کد خبر : 131253 تاریخ : ۱۴۰۰ يکشنبه ۲۸ آذر - 18:46
لاریجانی ها و سست کردن زمین زیرپای شورای نگهبان ساعت 24 - خانواده لاریجانی ها تا همین دو- سه سال پیش دوقوه از سه قوه اداره کننده ایران را در اختیار داشتند و یکی از برادران آنها نیز در قوه قضاییه مقام بالایی داشت اما حالا تنها صادق لاریجانی باقی مانده است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی مانده است و البته علی لاریجانی نیز مشاورمقام رهبری است. درحالی که گمان می رفت کار علی لاریجانی درسیاست ایران تمام شده است او با بردباری و زیرکی به همراه برادرش زیر پای شورای نگهبان را سست کرده اند .

نخستین نشانه شل شدن زمینی که شورای نگهبان دران ایستاده و بر هرچیز نظارت می کرد وحکم می داد عزل یا کناررفتن کدخدایی از معاونت وسخنگویی شورای نگهبان بود که در ماههای منهی به انتخابات بهار امسال بیشترین سخن را می گفت وحتی گفته می شود او بود که خواست مقام های ارشد برای بررسی دوباره پرونده علی لاریجانی را هواکرد. پس از این گام بزرگ اما علی لاریجانی سفت ومحکم ایستاد تا شورای نگهبان را تسلیم کند واین نهاد سرسخت را وادار کند قید محرمانه را از دلایل رد صلاحیت اورا بردارد تا او بتواند متن را منتشر کند که با مقاومت شورای نگهبان روبه روشد واورا دربرابر یک کار قانون شکنانه قرار می داد. با این همه اما حالا به هرشکل وبه هردلیل که یک دلیل اصلی آن می تواند سست شدن نیروی متمرکز شورای نگهبان باشد متن نامه ودلایل اینکه علی لاریجانی برای حضور درانتخابات احراز صلاحیت نشده است منتشر شده و همچنین نامه چند ده صفحه ای علی لاریجانی دربرابر استدلال های شورای نگهبان نیر منتشر شده است. در بخشی از نامه علی لاریجانی آمده است «در بند پنجم آورده‌اید «سفرهای متعدد اعضای خانواده به خارج از کشور ازجمله اروپا و آمریکا و اقامت فرزند دیگر شما در آمریکا» اولا: اقامت فرزند اینجانب در آمریکا کذب محض است و ایشان برای دوران تحصیل خود و همسرش در آنجاست. ثانیا: ادعای سفر مکرر خانواده بنده به اروپا و آمریکا صد درصد دروغ است، بفرمایید مقصود شما از سفرهای مکرر دقیقا چیست؟ در چه تاریخی همسر بنده و خانواده حقیر به آمریکا سفر کرده‌اند؟ یکی از فرزندان من همراه همسرشان به‌منظور ادامه تحصیل به آمریکا سفر کرده است. آیا این می‌شود سفر مکرر اعضای خانواده به آمریکا؟ معیار تکرار نزد شورای محترم چیست که چنین عبارتی را مرقوم داشته‌اند؟ آیا آن شورا مطمئن است که همسر و فرزندان سایر کاندیداهایی که تأیید صلاحیت فرموده، در طول ۴۲ سال پس از انقلاب، به خارج از کشور سفر نکرده‌اند؟ و آیا خانواده خود اعضای شورای نگهبان در ۴۲ سال گذشته به خارج از کشور سفر نکرده‌اند؟

او نوشته است : «در بند دیگری، شورای محترم بیان کرده‌اند ادامه تحصیل فرزند شما خلاف مصوبه شورای امنیت ملی بوده است. آیا تاریخ این مصوبه و خطاب آن را ملاحظه فرموده‌اید؟ فرزند بنده با همسرشان در سال ۸۳ برای ادامه تحصیل سفر کرده‌اند و مصوبه شورای عالی امنیت ملی مربوط به سال ۸۸ است. یعنی فرزند بنده باید علم غیب می‌داشتند که پنج سال بعد چنین مصوبه‌ای صادر خواهد شد؟ آیا این قانون عطف به ماسبق می‌شود؟ ضمنا آنها تحصیلاتشان تمام شده و به ایران بازگشته‌اند و سال‌هاست مشغول خدمات علمی‌اند. حالا تازه یادتان آمده که در 10 سال پیش این رویداد رخ داده است؟ ضمنا آنان از بورسیه جمهوری اسلامی استفاده نکردند و باری بر دوش نظام نبودند».

