایند: «پس هیچ طاعتی را كوچك مشمار كه بسا خشنودی خداوند در همان باشد و تو ندانی.»
وی با اشاره به ادامه روایت یاد شده، گفت: ایشان سپس ادامه می‌دهند: «و خشم خود را در میان گناهان پنهان كرده. پس هیچ گناهی را كوچك مپندارید كه شاید خشم خدا در همان باشد و تو ندانی و اجابت خویش را در میان دعاهایش پنهان كرده. پس هیچ دعایی را كوچك مدار كه بسا همان دعای مستجاب باشد و تو ندانی.»  یادگار امام با اشاره به فراز پایانی كلام منقول از امیرالمومنین علی(ع) یادآور شد: ایشان می‌فرمایند: «و ولی خود را در میان بندگان خود پنهان داشته پس به هیچ بنده‌‌ای از بندگان خدا با چشم حقارت منگر كه شاید همان ولی خدا باشد و تو ندانی.» ما در مواجهه با مردم باید این نكته را دایما به خودمان تنبه بدهیم كه شاید همین فردی كه به چشم ما آدم كوچكی است از دنیایی بزرگ‌تر باشد. در شعری است منسوب به مولی الموحدین (ع) آمده است: «اتزعم انك جرم ثقیل و فیك انتوی العالم الاكبر» یعنی «تو فكر می‌كنی یك آدم كوچكی هستی، اما در تو دنیای بسیار بزرگی نهفته است.»سید حسن خمینی خطاب به حاضران در جلسه گفت: هر یك نفری كه در جامعه با او مواجه می‌شوید، ممكن است ولی از اولیای خدا باشد كه من و شما او را نمی‌شناسیم. كیست آن كو كه شكند خواب به چشم و من لیك/ غم این خفته چند خواب در چشم ترم می‌شكند؛ هر كدام از انسان‌ها ممكن است یك عظمت باشد.
وی با اشاره به روایتی تاریخی گفت: از شیخ ابوالحسن خرقانی كه از عرفاست، نقل است كه خانقاهی داشته است؛ خانقاه‌ها در طول تاریخ جاهایی بوده كه مردم مسافر هم وقتی می‌آمدند به آنجا می‌رفتند. شب‌ها سفره‌ای می‌انداختند، هر كسی بوده می‌آمد یك لقمه نانی می‌خوردند؛ مانند مسافرخانه‌ای كه هر كسی وارد آن می‌شده است. می‌گویند بر سر در آن نوشته شده است: «هر كس بدین سرای درآید نانش دهید و از ایمانش مپرسید كه آن كه به درگاه خدای تعالی به جان ارزند به درگاه بوالحسن به نان ارزد.» خدا به او جان داده، آن وقت من و شما به او نان نمی‌دهیم؟ مگر دست ما بوده است؟
یادگار امام یادآور شد: هلال‌احمر نهادی است كه با همه بندگان خدا در تماس است و تمام قدرت و شیرینی و عظمت كار آن به این است كه رنگ نمی‌شناسد، نژاد نمی‌شناسد، مذهب نمی‌شناسد و درد برایش مهم است؛ درد كه باشد هلال‌احمر حضور پیدا می‌كند و متر و معیار و مذهب و نژاد و تقدس و تدین و احیانا ملیت نمی‌شناسد. «بنی‌آدم اعضای یكدیگرند كه در آفرینش ز یك گوهرند/ چون عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار؛ تو كز محنت دیگران بی‌غمی/ نشاید كه نامت نهند آدمی» سعدی نمی‌گوید: «محنت مسلمان یا رفیق، بلكه می‌گوید محنت آدمی.»
وی با بیان اینكه هیچ كدام از بندگان خدا را كوچك نشماریم، توصیه كرد: ما در مواجهه با مردم باید این نكته را دایما به خودمان تذكر بدهیم كه شاید همین كسی كه به چشم ما آدم كوچكی است از دنیایی بزرگ‌تر باشد. در عین اینكه بسیار مهم است كه به عقایدمان پایبند بوده و نسبت به احكام خدا حساس باشیم، اما خیلی باید مراقب باشیم كه مردمان را با خط‌كش این امور تقسیم نكنیم. خدمت‌رسانی در همه ابعاد آن نمی‌تواند وابسته به عقاید و رفتار باشد و تمام قدرت هلال‌احمر در همین است.
سید حسن خمینی ادامه داد: بخش زیادی از زیبایی این لباس‌های هلال‌احمر به خاطر فرمی است كه دارد. می‌گوید من به تو كمك می‌كنم، من تو را از خودم می‌دانم؛ قبل از اینكه بپرسم كیستی، می‌پرسم دردت چیست؟ برای این شعار ارج بسیاری قائل باشید، چراكه پیدایش صلیب سرخ جهانی و سپس هلال‌احمر جمهوری اسلامی و هلال‌احمر كشورهای اسلامی كه شكل گرفته بر پایه همین اندیشه است.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینكه در میان مردمان اولیای خدا كم نیستند، گفت: سخن من هم اصلا به معنای این نیست كه رها كنید و به كوه‌ها بروید، اما بدانید كه اولیای خدا در میان همین مردم كوچه و بازارند؛ در میان همین دردمندان هستند. دست هر كسی را می‌گیرید به تعبیر آن روایت شاید همان عبدی باشد كه خداوند در میان بندگان دیگر مخفی كرده است.  یادگار امام در پایان با تشكر از زحمات جمعیت هلال‌احمر گفت: واقعیت این است كه هلال‌احمر یك نهاد بسیار با ارزش، پرتوان، خوشنام و موفق است و ان‌شاءالله كه این توفیقات روز به روز بیشتر شود و قدردان تلاش‌های دوستان هلال‌احمر باشند و ان‌شاءالله مدیریت هلال‌احمر به زندگی پرسنل و افرادی كه در مجموعه هستند نگاه بهتر و بیشتری داشته باشد. روزگار سختی است و می‌دانیم كه همه باید بیشتر و تا هر جا كه می‌توانیم به این مجموعه كمك كنیم.