کد خبر : 131303 تاریخ : ۱۴۰۰ شنبه ۱۸ دي - 18:56
رفع تحریم ؛ فوری‌ترین نیاز و خواسته ایرانیان کاش در ایران همانند شمار قابل اعتنایی از کشورهای دارای نهادهای دموکراتیک، بنگاه‌های کوچک و بزرگ و تخصصی و عمومی نظرسنجی خصوصی می‌توانستند در شرایط آزاد و برابر با نهادهای ملی نظرسنجی فعالیت کنند و نتایج هر نظرسنجی را با رعایت اصول نظرسنجی کارشناسانه و غیرجانبدارانه به اطلاع افکار عمومی برسانند. در این صورت می‌شد انتظار داشت این بنگاه‌ها با توجه به وضعیت و موقعیت ایرانیان نظرسنجی‌های پرشمار و گوناگون را در دستور کار قرار دهند و مدیران اداره‌کننده جامعه نیز با استفاده از نتایج نظرسنجی‌ها برای مساله‌های روز و با اولویت بالا تصمیمی می‌گرفتند که پشتوانه نظر شهروندان را نیز داشت.

در حالی که این نهادها در ایران وجود ندارند یا اگر نظرسنجی‌هایی از سوی نهادی انجام می‌شود بی‌واسطه به اطلاع افکار عمومی نمی‌رسد. باید برای اطلاع از نیازها و خواسته‌های اصلی شهروندان‌، بیشتر روش مشاهده در محل‌های عمومی مثل اتوبوس‌، تاکسی و مترو، صف نانوایی‌، دورهمی دوستانه و خانوادگی به کار ‌آید. به نظر می‌رسد گوش کردن به حرف‌هایی که بوی خواسته عمومی و نیاز ملی را دارند می‌توانند دارند نشان ‌دهند شهروندان ایرانی نیاز به آرامش ذهنی و دوری از مجادله‌های بی‌پایان دارند. یکی از این مجادله‌ها مقوله بسیار بااهمیت حل مساله هسته‌ای است. شهروندان بیش از ۱۶- ۱۵ سال است که با وجود چند دولت با گرایش‌های گوناگون می‌شنوند که پرونده هسته‌ای ایران راه را برای تحریم و سختگیری غرب و متحدان هموار کرده است. شهروندان ایرانی با توجه به تعارض دولت‌های مستقر و منتقدان سیاسی داخلی و نیز اطلاع‌رسانی گسترده شبکه‌های اجتماعی و نیز رسانه‌های خارجی و به ویژه رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی به این نتیجه محتوم رسیده‌اند که اگر پرونده هسته‌ای ایران به هر روش و راهی حل شود وضعیت اقتصادی آنها دست کم بدتر نخواهد شد.

روزنامه جهان صنعت در ستون نقد روز خود تاکید کرده است : ایرانیان حالا با پوست و گوشت و استخوان خود دردهای سرچشمه‌گرفته از تحریم را در جای جای زندگی می‌فهمند و بزرگ‌ترین نیازشان این است که این داستان یک روزی به همین زودی‌ها پرونده‌اش بسته شود تا ایران نیز مثل بقیه کشورهای عادی دنبال برطرف کردن نیازهای مادی شهروندان شود و از دور باطل خلاص شوند. هزاران روز زندگی با فشار روحی و مادی به دلیل وجود اختلاف بر سر یک پرونده روزهای سختی برای ایرانیان رقم زده و اینکه حال اقتصاد ایران خوب نیست نقل محافل دولتی و مجلس شده که یکی از مهم‌ترین دلایل آن همین پرونده باز است.