کد خبر : 141327 تاریخ : ۱۴۰۰ دوشنبه ۲۷ دي - 18:13
۹ سال گذشته، رکورد گرم ترین سال‌های تاریخ را شکستند براساس گزارش سالانه این آژانس، آخرین داده‌های اقلیمی بیان می‌کنند که بحران جهانی آب و هوا به قدری گسترش یافته است که سال‌های 2013 تا 2021، نه رکورد از ده رکورد گرم‌ترین سال‌های تاریخ را به خود اختصاص دادند.

در پی افزایش دما و گرمایش زمین، رکوردشکنی گرم‌ترین سال‌های تاریخ به تغییرات اقلیمی زیان‌باری منجر شد.

یک آژانس آمریکایی در گزارش سالانه آب و هوای خود اعلام کرد: به استثنای ماه‌های سپتامبر و دسامبر، سطح یخ در دریای قطب شمال در پایین‌ترین سطح ممکن بوده است.

براساس گزارش سالانه این آژانس، آخرین داده‌های اقلیمی بیان می‌کنند که بحران جهانی آب و هوا به قدری گسترش یافته است که سال‌های 2013 تا 2021، نه رکورد از ده رکورد گرم‌ترین سال‌های تاریخ را به خود اختصاص دادند.

سال 2021، میانگین دما در سطح جهانی 1.51 درجه فارنهایت (0.84 درجه سانتیگراد) بالاتر از دمای میانگین قرن بیستم بوده است. با این حساب، جایگاه ششم گرم‌ترین سال تاریخ که به 1880 بازمی‌گردد، اکنون متعلق به سال 2021 است.

«راسل ووز» اقلیم‌شناس ارشد اداره ملی اقیانوس و جو «NOAA» به خبرنگاران گفت: «ثبت این رکوردهای عجیب به علت افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای و به دام انداختن گازهای سمی همانند کربن‌دی‌اکسید است. احتمال می‌دهیم که سال 2022 نیز در میان یکی از رکورد داران در زمینه گرم‌ترین سال تاریخ باشد.»
NOAA که از سال 1880 فعالیت خود را در زمینه ثبت دما در نقاط مختلف کره زمین آغاز کرده است، گزارش داد دمای کره زمین نسبت به میانگین 1.04 درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است.

از سویی دیگر، تجزیه و تحلیل‌های صورت گرفته توسط ناسا نشان داد که سال‌های 2021 و 2018 در جایگاه ششم گرم‌ترین سال‌های تاریخ قرار دارند.
تاثیرات گرمایش زمین

افزایش فراوانی گازهای گلخانه‌ای در جو زمین از انقلاب صنعتی تاکنون، نتیجه فعالیت‌های نادرست بشر بر روی زمین است. دانشمندان علوم اقلیمی عقیده دارند برای جلوگیری از رخدادهای خطرناک ناشی از گرمایش زمین – همانند طوفان‌های بزرگ، سیل‌های کشنده، مرگ انبوه صخره‌های مرجانی و ساحل‌ها – حفظ گرمایش زمین به اندازه 1.5 درجه سانتیگراد تا پایان قرن ضروری است.

اگر گرمایش زمین با همین نرخ پیش برود، در دهه 2030 به رقم 1.5 درجه سانتیگراد خواهیم رسید و در سال‌های بعد این رقم افزایش بیشتری خواهد داشت.

تاثیر این افزایش دما در سال‌های اخیر به‌طور فزاینده‌ای احساس شده است – از جمله آتش‌سوزی‌های جنگلی در استرالیا و سیبری، موج گرما در آمریکای شمالی و بارش باران‌های شدید که منجر به سیل در آسیا، آفریقا، ایالات متحده و اروپا شده‌اند.

در سال گذشته نزدیک به 700 نفر در ایالات متحده جان خود را به دلیل طوفان‌های سیل‌آسا از دست دادند که در نوع خود رکورد محسوب می‌شود.