کد خبر : 131010 تاریخ : ۱۴۰۰ يکشنبه ۱۱ مهر - 19:12
حکایت سینما در دوران پساکرونا / آیا دوباره به سینما می‌رویم؟ از همین الان برای اکران فیلم قهرمان اصغر فرهادی که قرار است از اواسط پاییز اکران شود می‌توان فروش خوبی را پیش بینی کرد.

سینمای ایران در دوره شیوع کرونا با بزرگترین رکود خود مواجه شد حتی در زمان جنگ و دهه 60 هم چنین اتفاقی برای سینمای ایران رخ نداده بود. آیا مرگ سالن‌های سینما برای فیلم دیدن را باید اعلام کرد؟

اگرچه همواره گلایه ها و اعتراضاتی نسبت به این قضیه وجود داشت که شاید در دوران کرونا می‌توانستیم به اشکال گوناگون زمینه را فراهم ساخت تا چنین فاصله‌ای بین مخاطب و سینما رخ ندهد اما واقعیت این است که این پدیده فقط مختص به ایران نبوده و در سراسر جهان بعد از پاندومی چنین اتفاقی رخ داد.

اگرچه در مقاطعی سازمان سینمایی به تهیه کنندگانی که فیلم خود را اکران کردند وعده‌ حمایتهایی هم داده بود اما این پیشنهادها هم باعث نشد که اتفاق خاصی رخ دهد و تقریبا اکثریت صاحبان فیلم، رغبتی به ارائه و اکران فیلم‌های خود نشان ندادند.
در این میان فیلم‌هایی چون شنای پروانه، خورشید،دیدن این فیلم جرم است، خون شد، دینامیت و ... که از آنها انتظار فروش می‌رفت هم اکران شدند که غیر از فیلم دینامیت مابقی به فروش قابل توجهی دست پیدا نکردند.
البته این کم رونق بودن گیشه فیلم‌ها طبیعتا فقط به دلیل کرونا نیست اگرچه یکی از دلایل اصلی آن است. قطعا شرایط اقتصادی و تورم افسار گسیخته ه یکی دیگر از دلایل این رو برگرداندن مخاطب از سالنهای سینماست.

مخاطب علاوه بر اینکه ریسک ابتلا به کرونا را کنار گذاشته و به سالن سینما نمی‌رود می‌داند که رفتن یک خانواده 4 نفره برای دیدن فیلم در سینما معادل 6 ماه دریافت خدمات از یک سایت ارائه فیلم و سریال است و در شرایط امروز هزینه‌ای غیر ضروری و گزاف در شرایط امروز جامعه است و ترجیح می‌دهد در همان خانه خود بنشیند و از پلتفرم‌ها یا از طریق دانلود، ماهواره، تلویزیون و ... وقت خود را پر کند.

یکی دیگر از دلایل این افت فروش هم تغییرات سبک زندگی ناشی از قرنطینه و محدودیت‌های رفت و آمد دوران کرونا است. مخاطب بیشتر با پلتفرم‌ها آشنا شد و دریافت که با شارژ یک ماه هر کدام از این پلتفرم‌ها به تعداد بسیار زیادی فیلم و سریال دسترسی پیدا کرده و از چند جهت عقلانی تر است در خانه خود بنشیند و از این راه فیلم یا سریال ببیند. هم به لحاظ ریسک ابتلا به کرونا کم خطرتر است، هم بسیار ارزانتر خواهد بود و هم انتخاب های بیشتری پیش رو دارد.

تمام این موارد ذکر شد تا به این نکته برسم که با این تفاصیل دیگر فیلم دیدن در سالنهای سینما تمام شده است؟ جوابم خیر است.

اگر یک ایمنی اجتماعی جمعی در اثر تزریق واکسن فراهم شود و اوضاع اقتصادی ثبات نسبی پیدا کند قطعا بسیاری دوست خواهند داشت که فیلم‌ها را در سینما ببینند. اگر دانشگاه‌ها و مدارس و مراکز آموزشی هم باز شوند طبیعتا این استقبال بیشتر خواهد بود چون در تمام جوامع اکثریت کاربران سینمایی از قشر نوجوان و جوان جامعه هستند.

اگر فیلم‌هایی با جذابیت زیاد برای مخاطب اکران شود قطعا مخاطبی که آرامشی نسبت به شرایط کرونایی پیدا کند به سینما رفته و آنرا می‌بیند، از همین الان برای اکران فیلم قهرمان اصغر فرهادی که قرار است از اواسط پاییز اکران شود می‌توان فروش خوبی را پیش بینی کرد.

بهرجهت این اتفاقات رخ داده برای تمام جهان ثابت بوده است و حال با توجه به انجام واکسیناسیون در بیشتر کشورهای اروپایی دوباره سالن‌های سینما آرام آرام باز شده و فیلم‌های جدید هم در حال پیوستن به چرخه اکران هستند. همان گونه که استادیوم‌های فوتبال باز شدند و حال مسابقات در حضور تماشگران انجام می‌شود.

طبیعتا در کشور ما هم این بازگشت را خواهیم داشت البته آرامتر و مشروط به این که وضعیت اقتصادی هم به یک ثباتی برسد،امیدوارم.

منبع: عصر ایران