کد خبر : 10642 تاریخ : ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۱ اسفند - 20:00
عملیات لایک‌ریزی یا عملیات فریب؟ ⁦▫️⁩انتشار ویدئویی که در آن چگونگی داغ کردن یک توئیت وابسته به برخی گروه‌های سیاسی را نشان می‌داد که در آن گوینده آن را عملیات لایک‌ریزی می‌نامد، واکنش‌های گسترده‌ای را در فضای مجازی به دنبال داشت.

⁦▫️⁩انتشار ویدئویی که در آن چگونگی داغ کردن یک توئیت وابسته به برخی گروه‌های سیاسی را نشان می‌داد که در آن گوینده آن را عملیات لایک‌ریزی می‌نامد، واکنش‌های گسترده‌ای را در فضای مجازی به دنبال داشت.

⁦▫️⁩واقعیت آن است که عملیات لایک‌ریزی همان عملیات فریب کاربران توییتر هست. اما این موضوع که برای فریب ما فضای توئیتر دستکاری میشود موضوع جدیدی نیست.

⁦▫️⁩توئیتر مدت‌هاست به روش‌های گوناگون، از جمله ترند سازی، دستکاری می‌شود تا مخاطب احساس کند یک دیدگاه و اندیشه خاص، پرطرفدار است.

⁦▫️⁩القای احساسِ پرطرفدار بودن یک دیدگاه به مخاطب، باعث می‌شود که اولا او در ‎مارپیچ سکوت گرفتار شود و از ترس اقلیت بودن و‌حملات دیگران سکوت کند، و ثانیا تحت تأثیر «اثر ارابه موسیقی (bandwagon effect)» راحت‌تر آن دیدگاه را بپذیرد.

⁦▫️⁩مطابق با اثر ارابه موسیقی، که یک پدیده روان‌شناختی است، معمولا آدمیان هنگامی که متوجه می‌شوند که دیگران به اندیشه‌ای معتقدند یا کاری را انجام می‌دهند، احتمال این که بدون اندیشه آن را بپذیرند یا آن کار را انجام دهند بسیار افزایش می‌یابد.

⁦▫️⁩این دستکاری‌های توئیتری را دست کم نگیرید. این‌ها اثرات روانشناختی دارد که می‌تواند به رواج یک اندیشه غلط دامن بزند. روش‌های پیچیده‌ای که در خدمت پروپاگاندا قرار می‌گیرد.