عدم ساده‌زیستی

لاریجانی درخصوص بندی که او غیرساده‌زیست عنوان می‌شود، نوشت: «در بند دیگری، عدم ساده‌زیستی مسئولان را دلیلی برای ردصلاحیت اعلام فرموده‌اید. بنده اعلام می‌کنم هیچ فعالیت اقتصادی نداشته و ندارم و در هیچ شرکتی، با هیچ عنوانی، مشارکت ندارم. برای پاسخ‌دادن به بعضی تبلیغات دروغین متذکر می‌شوم بنده و خانواده‌ام هیچ ملک، دارایی و حساب بانکی در خارج از کشور نداریم و قبول هم ندارم افرادی که در کشور مسئولیت سیاسی دارند، فعالیت اقتصادی داشته باشند. آنچه در اختیار ماست از ارثی است که به ما رسیده. بنده قبل از انقلاب از سال ۱۳۵۶ در قلهک شمیران زندگی می‌کردم، آن هم در ملک پدری. پدربزرگ ما فردی غیرروحانی و اهل کسب بود. دارایی‌های دیگر نیز از پدرم و پدر همسرم به ما ارث رسیده است. بنابراین منشأ دارایی ما از ارث بوده است. آیا بنده و خانواده بنده از بنیاد شهید یا سایر دستگاه‌های جمهوری اسلامی ملکی گرفته‌ایم؟ الان ما باید پاسخ‌گوی چه چیزی باشیم؟... بنده در ۱۰سال دوران خدمت در صداوسیما نه ملکی گرفتم، نه حقوقی که برای رئیس آن قانونا وجود دارد، نه اضافه‌کاری و نه بسیاری مزایای دیگر. همین‌طور طی ۱۲ سال خدمت در مجلس، نه خودرویی گرفتم، نه کمک‌هایی که برای نمایندگان، چه برای مسکن، چه امور دیگر، در نظر می‌گیرند، ریالی دریافتی نداشتم و با حقوق دانشگاهی زندگی کرده‌ام، گرچه امکانات فوق، قانونا به اینجانب تعلق می‌گرفت، ولی الحمدلله نیازی نداشتم و نگرفتم حتی برای کمک مختصری که یک بار رهبری معظم در صداوسیما به خاطر مشکلی به من کردند با نظر ایشان آن را به صورت رد مظالم بازگرداندم. آقایان شورای نگهبان باید احتمال می‌دادند که کمی حلال و حرام سرم می‌شود. ضمنا در شورا برخی از مواردی که به‌عنوان اموال بنده و خانواده‌ام ذکر گردیده است، اساسا هیچ ارتباطی با ما ندارد و موجب شگفتی گردید. آن‌قدر آقایان تدارکاتچی اطلاعات برای شورای نگهبان در کار خویش عجله داشتند که برحسب اطلاع موثق، اتهام دیگری نیز در روز بررسی صلاحیت اینجانب در شورا مطرح شد و آن شراکت پسر بنده با پسر آقای غلامحسین کرباسچی است. اولا: فرزندانم هیچ فعالیت اقتصادی ندارند. ثانیا سندی که طراحان به آن استناد کردند صرفا شباهت اسمی بوده، ثالثا: آقای کرباسچی به گفته خودشان اساسا پسری ندارند که بخواهند با فرزند اینجانب شراکت داشته باشد. آیا عده‌ای با دادن چنین اطلاعات مضحکی به دنبال لطمه‌زدن به جایگاه شورای نگهبان نیستند؟ از طرفی مسئله به همین نگاه هم مربوط است. با این استدلال شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر و شهید مفتح (رحمه‌الله علیهم) همگی ردصلاحیت می‌شدند، چون در خانه‌های شخصی در شمیرانات زندگی می‌کردند و احتمالا بعضی از آنها به خارج سفرهایی رفته‌اند"».